Välkommen till forumet !
Fråga ett: Lotus esprit är en entusiastbil, vårdar man den som den ska så krånglar dom som en "vanlig" bil, sköter man dom inte som dom ska skötas så kan man få massssor med problem...
Fråga två: ingen aning, provsitt en så märker du själv. Finns de vilja så kan man ju förflytta berg eller montera en skalstol, utrymmet hänger inte bara på längden, men jag har sett 1.90 killar i esprit.
Fråga tre: Billigare att försäkra än porsche (min erfarenhet) & dom går att entusiastförsäkra.
Fråga fyra: Lassa W här på forumet...
Fråga fem: Beteckningar & modeller är en djungel men de finns en fantastisk modell guide på
www.lotusespritworld.com
Satsa på en bil med så bra historik som möjligt eller i så gott skick som möjligt. Skicket är jättesvårt att bedöma, delvis beroende på att bilarna är gjorda i komposit = inga bucklor & ingen rost så alla bilar ser ganska fräscha ut, men de är det som är under skalet som kan strula & kosta pengar...
Fråga sex: Köp min S4, finns en annons från i sommras under "säljes"
Fråga sju:
Esprit turbo 89 & framåt ca 140-175000 kr
Esprit turbo SE 89 & framåt 200-250000 kr
Esprit S4 & S4s 94 & framåt 270-325000 kr
Esprit V8 96-98 300-350000 kr
Esprit V8 98 & framåt 350- 600000
Prisbilden ä väl ungefärlig, ibland kan man hitta väldigt billiga bilar, antingen beroende på en säljare i pengabehov eller pga "något annat", ett tips är nog att undvika dom billigaste om du inte är väl insatt i bilens skicke. Såvida du inte gillar att skruva & köper en bil med ett pris satt efter skruvbehovet..
Priserna på importbilar skiljer sig inte märkbart mot svenska, då det inte finns så många svensksålda.
Va kräsen & köp en fin bil !
Andra på forumet kan säkert fylla på mkt mer, men de va några snabba svar fårn mig..

Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.