Winners Choice är klubbens tidning. Den utkommer med 4 nr/år och är fylld med reportage om våra bilar, evenemang, tekniska tips, annonser etc. Längst ner på sidan hittar du en översikt av de senaste årens tidningar, med de nyare först.

Redaktionen består av Olle Odsell, Magnus Glantz, Per Mohlin, Jakob Bergenudd, Fredrik Arvidsson och Hans Elgeskog.
Kontakt: winners.choice[at]lccs.nu
Kontakta oss gärna med din Lotusberättelse.
För insänt ej beställt material ansvaras ej.

Beställning av gamla nummer

Enstaka exemplar av Winners Choice kan beställas från klubbshopen

Winners Choice innehållsförteckning 1998- 2025

2025

1/25
Ordförande Olle Nu gasar vi snart igen…
Lotus F1 historia Del 2 1960
Ovanliga Elaner
Kanske är 2025 året när du ska testa din Lotus på bana?
Hans Tullsten- Mina Lotusbilar
Minnesord över Dane Glantz 1937-2025
Pubkväll med Stockholmssektionen
Jingle & Mingle på Aston Hill
Jotuz – det finns väl inte?
Avgassystemet på Lotus (Toyota) V6-motorer

2024

1/24
Ordförande Olle En tuff vinter går mot sitt slut…
Lotus Emeya
Nu kan du handla Lotus Technology-aktien på Nasdaq
Lotus Type 135, en elektrisk sportbil
Tommy Brorsson in memoriam
Medlemsprofilen Janne Lindqvist Varför blev det Lotus?
Lotuslördag med besök hos Caterham Nordic
Inga problem att renovera en Lotus Elite 503 (type 75), eller…?
Från Seven via Miata till Lotus
Sällsynta diagnoser
Lotus logotyper genom tiderna
TV-tips
”That’s what friends are for…”
Lotus på elbilsmässan eCar Expo

2/24
Ordförande Olle Äntligen kom värmen…
Multiregionträffen 2024
Regn, slingriga vägar och gott sällskap.
Världens snabbaste varv runt Nürburgring?
Traditionsenlig säsongsstart på Ring Knutstorp
Varför blev det Lotus? Peo Karlsson berättar
Lotusen som tog långledigt. Hans Bourghardt.
Tjolöholm Classic Motor 2024
Daniel Palma ensam svensk i årets Lotus Cup Europe
Lotuslördag Väst 27 april
Lotuslördag Stockholm 20 april
Lotuslördag Stockholm 18 maj
På besök hos Lotus Danderyd
Lotus Emira GT4 i Sverige!

3/24
Ordförande Olle Rekordvärme i september och svettigt i bilbranschen
Tuffa tider väntas för bilhandlare – inklusive Lotus förarkurs ”Road to Champions” i Kina
Emeya GP version
Lotus Festival 2024 i Motala och Söderköping
En personlig betraktelse över Lotus Festival 2024
Lotus Elise-komfortbilen nummer ett!
I alla fall jämfört med en Caterham Seven… Jan Brolund berättar.
Bandag på Sviestad 11 augusti
Halmstad Sports Car Event 2024
Gelleråsen med MX-5 Racing club
Bilen som kom hem igen efter 50 år i exil. Håkan Strandner
Två tävlingar kvar i Lotus Cup Europe
50 årsfirande Svenskt Sportvagnsmeeting 5–7 juli på Ring Knutstorp
Förvaltningsberättelse för Lotus Car Club of Sweden 2023
Årsmötesprotokoll Lotus Car Club of Sweden 1 september 2024
Lotuslördag Väst 20 juli
Lotuslördag Syd 24 augusti
Lotusmåndag Stockholm 12 augusti

4/24
Ordförande Olle Snart går vi mot ljusare tider igen…
Lotus Emira Turbo SE men inte för Europa
Hybrider från Lotus
Teori eller praktik? Theory 1.
Lotus F1 historia – begynnelsen
Kalender 2025
Grattis Martin Svensson vinnare fototävling
Kanske besök på bilutställning nästa år?
Lotuslördag Väst 28 september
Lotussöndag Taxinge 29 september

2023

1/23
Ordförande Olle Nu kör vi! (…snart…)
Lotusnyheter Lotus på eCarExpo
Lotus in på NASDAQ
Type 133 vintertestar
Lotus in the Alps & Dolomites Det blev en fortsättning…
Bensin som drivmedel
Lotus Esprit Från designdröm till racer på gamla dagar
Medlemsprofilen Hans Nordström Lotusentusiast i österled
Alpine A110 vs Lotus Elise

2/23
Ordförande Olle Aaah, de’ e’ mycke’ nu…
Sveriges första Emira blev vår!
Lotus Day på Ring Knutstorp som vanligt 1 maj
Min blå Eise
Lotus Cup Europe 2023
Lotus Day Gotland Ring 4 juni
Jim Clark Motorsport museum
Caterham Nordic satsar mot framtiden
Lotuslördag Stockholm 22 april
Lotuslördag Väst 22 april
Lotuslördag Stockholm 13 maj
Lotuslördag Syd 13 maj
Jag vill äga en Lotus…
Bilhallen i Mjölby byter ägare
Tjolöholm Classic Motor 2023
Lotus Elan under ombyggnad

