Racing kurs

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
z-motor
Stamgäst

Racing kurs

Post by z-motor »

Hoj Lotusvänner
Varför inte lufta talangerna våra och skaffa Racinglicens i Östergötlands Bilsportsförbunds regi som gäller i SBF (Försäkringsmässigt OK med utbildning).
Tid 13 Aug kl 14:00-22:00 på Linköpings Motorstadion
Kostnad 1000 kr betalas vid anmälan på plats
Utrustning Svenssonbil hjälm och långärmad bomullsklädsel
Upplysningar och anmälan till Sven Olof Sandberg tel 0142-57133 alt 070-6057133
Obs Det går bra att anmäla sig fram till kl 14:00 på Fredag då kursen startar.
:flag: :flag:
Nå vad skall Ni skylla på nu då
Ps för Slow starters hålls kurs den 10 sept oxo
See you
Last edited by z-motor on Thu 12 Aug, 2004 21:10, edited 4 times in total.
Tommy
070-3704085
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Gick den kursen den 2e Juli, det var kul dock så var det för mkt förbundsbabbel och för lite racingteknik. Dock skall sägas att kursen är mer av formell karaktär för att kunna få en debutantlicens för racing än den är förarutbildning. Lite kul hade vi dock med två timmars friåkning och stillastående starter. I mitt fall var den mest formell då jag skall köra mitt debutlopp( 8 timmars) på lördag just på Sviesta. Så vem vet?, vi kanske syns på lördag om någon orkar komma att titta.

:steer:
joakim
SE highwing
Peeter
Användare

Post by Peeter »

Ja, något skall man ju göra fredagen den 13:e! :steer:
Jag skall ta licens på Sviestad då.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Har nu kört mitt debutlopp i racing, 8 timmars på Sviesta.
Teamet bestod av två ärrande racinggubbar( hållt på och kört i 16år och äger teamet), min jobbar kompis( jämngammal) och yours truly.
Jag startade första sträckan( 8 timmars) och lyckades klättra från 19 till 12e plats. Under denna stint lyckades jag göra 1.13.5( snabbaste tiden med Europan är höga 1.16sec coh dagens snabbaste var 1.13.0). Resten av loppet gick bra och vi låg 7 som bäst( 3a i klassen). De två glada juniorerna, jag plus arbetskamrat låg i snitt på varvtider som var 2 sekunder bättre än våra mentorer.  :beer:
Dock så sluatade dagen med två bränslestopp, ett bromshaveri( en bromskloss var så nersliten att den hade ramlat bort och bromskolven tryckte mot skivan) och till sist ett motorhaveri i 8e timmen.
Vi slutade som 12a tror jag??, vet inte då jag var tvungen att lämna teamet två timmar innan målgång.
Skall detta inhopp som professionell raceförare( bara dök upp betalade och fick bil, personlig utrustning och mat under 8 timmar) summeras så gör jag det med 'Det måste ni göra någon gång' superkul!, obeskrivligt roligt!

Länk til serienshemsida http://www.msls.info/
joakim
SE highwing
Peeter
Användare

Post by Peeter »

Vad körde ni för bil?
Vikt?
Effekt?
Nu när man har licens så börjar det ju suga i racingtarmen.
Får man fråga vad ett inhopp som förare brukar kosta ungefär?
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

En Peugeot 205, den ser inte mkt ut för världen men gick mkt bra. Dock så dog hela instrumenteringen efter halva loppet. Skulle gissa att motorhaveriet hade gått att undvika annars.
Teamet jag körde med låg på denna tävling med en budget på ca 10kkr( det varierar).
Grannteamet( en gammal jtcc volvo s40) tog 30kkr och var långsammare men lite jämnare. Skulle tro att det går att hitta allt mellan 3 och 10kkr för en tävling. Måste också rekommendera denna serie då knappast något annat kommer i närheten i racing för pengarna. Visst det är säkert jättekul med formelracing eller radikal men dom kör ju inte mer än 10-15 varv. Jag lyckades med 90st på 2 timmar.

joakim
SE highwing
Post Reply