Ska jag ha en lotus/vilken ?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Regge
Användare

Ska jag ha en lotus/vilken ?

Post by Regge »

Tjena är en lotus biten 17åring som ska ta körkort nästa sommar, vill så jätte gärna ha en lotus, kan inte mecka så mycket :( men gillar bilar något så koooopiöööst "farsan hade en Caterham"

som sagt ska jag och om vilken är den bästa bilen... ska lägga ut ca 100-120 000:-

ska man leta i Tyskland eller i Sverige ?!

mvh
/Erik Regnell
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Tänk på att det är inte bara att äga, den ska skötas med service och reparationer och mår bäst om dom körs lite lagom, inte som bruksbil.
Själv hade jag tittat på Elite och Eclat, det är bilar med en del problem men det har nog de flesta modellerna försök att titta på skicket på mekaniken och ta god tid på dig. Skulle tro att de bästa bilarna är här hemma, det lönar sig knapp att åka till Tyskland och leta. Sen är det nya regler vid besiktning av import bilar vet dock ej från vilka år men lampglas bälte osv ska vara E märkta och nya ganska hårda bullerkrav.
Lycka till i sökandet.  :up:
Lasse
Forumveteran

Re: Ska jag ha en lotus/vilken ?

Post by Lasse »

Regge wrote:...kan inte mecka så mycket :(
Jag ska på intet sätt disillusionera dig men det är en klar fördel om man kan mecka lite själv. När du säger "inte så mycket" menar du då att du har tummen mitt i handen, eller är det mera en avsaknad på kunskap? Lugn i så fall eftersom kunskap är något man kan skaffa sig. Jag började med att skruva "skruvar" och städa och sånt för 6 år sedan. 3 år senare demonterar jag och renoverar motorer, växellåda mm. mm.

Att tänka på är att oavsett om du köper en gammal bil i "Show condition" eller "bra bruksskick" så kommer det alltid att behöva göras reparationer på bilen. Speciellt gummidelar och packningar har en tendens att åldras även om bilen inte används. De nyaste Lotusar som du kan få inom din prisram är 80-talsbilar byggda med mycket kit-car känsla. Du bör således köpa en bil i så bra orginalskick som möjligt, glöm bara inte bort att du kommer att få fixa åtskilligt i alla fall. Själv lägger jag 7-10 kkr på min gama Esprit S3 enbart i reservdelar varje år och då gör jag all service och reparationer själv.

Akta dig för "renoveringsobjekten". Ska man börja byta mycket grejjer blir det alltid MYCKET dyrt. Du ska också akta dig för den moderna Turbo Espriten i din prisklass eftersom dessa då har gått långt och delarna till motorn i den är VESÄNTLIGT mycket dyrare än till de äldre bilarna. Jag vågar påstå att en Turbo som gått 8000 mil och har blivit oförsiktigt körd är slut. 100 000 kr är inga pengar för att "få den på fötter" igen.

Det är få verkstäder som vill befatta sig med Lotus och de som gör det vet att ta betalt, och det är inte de vanliga verkstadspriserna vi talar om. Ett kamremsbyte på en Lotus 900 motor (Esprit, Excel, Eclat, Elite) som ska utföras minst vart tredje år kostar hos märkes-verkstad c:a 8-9000 kr. Gör du jobbet själv kommer du undan med en tusenlapp för remmen. Dessutom har Lotus kanonbra serviceanualer som man kan köpa för rimliga pengar! "Ät det Ferrari"  :down: dessa manualer går knappt att få tag i och finns definitivt inte att köpa från Ferrari för privatpersoner.

Själv tycker jag att det är fixandet och mekandet tillsammans med körkänslan som gör Lotusägandet särskilt speciellt roligt. Man får en speciell samhörighet med sin bil som kan vara svår att beskriva. I vissa fall kan det bli som i en kompis fall till mig. När han till sist sålde sin bil sa han att "äntligen är jag fri". Troligen saknar han dock sin Lotus i alla fall... :lol:

Reservdelar är "mellandyra", mer än standardbilen men mindre än tex Porche. Att meka Lotus i sig är inga konstigheter alls, det som brukar vara problemet är begränsad åkomlighet med skavda händer och armar samt mycket svordomar som följd. :-D

Slutsatsen blir väl att du nog bör räkna med att ha en hyfsad driftbudget. Denna kan dock som sagts minskas betydligt om du kan tänka dig att göra det mesta jobbet själv.

Det kanske kan låta som att Lotusägandet är krävande och besvärligt. Om detta kan jag bara säga att JAG ALDRIG kommer att vilja vara Lotus-lös! I alla fall inte så länge som jag har råd.  :up:

Mvh /Lasse  :wave:
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Kul med entusiasm. Vill också tillägga att om du inte kan skruva skall du hoppa över Lotus, pga riktigt dålig kvalitet, dyra verkstäder med mkt varierant kvalitet, plus igen usel kvalietet. Vill du bara tanka och köra, köp Porsche eller en BMW M3, vill du dock inleda ett förhållande med din bil som kan i värsta fall driva dina närmaste till vansinne och är beredd och justera och meka några timmar varje vecka om bilen används flitigt plus är trött på rost så är Lotus definitivt en variant för dig. Det jag vill säga att dessa bilar behöver massor med omsorg för att rulla som det var tänkt. Som tips på bilar i denna priskategori skulle jag nog säga att den nya Elanen är den vettigaste. Modernt konstruerad med många icke Lotus detaljer, dessutom kab.