3/23
Ordförande Olle En lite annorlunda sommar…
Multiregionträffen 2023
Lotusnyheter Rekordproduktion under första halvåret 2023
Lotus Type 66
Lotus Emeya – ny elektrisk Hyper-GT presenterad
En Indy 500-resa med guldkant
Lotus Festival 2023
Våga vägra kombi! Två sportbilar blir den perfekta familjebilen
Årets bandag på Sviestad
Lotus designdirektör Peter Horbury In Memoriam
Medlemsprofilen Olle Odsell Mitt liv med bilar
Botanicar 2023
Lotuslördag Väst 22 juli
Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp 1-2 juli
Lotuslördag Stockholm 5 augusti
Lotustema i Årstaviken
Lotuslördag Stockholm 14 augusti

4/23
Ordförande Olle Dags att gå i idé….?
Ny återförsäljare för Lotus i Sverige
Resetips! Fabriksbesök på Lotus i Hethel
Lotus grymma saloon car Lotus Omega
Kalender 2024
Lotus tillbaka på de internationella racerbanorna
Lotuslördag Taxinge 24 sept
Var kan jag serva och reparera min Lotus?

2022

1/22
Ordförande Olle Det närmar sig äntligen…
Lotusnyheter Produktionen har upphört av Lotus Elise, Exige och Evora
Nytt samarbete med Britishvolt för framtida elsportbilar
Försäljningen upp hela 24% under 2021
Lotus Europa -68 En 25 årig kärlekshistoria?
Dolomiterna på två ben och fyra hjul
Klubbens ”The Stig” Hans Weinhöfer
Vilse bland vinklarna”
Höstracing på Spa och Dijon

2/22
Ordförande Olle Nu är säsongen igång!
Lotusnyheter Lotus Eletre
Lotus Emira GT4
Det senaste kring Lotus Emira…
Lotus Day Ring Knutstorp 1 maj
Vår hedersmedlem Reine Wisell har gått i depå
Elite/Eclat/Excel
Medlemsprofilen Martin Donovan Engelskt hela vägen
LCCS på Tjolöholm Classic Motor
Lotusutflykt Stockholm 17 april
Lotuslördag Stockholm 23 april
Lotuslördag Väst 23 april
Lotuslördag Syd 21 maj
Lotus Cup Europe är på rull!

3/22
Ordförande Olle Snart slut på säsongen…
Lotus Day Gotland Ring
Lotus festivalen 2022
Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp
LCCS Mälaren Runt anno 1912
Sveriges meste Lotusförare Tommy Brorsson
Multiregionträffen 2022
Lotuslördag Väst 23 juli
Sommarkvällsträff med AHK vid Årstaviken
Lotuslördag Syd 18 juni
Halmstad Sportscar Event 16 juli
Lotuslördag syd 7 juli
Lotus Day Sviestad

4/22
Ordförande Olle God Jul och Gott Nytt År!
Lotusnyheter Nya detaljer om Eletre
Lotus är tillbaka i Sverige
Historierna bakom årets Lotus in the Alps & Dolomites
Kalender 2023

2021

1/21
Ordförande Olle Mot ljusare tider!
Nytt år och en ny framtid för Lotus
Matt Windle – Den nya mannen vid ratten
Alpine och Lotus i tekniskt samarbete
Försäljningsökning med +4,4% för Lotus under 2020
Historien om Johan Wallins Lotusar
Är du vilse i fälg- och däckdjungeln
Medlemsprofilen Stefan Axelsson Lotuslös, men entusiast ut i fingerspetsarna
På upptäcktsresa genom Dalsland i Coronatider
CAR Magazine utser de bästa bilarna under 60 år
Konstiga Lotusar

2/21
Ordförande Olle Ljuset i tunneln…
Lotusnyheter Den officiella presentationen av Lotus Emira/Type 131 kommer allt närmare
Lotus Type 62/2 från Radford
Lotus Day Knutstorp 2021
Sitt vackert i en Evora
Michaela Månlycke – legend utan mustasch
Vad ska tidningen heta?
Lotuslördag Väst 24 april
Medlemsprofilen Fredrik Larsson i Vinslöv har hunnit med mycket under knappt 10 år av Lotus-ägande…
Lotuslördag Stockholm 17 april
Lotuslördag Stockholm 8 maj
En Elise-novis modifieringsresa

3/21
Ordförande Olle Än är sommaren inte slut!
Äntligen! Lotus Emira presenteras
Premiärvisning av Lotus Emira på Sagabiografen i Mjölby
Lotus Festival 2021
Lotus Day Sviestad 2021
Multiregionträffen 2021
Medlemsprofilen Nils Storhagen Oavbrutet Lotusägande i 47 år
Lotuslördag Väst 24 juli
Lotuslördag Mälaren Runt Norr CU 17 juli
Gram Strategy möter Add Lightness

4/21
Orförande Olle Mycket på gång 2022
Lotusnyheter Batteridrivna Lotusbilar på bred front
Emira GT4 på banan till 2022
På nya äventyr i Portugal Marie-Therese Edobo i Evora
5042 + 34 km En alpresa i septemper 2021
Lotus Cup Europe – summering 2021
Medlemsprofilen Ingrid Schmiterlöw Jag och min Lotus
Varför Lotus egentligen? Nybliven Lotusägare berättar
Goodwood Revival a full English experience
Lotuslördag Östergötland 11 september
Lotussöndag Taxinge 26 september
Lotuslördag Skåne 25 september

