Lotus Car Club of Sweden anordnar en eller flera track days per år. Vår tradionella track day på Ring Knutstorp arrangeras i början på maj varje år, men vi deltar även i track days anordnade av Sportvagnsklubben Göteborg, Östgöta Sportvagnsklubb och MX-5 Racing Club.

Våra banträffar har som målsättning att ge klubbens medlemmar tillfälle att prova sin bil på bana under säkra och trivsamma former. Dagen är upplagd så att både nybörjare och mer avancerade förare får möjlighet att köra sin bil på bana utan fartbegränsningar eller mötande bilar, samt att träffa likasinnade medlemmar i klubben.

Vi delar upp deltagarna i olika grupper med förare av olika erfarenhetsnivå i varje grupp. På eftermiddagens pass brukar det ges möjlighet att köra med passagerare.
Gruppindelning
Grupp A Rutinerade förare samt eventuella oregistrerade bilar. Max 25 bilar.
Grupp B Vana förare som kört på bana några gånger tidigare. Max 25 bilar.
Grupp C Förare som vill lära sig bankörning i ett måttligt tempo. Max 20 bilar.
Grupp D Förare som vill prova sin bil på bana i ett lugnare tempo. Ej krav på bälte eller störtbåge. Trafikregler gäller vid omkörning och gruppen är tänkt att passa bl a äldre sportbilar. Max 20 bilar.

Längst ner på sidan hittar du våra generella körregler och besiktningsprotokoll.

I dagsläget tillåter vi ej elbilar och andra tyngre bilar delta i våra track days. Men om du t.ex. har en Mazda MX-5 eller liknande bil och vill prova på bankörning är du välkommen. Är du osäker kontakta vår banansvarige på banansvarig[at]lccs.nu

Samtliga deltagande förare ska ha giltigt körkort. En individuell SMA förarförsäkring är obligatorisk och kan lösas för hela året på www.svenskamotorsportalliansen.se eller för ett enskilt evenemang på plats. Aktuellt pris för förarförsäkring finns på Svenska Motorsportalliansens hemsida.

Det är ingen tävling, så ingen tidtagning görs och inga resultatlistor upprättas! Vår bandag är ett tillfälle för övning av körning på bana med syftet att bli en bättre och säkrare förare.
Bandagen inleds med ett förarmöte som är obligatoriskt för alla förare. Lotusklubbens bankommitté utser körledare och instruktörer. Vilka dessa personer är presenteras på förarmötet.

Vi vill göra dig uppmärksam på att på alla Sveriges banor gäller en bullergräns på 95 dBA drive-by vid full acceleration. Detta övervakas kontinuerligt under hela dagen. Bilar som bullrar mer kallas in för åtgärd och får annars ej köras på banan. Det kan vara svårt att i förväg kontrollera att man lever upp till denna regel, men vi måste följa den.