Nybörjarfrågor Esprit !

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Jim Profit
Användare

Nybörjarfrågor Esprit !

Post by Jim Profit »

Hej
Jag har precis hittat hit.
Är på jakt efter en kul entusiastbil och har lite frågor om Lotus Esprit som jag hoppas Ni kan hjälpa mig med.

1. Är de hållbara bilar eller krånglar de ofta? (har tidigare haft Porsche som erbjöd ett relativt bekymmerlöst ägande) Är reservdelar och service dyrt? exempel?
2. Hur är det med utrymme? Jag är 192 cm, får jag plats?
3. Försäkring.
4. Vem servar Lotus i Stockholm?
5. Alla dessa beteckningar, SE, S4 v8 etc. Vad är viktiga skillnader? Vad bör man satsa på och vad är mest eftertraktat?
6. Fina exemplar till salu? tips..
7. Prisbilden på bilarna?

Ja, det är en del frågor men jag hoppas Ni har ork att svara.  :wave:
Last edited by Jim Profit on Wed 08 Feb, 2006 09:23, edited 3 times in total.
//Jim Profit
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Välkommen till forumet !

Fråga ett: Lotus esprit är en entusiastbil, vårdar man den som den ska så krånglar dom som en "vanlig" bil, sköter man dom inte som dom ska skötas så kan man få massssor med problem...

Fråga två: ingen aning, provsitt en så märker du själv. Finns de vilja så kan man ju förflytta berg eller montera en skalstol, utrymmet hänger inte bara på längden, men jag har sett 1.90 killar i esprit.

Fråga tre: Billigare att försäkra än porsche (min erfarenhet) & dom går att entusiastförsäkra.

Fråga fyra: Lassa W här på forumet...

Fråga fem: Beteckningar & modeller är en djungel men de finns en fantastisk modell guide på www.lotusespritworld.com
Satsa på en bil med så bra historik som möjligt eller i så gott skick som möjligt. Skicket är jättesvårt att bedöma, delvis beroende på att bilarna är gjorda i komposit = inga bucklor & ingen rost så alla bilar ser ganska fräscha ut, men de är det som är under skalet som kan strula & kosta pengar...

Fråga sex: Köp min S4, finns en annons från i sommras under "säljes"

Fråga sju:
Esprit turbo 89 & framåt ca 140-175000 kr
Esprit turbo SE 89 & framåt 200-250000 kr
Esprit S4 & S4s 94 & framåt 270-325000 kr
Esprit V8 96-98 300-350000 kr
Esprit V8 98 & framåt 350- 600000

Prisbilden ä väl ungefärlig, ibland kan man hitta väldigt billiga bilar, antingen beroende på en säljare i pengabehov eller pga "något annat", ett tips är nog att undvika dom billigaste om du inte är väl insatt i bilens skicke. Såvida du inte gillar att skruva & köper en bil med ett pris satt efter skruvbehovet..
Priserna på importbilar skiljer sig inte märkbart mot svenska, då det inte finns så många svensksålda.

Va kräsen & köp en fin bil !

Andra på forumet kan säkert fylla på mkt mer, men de va några snabba svar fårn mig.. :flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Jim Profit
Användare

Post by Jim Profit »

Hej Rickard
Tack för att du tog dig tid och för bra svar på mina frågor.

Kan du skicka mig mer information om din bil, t.ex. bilder, miltal, historik, vad som är gjort med den, pris etc?
Kanske kan man komma och titta på den vid tillfälle? Var i landet finns den?

jimmyprofit@spray.se
//Jim Profit
herman
Användare

Post by herman »

Intressanta frågor, precis samma som jag hade innan jag köpte min Lotus. Designen var otroligt lockande och Lotus Esprit är fortfarande en av de snyggaste bilarna som jag känner till.

Den stora frågan var angående hållbarheten, skulle den gå sönder och skulle man tillbringa hela sommaren i Trelleborg (eller Lidingö)?

1. Här har många "amatörer" synpunkter speciellt vad det gäller sportbilar och hållbarheten. Jag kollade mycket på nätet och frågade personer som jag kände och det var mycket diskussioner att bilarna gick lätt sönder - men se, där har de flesta fel. Det mesta beror på ägaren och underhållet. Tänk på att motorn är väldigt "optimerad" med relativt mycket kraft samt att man inte kör speciellt snällt med dessa bilar...just därför måste man vara väldigt pro-aktiv vad det gäller underhållet. Omman servar och byter olja, då håller de mycket bra.

2. Jag skulle råda dig till att provsitta en Esprit. Om du har vertikalgående frisyr kan det vara ett problem:)

3. Om du köper nyare modell råder jag dig till att ta en fullförsäkring, annars entusiast.

That's all.

Mvh/Mats
Post Reply