2020

1/20
Ordförande Olle Nya tider!
Hillebrink har kommit på bättre tankar
Stelvio 20 years Revival meeting
Råd och tips om väghållning och däck
Modellhörnan
Evora GT410 Den bekväma långfärdsbilen
Medlemsprofil: Håkan Bengtsson
Lotus on track
Paul Golding och Lotus on track

2/20
Ordförande Olle Oroliga tider!
Colin Chapman Grundade Lotus
Renovering Två Lotus Europa
Modellhörnan
Lotus Elise har kommit i fyra nya kostymer
Medlemsprofil Rickard Fritz
Lotuslördag Väst den 18 april
Lotuslördag Öst den 18 april
Lotus Day Knutstorp 10 maj
Lotuslördag Stockholm den andra för i år

3/20
Ordförande Olle Ovissa tider!
Bertils Lotus 47 är i ett otroligt originalskick
Utflykt till Mr Lotus i Järna
Lotuslördag Väst 13 juni
Sjörrundans 4:e upplaga
Medlemsprofil Dane Glantz
Mälaren runt
Lotus day Sviestad 2 augusti
Modellhörnan
Lotus Festival 2020 Med höjdpunkter i Småland 28-30 augusti

4/20
Ordförande Olle Yuoetide!
LCCS Alpine Grand Tour
Vridstyvhet är inte oviktigt!
Lotus Cup Europe 2020
SFRO-projekt med Lotus Europa-kaross
Modellhörnan
Medlemslprofilen Åke Axelsson
Lotuslördag Norrtälje 15 augusti
Lotuslördag Väst 15 augusti
Lotuslördag Östergötland 22 augusti
Lotuslördag Väst 26 september
Lotuslördag Taxinge Slott 26 september
Var kan jag serva och reparera min Lotus?

2019

1/19
Redaktör Dane Regn och solsken på ”Vallen”
För snart 10 år sedan: Eldrift och kopparfärgad kaross på Lotus konceptbil 2010
Mekartipset Foliera dubbelböjda ytor inget jobb för amatören
Med ”Lotus on Track” på Spa-Francorchamps och Nürburgring
Niklas bilbygge Westfield SEIW -19 del 2: Centrerad tumme
Tjolöholm Classic Motor söndagen den 19 maj
Ordförande har ordet Lotus växer på alla ledder
2018 med Lotus 70 år
Härligt att vara på Spa (för nästan alla….)
Nye Lotuschefen optimistisk inför framtidsutsikterna

2/19
Redaktör Dane Solig påskhelg precis som förr
Äntligen en Esprit-efterföljare?
För 60 år sedan: Lotus Type 16, sista GP-racern med motorn fram och drivning bak
Alla bilaffärer är olika Bilhallen säljer Exige till Bulgarien
Lotus Day på Ring Knutstorp 1:a maj
Lotusbilar till salu på Blocket
Ordförande Olle Äntligen sommar igen
Lotus motor 907
Lotus ELite Mk 14 Racing Car for the Road
Lotus Driving Academy påsken 2019
Lotus Evora GT4 Concept – potent tävlingsbil

3/19
Redaktör Dane Efter 17 års väntan har Esprit äntligen fått en efterträdare
Lotus Day Gotland Ring
Del 2 Lotus ELite Mk 14 Racing Car för the Road
För 50 år sedan: ”A Seven for the seventies” Lotus Seven S4
Ett galet förslag som blev en fantastisk resa. Vildmarksvägen med Lotus
Tjolöholm Classic Motor 19 maj
Ordförande Olle Lotus – perfekt bil för pensionärer?
Svenskt Sportvagns Meeting på Knutstorp 5-7 juli
Lotusbilar till salu på Blocket
Lotus Certificate of Provenance
Lotuslördag Stockholm på Cars & Coffee
Lotus Evija
Halmstad Sportscar Event den 20 juli

4/19
Redaktör Dane Nu är det slut efter 31 år
Pagan Tour 2019 Assen, Wales och Silverstone Classic
Lotus Day Kinnekulle Ring 11 augusti
LCCS Englandsresa 2019, DTM
Ordförande Olle 2019 blev ett bra Lotusår
Lotus Festival i Linköping 23-25 augusti
Säsongsavslutning LCCS Väst
Har Chapmans vision, att finna Lotus bland världens förnämsta sportbilar upnåtts?
Del 3 Lotus Elite Mk 14 Racing Car for the Road

2018

1/18
Redaktör Dane Tre mil lång, tvåfilig bilkö i vinterhalka
Lotus Exige Cup 430
Avtackning av Håkan Bengtsson från styrelsen
Ordförande har ordet: Utöka upplevelsen av din Lotus!
Motorbyte i Lotus Europa, samarbetet mellan GKN Group och Lotus
Lotuslördag – lokala träffar i nytt format
Evora GT 410 Sport, text bild och data
Nästan åtta modellvarianter per år med Jean-Marc Gales som VD
Nyinkommen bok: Vägar värda en omväg Skåne
Ronnie Peterson 1944-1978
Svenskar i Lotus Cup Europe
Lotus 10 årsplaner: Fyrdörrars SUV och två sportbilar skall utvecklas och tillverkas
Lotus 3-Eleven har uppdaterats till Lotus 3-Eleven 430

