Regge wrote:...kan inte mecka så mycket
Jag ska på intet sätt disillusionera dig men det är en klar fördel om man kan mecka lite själv. När du säger "inte så mycket" menar du då att du har tummen mitt i handen, eller är det mera en avsaknad på kunskap? Lugn i så fall eftersom kunskap är något man kan skaffa sig. Jag började med att skruva "skruvar" och städa och sånt för 6 år sedan. 3 år senare demonterar jag och renoverar motorer, växellåda mm. mm.
Att tänka på är att oavsett om du köper en gammal bil i "Show condition" eller "bra bruksskick" så kommer det alltid att behöva göras reparationer på bilen. Speciellt gummidelar och packningar har en tendens att åldras även om bilen inte används. De nyaste Lotusar som du kan få inom din prisram är 80-talsbilar byggda med mycket kit-car känsla. Du bör således köpa en bil i så bra orginalskick som möjligt, glöm bara inte bort att du kommer att få fixa åtskilligt i alla fall. Själv lägger jag 7-10 kkr på min gama Esprit S3 enbart i reservdelar varje år och då gör jag all service och reparationer själv.
Akta dig för "renoveringsobjekten". Ska man börja byta mycket grejjer blir det alltid MYCKET dyrt. Du ska också akta dig för den moderna Turbo Espriten i din prisklass eftersom dessa då har gått långt och delarna till motorn i den är VESÄNTLIGT mycket dyrare än till de äldre bilarna. Jag vågar påstå att en Turbo som gått 8000 mil och har blivit oförsiktigt körd är slut. 100 000 kr är inga pengar för att "få den på fötter" igen.
Det är få verkstäder som vill befatta sig med Lotus och de som gör det vet att ta betalt, och det är inte de vanliga verkstadspriserna vi talar om. Ett kamremsbyte på en Lotus 900 motor (Esprit, Excel, Eclat, Elite) som ska utföras minst vart tredje år kostar hos märkes-verkstad c:a 8-9000 kr. Gör du jobbet själv kommer du undan med en tusenlapp för remmen. Dessutom har Lotus kanonbra serviceanualer som man kan köpa för rimliga pengar! "Ät det Ferrari"

dessa manualer går knappt att få tag i och finns definitivt inte att köpa från Ferrari för privatpersoner.
Själv tycker jag att det är fixandet och mekandet tillsammans med körkänslan som gör Lotusägandet särskilt speciellt roligt. Man får en speciell samhörighet med sin bil som kan vara svår att beskriva. I vissa fall kan det bli som i en kompis fall till mig. När han till sist sålde sin bil sa han att "äntligen är jag fri". Troligen saknar han dock sin Lotus i alla fall...
Reservdelar är "mellandyra", mer än standardbilen men mindre än tex Porche. Att meka Lotus i sig är inga konstigheter alls, det som brukar vara problemet är begränsad åkomlighet med skavda händer och armar samt mycket svordomar som följd.
Slutsatsen blir väl att du nog bör räkna med att ha en hyfsad driftbudget. Denna kan dock som sagts minskas betydligt om du kan tänka dig att göra det mesta jobbet själv.
Det kanske kan låta som att Lotusägandet är krävande och besvärligt. Om detta kan jag bara säga att JAG ALDRIG kommer att vilja vara Lotus-lös! I alla fall inte så länge som jag har råd.
Mvh /Lasse