Lycka till!
joakim
SE highwing
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Joakim wrote:...köp Porsche eller en BMW M3...
För att köra M3 måste man dock vara pygmé och ha god fantasi. De är vackra att se på men trista att köra. Och är du längre än 190 cm så får du ryggskott när du kört ut från parkeringen.
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag kan heller inte meka med bilar men kör inte mina pärlor så mycket och lagt undan till servicekontot varje år  :up:
Mikael, Fisker Karma
Regge
Användare

Post by Regge »

tyvärr så är min pappa död för ett par år tillbaka.... usch alltså, jag blir så ledsen när man bara tänker på alla dom roliga stunder vi kunnat haft med min "blivande bil".... sitta å mecka tillsammans i garaget, jag kan ju mycket om alla typer om bilar men det är ju det med meckandet som någon måste lära mig, och den där speciella personen finns tyvärr inte mera, som det låter så blir det nog aldrig en Lotus för mig... bara om jag känar en hacka så jag kan köpa en ny ;)

men det lär aldrig hända,

tack för svaren...

Mvh/
Erik Regnell
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej Regge!

Det var tråkigt att din far gått bort.

Men när det gäller mekandet så måste man ju inte ha någon lärare, även om det så klart underlättar. Jag är i stort sett självlärd (och absolut inte fullärd) och har lärt mig genom att börja på enkla konstruktioner med en bra verkstadshandbok. Haynes böcker är bra, de är upplagda så att man går igenom olika jobb steg för steg, men de finns väl inte till Lotus. En Lotus är som nämnts kanske inte heller så lämplig för nybörjare inom det mekaniska, så det är nog bättre att börja med något enklare och billigare.

Min första bil var en trimmad hundkoja och när jag köpte den (ca. 10 år sedan) så kunde jag som sagt inte så mycket. Efter ett par års brukande hade jag dock dragit om elen, svetsat, bytt bromsar, bytt motor, lackerat mm. (och den var fortfarande inte särskilt fräsh...). Sedan har jag haft lite andra bilar varav bla. en MGB GT som också var enkelt uppbyggd.

Så mitt råd är att börja med en enklare och billigare entusiastbil och kanske ha en "vanlig" bruksbil och sedan köpa en Lotus när du känner dig lite mer säker på mekandet (alternativt köpa en ganska ny, som du var inne på).

/Rikard
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hallå, hallå... :znaika:

Nu är det avskräckningskampanj på gång. Ni hör väl att vår nye vän redan är Lotus-frälst. Att säga åt honom att köpa en Mazda Miyata (Exempel Helge) är ju som att svära i kyrkan. Klart verkar ju vara att det finns ett brinnande intresse. Jag vågar påstå att det faktiskt finns en del kompetens i vår klubb som skulle kunna anlitas för att hitta en vettig bil.
Annars finns det något som heter plånbok också. Det vet vi inte hur din ser ut, Erik. Jag skickar över mitt telefonnummer i ett "PM". Erik, slå mig en signal så tar vi ett snack om dina förutsättningar och förväntningar.

Mvh /LasseW (självlärd mek och Lotusägare sedan 6 år)
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Ett litet inlägg i Lotusmek snacket, som jag förstår det så är det många som ser motorn som det stora problemet i mekandet och det är nog rätt. Men allt det andra som bromsar, avgassystem, hjulupphängningar osv är lika enkla som på en vanlig bil. Titta på frambromsarna på en Saab 900 tex. Vill man så hittar man svåra bitar i alla bilar och då är det verkstaden som får rycka in, men det finns mycket som går att fixa själv.
Ps har med börjat med racekoja, vad var det för en som du körde?
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

OK, det kanske blev lite OT när vi började rekommendera andra märken, när frågan var vilken Lotus som var bäst som förstabil/mest för pengarna. Då tycker jag nog att en modern Elan (90-tal) var bästa förslaget, men man får nog inte riktigt en sådan för 120000 kr. Priserna börjar dock strax över på mobile.de.

EXCEL, PATRIK; Jag hade en vanlig Mini 1000 -74, fastän med MG 1300-motor, Kent-kam, extractorgrenrör, S-bromsar, rallystolar mm. Sedan hade jag också en Clubman med 1100-motor. Vad har du då? Ska du köra 4-timmars eller?
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Kojan som jag hade var en mini 1000 mkIII motorn har S 1275 block med omega kolvar, loongman topp; webwer 45 på långt insug racekam kent286 och en massa godis till i maskinen. Bromsarna var S fram och mini fin tummor i aluminium bak spax stötdämpare, helbur och djupa skålade stolar. en riktigt rolig bil som såldes innan jag köpte lotus. Kojan gick aldrig på bana. :flag:
Regge
Användare

Post by Regge »

Fasiken vilka snabba svar, hänger inte riktikt med här asså :lol:

mjo vi får la se om en Lotus hittar sig hem i mitt garage!!!

tackar boys

/Regge

:beer:
Post Reply