2/18
Redaktör Dane Tidig och sval sportvagnspremiär på Ring Knutstorp
Lotus 3-Eleven uppgraderas och ”läggs ner”
För 50 år sedan: 1936-1968 Jim ”Jimmy” Clark
Hockenheim Historic och Jim Clark Revival 20-22 april
Rekorddeltagande på Lotus Day Knutstorp
Reseberättelse ”Lotusfabrikens egen fotograf förevigade min Lotus Esprit GT3”
Lotus Evora på svenska racerbanor 2018
Cyan Racing AB
Min bil En riktigt fin bil Westfield Eleven
Red Top Att ha sportvagn
Min bil Jag skulle bara byta kamrem… Lars Dahlstedt
Ordföranden har ordet Äntligen på gång igen
Ny modellvariant kompletterar Exige-programmet

3/18
Redaktör Dane 75 år sedan Colin Chapman byggde sin första bil
Jean-Marc Gales ersätts av kines som VD
In memorian Staffan Svennberg
Det skall börjas i tid…
Exige-familjen har fått tillökning
Från racerbåt via sportvagn till formelbil
Hur känns det att köra en Formel 1-bil? Håkan Bengtsson vet, han har provat
Lotuslördag Göteborg
Lotuslördag Stockholm
Lotuslördag Skåne Kristianstad
Lotuslördag Skåne Ås till ås
Reserapport: Per Mohlins resa till Jim Clark Memorial och omvägen hem
Klubbresa till Hockenheim
Orsa Sportbilsfestival 2018
Ordföranden har ordet Vi hade i alla fall tur med vädret
Lotus Festival med årsmöte 2018

4/18
Redaktör Dane Det var lite bättre ordning och reda förr
Lotus Festival 2018
Soligt och välbesökt årsmöteshelg
Peter Horbury övergripande designchef för Lotus
Chapmans första bil döptes till Austin Seven Special
Ordförande har ordet Mycket på gång under 2019!
Katt bland hermelinerna Från Per Gillbrand till Bengt Söderström.
Kundklinik i Göteborg för framtida Lotusbilar
Framgångsrika svenskar utomlands
Höstutflykt i Stockholm med omnejd
Lotus firade 70 år i strålande solsken
Motorhistoriens sublima ögonblick. Med medvetenhet följer tur

2017

1/17
Redaktör Dane Vart är vi på väg?
Exige Sport 380 ”i en klass för sig”
Dystra framtidsutsikter för sportbilstillverkare
Sagt om Colin Chapman
För 60 år sedan: Lotus första Formel 1-racer finns restaurerad i Sverige
What´s next? Bilbytesfunderingar av Stefan Axelsson
Lotus och jag!
Örebro Race Day 2016 med fint besök från Classic Team Lotus
Ordförande har ordet Det blir ”fullt upp” även i år!
Effektivare kylvätska utan vatten

2/17
Redaktör Dane Det var bättre förr, åtminstone vad gäller vädret
Lotus Exige Race 380 renodlad bil för racing
Vad hände med brittisk bilindustri på 70-talet
Alex Zanardi
Richard Arbrink har varit ”Down under”
Colin Chapman
Ordförande har ordet Äntligen sommar!
Ny Elise-variant Nu med lägre vikt och snabbare acceleration
Bondfilmen med en Lotus Esprit S1 som ”U-båt” firar 40-årsjubileum
Ett år med Elise
”Nillet” firade 50-årsdagen med resa till Abu Dhabi
Bennets 30 år med Lotusservice
In memorian Roger Becker 1946 – 2017

3/17
Redaktör Dane Ronnie Peterson hedras med film om hans racingkarriär
Lotus Elise bäst i klassen med lägsta värdeminskningen
Elise Cup 250 reviderad efter bara femton månader
Evora Sport 410 GP Edition avsedd för USA
Lotus-Lördag
Lotus Exige Cup 380 ”King of road and Race”
Ordförande Olle Lotus är på G igen både i Sverige och i världen!
Orsa Sportbilsfestival 30 juni – 2 juli 2017
Solvalla Sportbilsfestival 17 juni
Svenskt Sportvagnsmeeting 2017
Solsken och och deltagarrekord på årets första banträff
Halmstad Sportscar Event 22 juli
60 årsjubileum Lotus Seven började som byggsatsbil
Lotus Evora GT 430
Utan tvivel är man inte klok…
Livet som bilentusiast bakom ratten på en Opel Speedster
Kinesiska Geely köper aktiemajoritet i Group Lotus
Niklas bilbygge Westfield SEIW -19 del 1: Centrerad tumme

4/17
Redaktör Dane Det är långt till en tyst trafik
Lotus Evora GT430 Sport passar både på racerbanan och landsvägen
Lotus förbereder firandet av 70-årsjubileum
Ordförande har ordet: Måste våra bilar stå i vinterdvala halva året?
Fint väder på Kinnekulle Ring under bandagen i augusti
Tekniska milstolpar: Flygpionjärerna bröderna Wilbur och Orville Wright 1903
Lotus Elan Plus 2 ett litet steg ”up-market”
Lotus Festival 2017
Sjörundan 2017

2016

1/16 Jubileumsnummer
Ordförande Olle Har det redan gått 40år?
Redaktör Dane 40 års verksamhet 2016
1976 Så här föddes Lotusklubben
1986 General Motors köper Lotus Cars
1986 Tionde årsmötet hålls i Mölle
1993 Bugatti köper Lotus
1995 Englandsresa årets ljuspunkt
1996 Lotusklubben fyller 20 år

1997 Tretton Lotusar på Danmarksresa
1998 Lotus fyller 50 år
2006 Storfrämmande när Lotusklubben fyller 50 år
2006 Englandsresa med start i Göteborg
2007 Reportage från LeMans Classic
2008 Lotus firade 60 årsjubileum
2009 Dany Bahar ny VD för Lotus
2012 Elan fyller 50 år

2012 Ny Lotusimportör
2013 Svenskt sportvagnsmeeting 40år
2014 Ny VD för Lotus Cars
Utvecklingen av Winners Choice
Medlemsutvecklingen i LCCS
LCCS huvudfunktionärer, hedersmedlemmar
Sportbilstillverkningen hos Lotus

2/16
Redaktör Dane Lotus Europa minimalistisk sportvagnsdröm slog in
Ny Lotus Elise Sport ny instegsmodell
Finn har funnit sin drömbil Lotus Exige Roadster
3-Eleven Racing. Snabbaste Lotusen – hittills
Lotus Europa 50 år ”Chapmans lilla under”
Lotus Exclusive gör din bil personlig
Ordförande Olle Hur stoppar vi förgubbningen inom fordonshobbyn?
Exige Sport 350 lättare och snabbare

3/16
Redaktör Dane En tråkig nyhet och en lite gladare
Lotus Elise Cup 250 snabbaste Elisen hittills
Europa-gänget på garageträff i Ekerö
Evora 400 bantades 70 kg lagom till årets Genevémässa
Lotus 3-Eleven snabbast på Hockenheims korta bana
Blommande raps, pollen och solsken på Lotus Day Sweden 2016
Gert Söderberg trivdes på Ring Knutstorp i sin Elise
Åke Axelsson (70+) Sveriges störste Lotusentusiast
Bilhallen i Mjölby nu auktoriserad Lotus serviceverkstad
Tjolöholm Classic Motor Show 2016
Ordförande har ordet Njut av sommaren!
Traditionsrika Bjäresvängen kördes även i år i solsken
Boktipset Djuplodning i Grand Prixvärldens historia
Lotus Esprit Turbo

4/16
Redaktör Dane Evora kom på sjätte plats i Olympiska Spelen i Rio de Janeiro
Nyhet Lotus ELise Race 250 endast avsedd för racing
Elise 20 år. Väljs till ”Autocar Readers’ Champion Award”
Lotus Evora 400 Hethel Edition 50 år i Hethel
Opel Speedster fick en helt ny kaross tillverkade i aluminium
Del 1 LCCS UK Road Trip 2016
60-årsjubileum: Lotus Eleven första serietillverkade racersportvagnen
Sjörundan 2016
Svenskt Sportvagnsmeeting 2016
British Motor Meet 2016
Lotus Day på Kinnekulle Ring
Ordförande har ordet Sverige är fantastiskt – liksom England!
Colin Chapman förklarar varför lätta bilar är säkrare
60 år sedan: Lotus type 12
Lotus 2-eleven

5/16
Redaktör Dane Det blev mycket att fira under det gångna året
Elise 250 Special Edition
Lotus Europa-gänget
För 60 år sedan: Rekordkörningar med Lotus Eleven
Lotusklubbens hedersmedlem Reine Wisell 75 år
Lotus Festival Sweden 2016 Årsmöte och 40-årsjubileum
Del 2 LCCS UK Road Trip 2016
Falkenberg Classic
Lotus Elise – Den optimala familjebilen?
Lotus Exige 350 Special Edition Tredje Jubileumbilen i år
Sportvagnsträffen i Hofsnäs firade 10-årsjubileum
Ordförande har ordet ”Snart blir det ljusare igen, – jag lovar!”
Lotus ELise S2

2015

1/15
Redaktör Dane Rasslet av däckdubbar mot gatsten hördes på en kilometers avstånd
Registreringskylt orsakade huvudbry. 2L84F1
Lotus hoppar rekordlångt
Sagt om Coling Chapman
Samlarobjekt? Sunbeam Lotus. Tillfälligheter säkrade fortsatt tillverkning av Lotus egen motor
Coventry Climax – skapare av ett paradigmskifte Del 1 av 2
Det är något visst med en vacker bilratt
Ordförande Olle Blandning av gammalt och nytt för 2015!
En Lotus Europa väckt ur ”Törnrosa-sömn” efter 32 år

2/15
Redaktör Dane Visst känns det skönt när asfalten torkar upp och Lotusen kan luftas efter vinterdvalan
Upphottad Evora. Lotus’ stora nyhet på Genevémässan
Vänta inte någon helt ny Lotus förrän efter år 2020
Nytt svenskt racingteam satsar med Lotus i GT-klassen
Exigeprogrammet utökas med Club Racer
Elise fyller 20 år och hyllas med jubileumsmodell
Ett år med Evora – Englandsresa
Coventry Climax – skapare av ett paradigmskifte Del 2 av 2
Lotus Day Sweden 2015.
Lyckad start på Europa-inventeringen
Växelspaksknoppar
Ordförande Olle Intensiv början på sportvagnssäsongen
Kurviga asfaltsvägar genom ljusgröna bokskogar i årets Bjäresväng

3/15
Redaktör Dane Vaktparaden spelade för oss i Tranås!
”Så går det när avgasljudet får avgöra motorvalet” eller ”Det ska gå att få ner en V10 bakom ryggen!”
Ett år med Lotus Evora
Bankörning med Lotus Evora
Sagt om Colin Chapman
Ordförande Olle En personlig betraktelse från Svenskt Sportvagnsmeeting 2015
Sjörundan – lyckat två-märkes arrangemang
Lotusintresse finns även i Korea
2-Eleven följs av 3-Eleven
Rekorddeltagande. Rekordvärme. Svenskt Sportvagnsmeeting 2015
Skåneloppet/ Sveriges Grand Prix
Frimärkshyllning till Lotus

4/15
Redaktör Dane De få solskensdagarna inprickade vid rätt tillfälle
Mer effekt i Exige V6 Cup ger namnändring till Exige 360 Cup
Ordförande Olle ”Vi hade i alla fall tur med vädret”
60 år sedan! Colin Chapman startar Lotus Engineering och presenterar två nya racersportvagnar
Första serietillverkade Lotus Evora 400 levererad
”Still going” men inte lika ”strong” Lotus Excel SE 83 årig ägare
Lotus Eclat fyller 40 i år
Lotus Festival Sweden 2015
Pantera 72L med BMW-motor
Lotus Festival på Brands Hatch
Här är lagarna som styr ditt sportbilsägande
Sören Forsberg. Lotusklubbens ständige och entusiastiske revisor

2014

1/14
Redaktör Dane Vem var det som vann OS, egentligen?
Positiva ”vibbar” från Lotus
Sportvagnar, barn och hundar
Goodwood Revival 2013
Sagt om Colin Chapman
Det kom ett brev från en medlem, Lotus Esprit GT3
Ordförande Olle Mycket på gång även i år
Folkfest i synnerhet. Formel 1-fest i andra hand. F1 i USA
Learning the hard way – del 3
Bremen Classic Motorshow
Boktipset. Drive to win av Carroll Smith

2/14
Redaktör Dane Kan publikintresset vid de stora motortävlingarna bibehållas trots sänkta ljudnivåer?
Lotus Day Sweden 2014
Eleganta Lotus Elite väckte stor uppmärksamhet för 40 år sedan
Drömmen om den optimala Ottomotorn
Tjolöholm Classic Motor 2014
Årets Bjäresvängen gick utanför Bjärehalvön
Nya registreringsskyltar sedan årsskiftet
Ordförande Olle Nu är det fullt upp…
Lotus Cars har utsett sin tredje verkställande direktör på fem år
Boktipset. Autodrome av S.S. Collins & Gavin D. Ireland

3/14
Redaktör Dane Det finns de som drömmer…
Svenskt Sportvagnsmeeting 2014
Monaco Historic Grand Prix och Mille Miglia 2014
Ordförande Olle Är Linköping fel plats för Lotus Festival Sweden?
Lotus Festival Sweden 2014 med bankörning, sportvagnsrally och årsmöte
To get something for nothing. Aerodynamikens grundregler
Lotus ökar försäljningen och söker flera återförsäljare
Sagt om Colin Chapman
Min bil: Del 1 av 2. Drömsportbilen Lotus Esprit blev en fyrsitsig GT-vagn Lotus Elite
Nya Elise S Cup breddar Elise-sortimentet
Halmstad Sportcar Event med Lotusar i behaglig skugga
Boktipset. Innovation & Harmony. The recipe for success in Grand Prix Racing

4/14
Redaktör Dane Vem kör omkring med kondensator och rotor i handskfacket – och en overall i bagageutrymmet?
Historien om renoveringen av en Lotus Europa Twin Cam Special JPS (type 74)
Reportage Goodwood Revival 2014
Mitt Lotusår 2014
Nygammal designchef hos Lotus utsedd
Exige-programmet utökas med en ”paddelvariant”
Lotus har problem – igen
Ordförande Olle Håll dig ung – skaffa en Lotus
To get something for nothing. Del 2 Aerodynamik, den glömda kunskapen
Sportvagnsträffen på Hofsnäs den 30 augusti
Min bil: Del 2. Drömsportbilen Lotus Esprit blev en fyrsitsig GT-vagn Lotus Elite
Det kom ett brev… Sören Dahl (Cortinasören)
Hämta din bil personligen vid Lotus-fabriken

2013

1/13
Lotus Cortina fyller 50 år
Jubileumsåret 2012
Min första Formel 1-tävling
Lotusbilar i byggsats
Besök hos Mazzanti Automobili

2/13
Lotus Day Sweden 2013
En liten Skånebrvad
På tu man hand med en Lotus Exige S
Boktips

3/13
Redaktör Dane Liten sensation på årsmötet
Besök hos Bilhallen i Mjölby
Svenskt Sportvagnsmeeting firar 40 år
Lotus Festival på Donington Park
Lotus Festival Sweden
Årsmöte i Linköping
Orförande Olle Ny ordförande med mycket bilbakgrund presenterar sig
Positiva tongångar från Lotus
Boktipset: Into the red, Nick Mason and Mark Hales
Learning the hard way – del 1
Lotus Type 16
Uppdrag: Lotus Day Sweden & Lotus Festival Sweden 2013
Resumé och reflektioner från en f.d. ordförande Håkan

4/13
Redaktör Dane Den kom smygande och försvann som en långsam blixt
Sällsynt och läcker som en karamell: Else-Europa
Lotus förlorade kampen om konstruktionskontraktet för Ford GT 40 till Lola
Ordförande Olle En tillbakablick på ett bra Lotus-år
Learning the hard way – del 2
Sådan var Colin Chapman
Boktipset. Team Lotus ”My view from the pit wall” Peter Warr
Vad är det som gör en bil till klassiker?
Elise Cup R. Renodlad ”Track Day” Elise presenterad
British Sports Car Meeting 2013

2012

1/12
Lotus Elan 50 år
Lennarts Lotus Elite
Ny Exige med sufflett
Mandelkakak med klubblogga
Epokgörande konstruktion genom teori

2/12
Englandsresa med Esprit
Arne Forsell renoverar en Lotus Europa
Banträff på Ring Knutstorp
Epokgörande konstruktion genom genialitet

3/12
Inflyttningsfest hos Lotus Göteborg
Resereportage från Tyskland och Frankrike
Import av Europa S från England
Epokgörande konstruktion genom paradigmskifte

4/12
Årsmöte i Skänninge
Bakom kulisserna på projekt 2-Eleven
Gunnar Hultqvists Elan
Klubbens hemsida
Vinnarna av årets fototävling

2011

1/11
Lotus storsatsar på racing
Twincam-renovering
Elise Club racer
Reportage från Wendels

2/11
Banträff på Ring Knutstorp
VIP-resa hos Lotus
Bilen som affärsidé
Lotus och Mansell

3/11
Årsmöte i glasriket
Rapport från Svenskt Sportvagnsmeeting
Lotusklubben kör Emmaboda Superstage
Felsökning på Lorus Elise S1
Epokgörande konstruktion genom optimering

4/11
Lotusnyheter från Frankfurt-mässan
Resetips: Moseldalen
Besiktningsträff hos Ystads Bilbesiktning
Fototävlingen avgjord
Epokgörande konstruktion genom tester
Eldriven vattenpump på Lotus Europa

2010

1/10
Elise S3 presenterad i Geneve
Nya chefer på Lotus
Evora Cup
Lotus tvåtaktsmotor
Lotus i Formel 1
Isuzu Piazza Turbo

2/10
Banträff på Ring Knutstorp
Import av Elise från England
Bjäresvängen
Cosworth och Lotus samarbetar igen

3/10
Lotus nya era
Bosse Johanssons Lotus type 47
Superstage på Emmaboda
Import av Excel från England

4/10
Evora S
Årsmöte på Loka brunn
Leif Norbergs Lotus XI
Åke Gravestams Lotus Elan S2

2009

1/09
Resereportage från Norge
Bertil Carlsson – Lotusspecialist på Skåneslätten
Team Lotus och sponsringens intåg i motorsporten
Elise S2 vs 911 cab
Reportage om Lotus 25

2/09
Banträff på Ring Knutstorp
Bröderna Junelövs Lotus-Cortinor
Englandsresa till Lotus i Hethel

3/09
Pressklipp om Lotus Evora
Årsmötet i Kalmar
Sportvagnsträffen i Hofsnäs
Evora type 124 – långloppsracer
Besök på Ronnie Peterson museum

4/09
Lotus Evora på svensk mark
Lotus Exige Cup 260
Hybridmotor från Lotus Engineering
Mike Kimberleys avgång
Digitalracing från SimBin

2008

1/08
Ett år med Lotus Elise
Modellbilar – en annan sida av bilhobbyn
Projekt ’Eagle’
Glantz GTS – del 6
Bilspråket – vårt kära trätomål

2/08
Reportage från Bjäresvängen
Opel Speedster – en Lotus Elise i fårakläder?
Type 47 – Lotus Europa som tävlingsbil
Besök på Sörens lanthandel

3/08
Lotus Evora har landat
Reportage från Track, Sea & Party i Norge
Årsmötet i Mölle
Lotus 60-årsjubileum

4/08
Lotus type 76
Besök hos Inga och Thorwald Christenssen
Reportage från Goodwood Revival
Reportage från Caterhamfabriken i Dartford
F1 resa till Spa
Bosse Johanssons Lotus 47

2007

1/07
Lotusnyheter från Geneve Motor Show
Provkörning av Caterham CSR
Resereportage från Australien och Albert Park
Reportage från Le Mans Classic

2/07
Excel-färd i snöstorm
Lotus Eleven – Chapmans första stora racerbilsframgång
Tjolöholm Classic med barn
Lotus Seven – vital 50-åring under nytt namn

3/07
Elise vs Caterham
F1 resa till Monaco
Reportage om British Carmeet på Öland
Årsmötet i Göteborg

4/07
Trefaldig Elanägare
Historien om Lotus Elite
Track day på Sturup Raceway

2006

1/06
Europa S – vilken besvikelse!
Exigefamiljen växer. Exige S kompressor
I år fyller vi 30. Jubilieumsnummer
30 år med Lotus

2/06
Reportage om Wendels
Italienresa
Lotus Omega, ett udda Lotus-projekt
Reportage om trimmningsfirman Daytune

3/06
Historien om Bennets
Den infekterade sportbilen
Glantz GTS – del 5
Sportvagnsträff i Växjö

4/06
Reportage från Englandsresan
Besök hos Classic Team Lotus
Besök på Lotusfabriken i Hethel
Årsmötet i Örserum
Önskebilen var en Lotus Europa… – reportage om en återvändande Lotusägare

2005

1/05
Motorstark Exige i racingkostym
Äntligen en Exige med prestanda
Den första Lotusmotorn en legendarisk Twin Cam
Glantz Gts – mitt bilprojekt, del 1

2/05
Ett år med Esprit, inte så hemskt som dom säger
Mina första 15 år med en Lotus Europa, del 2
Lotusfrälsta finns i alla samhällsklasser
Tidigt vårbesök i England
Glantz Gts – mitt bilprojekt, del 2

3/05
Årsmöte i Stockholm
2 Eleven – klubbracer från Lotus
Lotus Europa återuppstår
Bilbroschyrer – en livslång hobby
Glantz GTS – del 3

4/05
Polisjakt med Lotus Mark 8
20år med en Lotus Esprit
Glantz GTS – del 4

2004

1/04
111R-bästa Elisen hittills?
Englandstour 2003
Lotus mystiska, svarta huvmärke
Tack och farväl Lotus Esprit
Hasse Tullstens Europa

2/04
Pånyttfödd – Exige S2
Var rädd om skinninredningen
Natursköna Dalsland Ring
Framgångsreceptet Ford Cortina Lotus
Sportavgassystem till fyrcylindriga Esprit

3/04
Årsmöte i ”mörka Småland”
Fin utmärkelse till Lotus
Prestigefylld lådbilsracing på Goodwood
Wickströms Englandsresa
Bosses racingeuropa

4/04
LeMans 24-timmars – en folkfest utan like
Mina första 15 år med en Lotus Europa, del 1
Det svarta fåret som var en ulv

2003

1/03
Framtidens Lotus har dieselmotor?
Lotus 25 epokgörande i F1
Leif Norberg – Lotusspecialist i Jönköping
Bokrecension – Lotus Elise the official story

2/03
Tankar från en före detta Lotusägare
Rapport från Slottsvängen
Nyskapande och harmoni – framgångsrecept inom GP-sporten

3/03
LCCS vs Bilsport Superstage
Årsmötet på Ring Knutstorp
Bilder från sommarens aktiviteter
Lotusmodeller del 10 – Esprit S1

4/03
Sju dagar med en Esprit S4
Nyskapande och harmoni – framgångsrecept inom GP-sporten
Minnesutställningen över Ronnie Peterson
Lotus 72
Lotusmodeller del 11 – Esprit S2 och S2.2

2002

1/02
Exige – Lotus med marktryck
Eminence – Lotus-limousine med V8-motor
Intervju med Terry Playle
Lotus Ecos
Lotusmodeller del 5 – 340R

2/02
Bosse Johanssons racing-Europa
Track day på första april
Donington 2002
En Lotusägares berättelse
Koenigsegg CC8S
Lotusmodeller del 6 – mark 6

3/02
Lotus Elise – en kärlekshistoria
Bosses racing-Europa tävlingsdebuterar
Årsmötet och British Car Meet
Lotusmodeller del 7 – Type 12

4/02
Första säsongen med Exige
Rovers K-motor
Intervju med Chris Barber
Pojkdrömmen förverkligad & Europa införskaffad
Lotusmodeller del 8 – Type 62

2001

1/01
Nya Elise – utmärkt blir ännu bättre
Tjolöholm Classic Show 2000
Bygg om avgassystemet på Esprit V8
Elise på vintern
En Lotusförares vardag, del 4
Lotusmodeller del 1 – Elise S1

2/01
Lotus Omega
Gäster i garaget
En Lotusförares vardag, del 5
My first Lotus
Vårbesök hos Wendels
Lotusmodeller del 2 – Elite

3/01
Första sommaren med Elan M100
Årsmöteshelgen i Linköping 2001
Lotus Seven
Sådan var Colin Chapman, del 1
Lotusmodeller del 3 – Elan M100

4/01
Semestertips för Lotusfrälsta
Donington 2001
Esprit detaljförbättras
Elaner och utväxlingar
Lotusmodeller del 4 – Elite

2000

1/00
Lotus M250
Från toppskick till vrak till toppskick, del 2
En Lotusförares vardag, del 1
Hur får man uppleva absolut körglädje?
Mitt Lotusbibliotek
Lotus Esprit Sport 350

2/00
Vad händer när den röda bensinen försvinner?
Stockholms bilsalong
En Lotusförares vardag, del 2
Mekartips för Elan

3/00
Ny ordförande i LCCS
En attraktiv bakdel – Lotus Cortina
Sportbilens Dag
Vårträff hos Wendels
En Lotusförares vardag, del 3

4/00
Lotus Elite – född klassiker
Årsmötet i Lundsbrunn 2000
Belgiens Grand Prix

1999

1/99
Kompromisslösa 340R
En novis första Lotussommar
Lotusresa i västerled
Däckval till Esprit
Höstträff i Danmark

2/99
LCCS goes west
Man lär så länge man lever med Lotus
Excel/Eclat/Elite

3/99
Är svenska motortidningar trovärdiga?
Årsmöte på Öland i solsken och regn
Byt taklucka på Esprit
Angående släktskapet Excel/Eclat/Elite

4/99
Elan +2 special
Från toppskick till vrak till toppskick
Myten om Lotusars bräcklighet avslöjas

1998

1/98
Lotus fyller 50 år
Lotusfynda i Tyskland, del 2
Lotus som husbil, del 2

2/98
Team Lotus historia – John Player-perioden
Hur jag utvecklade mitt Lotusintresse
Chapmans teori om rumpans kompressibilitet

3-4/98
Årsmötet ’98
Lotus Challenge 1998
Att leva med en Lotus
Det finns på tok för få Espriter i Sverige
Team Lotus historia – sista delen