[FIXAT] Problem med värmepaket + kylning efter PRRT och ny kylare?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Christopher Zell
Forumberoende

[FIXAT] Problem med värmepaket + kylning efter PRRT och ny kylare?

Post by Christopher Zell »

EDIT: PRRT och standardslangdragning med VVC motor med återcirkulationspump samt fabriksoljekyl funkade inte för mig. Fick ingen värme alls i värmepaketet. Efter omdragning av slangarna enligt denna användare på SELOC som inte heller fick det att funka fungerar nu värmen klockrent igen samt bättre flöde på kylningen också med något lägre och stadigare temperaturer än tidigare.

http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5842077

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har helt glömt bort att också konsultera detta eminenta forum.

Bilen ifråga en 2004 111S S2 vilket innebär oljekyl som är kopplat till vattenkretsen, återcirkulationspump för att förebygga heat soak, luftskruven på kylarslangen på höger sida (tidigare modellen är den på vänster sida om kylet) samt dubbla kylarfläktar trots att bilen inte har AC.

De sista K-varianterna var ju lite annorlunda.

Hur som bilen har fått en PRRT installerad på verkstad (värmen funkade inget vidare efter detta) och nu i vintras skulle jag åtgärda värmen som jag trodde berodde på trasig spjällmotor (vanligt fel). spjällmotorn gicks igenom och det monterades en ny Elise Shop kylare och ny silikonslang.

Att lufta systemet har minst sagt intressant men nu har vi kommit till den punkten då vi inte verkar få ut mer luft.

Beteendet är dock förbryllande.

Lite bilder med tempmätningar.

bild 1 visar temperature under uppvärmning

http://www.dykarna.nu/fotoalbum/27072/335573.html
bild två stillastående uppvärmt

http://www.dykarna.nu/fotoalbum/27072/335574.html

bild 3 när fläktarna gått igång och kylt ner all.

http://www.dykarna.nu/fotoalbum/27072/335575.html

Vidare tester visar.
Vid tomgång blir det lite varmt ibland i värmepaketet men som tempmätningen visar går värmen på fel sida! Returen blir varm inte matningen.

När man kör med motorvarv är tempen stabil på vattnet, kylvattnet cirkulerar rätt, kylaren blir riktigt varm men inget varmvatten kommer till värmepaketet.

Stannar man vid tomgång blir kylet kallt igen, varvar man upp så går tempen igen eftersom pumpen då drar runt vattnet.

Att det är dåligt flödet vid tomgång verkar rätt vanlig då pumpen inte orkar trycka igenom vattnet men att värmepaketet inte får nåt varmvatten alls eller tom. på fel sida på returen är hur skumt som helst.

Att det sitter en återcirkulationspump med extra slangkrets plus oljekylet underlättar ju inte.
På Seloc finns lite trådar om detta, en kille sager att han fick dra om lite för att få det att lira, vissa andra sager att standardkretsen funkar med PRRT trots återcirkulationspumpen och oljekyl.

Någon här som gjort några erfarenheter med detta? Josen har ju också en 111S ?
Last edited by Christopher Zell on Wed 27 May, 2015 18:55, edited 1 time in total.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Josen
Forumveteran

Re: Problem med värmepaket + kylning efter PRRT och ny kylare?

Post by Josen »

Hallo Christofer  :wave:

1) Öppnar verkligen termostaten ?

2) Hur beter sig temp-stegning på display (hoppar det eller linjärt..)

3) Kylet (systemet) är igensatt

Att rensa systemet på enkel sätt
- lägg i en diskmaskinstablett i kylbehållarem
- kör bilen ca 30 min
- öppna och spola ur via in höger utgång (där du målat blått )

4) Har säkert fått ur all luft, öppnat luftskruvarna och kört så det bubblar vatten ?

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Mattematiskt stämmer det inte, men det beror troligen på hur du mäter temperaturen.
Om man blandar vatten med 62 grader och vatten med 27 grader kan det inte bli 64 grader...
Hur mäter du temperaturen och med vad mäter du?
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Christopher Zell
Forumberoende

1) Det tror jag absolut att den gör. Tempen ligger jättefint när man kör mellan 84-88 C respektive högra sidan av kylaren blir varm först sen sprider det sig över. Det är klart varmare på högra sidan än vänstra, det kommer varmt fint vatten ut ur luftskruven osv.

2) Tempstegringen på displayen går jättefint och linjärt. Inga drastiska hopp, inga konstiga rusningar eller dropp utan konsekvent beteende med en långsam stegring respektive sänkning när man varvar på.

3) Att kylaren är igensatt håller jag för otroligt. Den är helt ny som sagt och systemet har ju sköljts ur helt först när motorn renoverades och sen igen när vi bytte kylare. Det vatten som kommit ur har varit fint och rent utan en massa gunk

4) Vi ägnade mycket tid idag åt att titta på hur kylsystemet ser ut men även att lufta. Fick ute en del luft till men sen inget mer.

Jag börjar tro att självaste kylningsdelen faktiskt funkar precis som man kan förvänta sig. vid gaspådrag på ca. 2000 varv och över ligger tempen stadigt och fint mellan 84-88 C ungefär, och sen om man låter den stå på tomgång stiger det. Vi lät den stå en bra stund idag och först gick tempen upp till 102-103 sen gick fläktarna igång och höll den tempen stadigt kanske uppåt 10 minuter (tomgång) innan det började krypa upp igen sakteligen, vid 106-107 eller var det nu är gick fläktarna igång på full hastighet och höll tempen stabilt men den steg lite till till runt 110 C, vi lät den stå så en stund och gav sen lite gas ca.2000 varv en stund och tittade på när tempen gick ner sakteligen till strax under 90 C.

Jag har läst många många trådar vid det här laget och alla talar om pumpen oförmåga att dra runt nog med vatten på tomgång så jag börjar bli benägen att tro att systemet helt enkelt beter sig "normalt".

Och det är väl bra så, men det förklarar inte varför i helsike det inte kommer nåt som helst vatten i matningen till värmepaketet.
Här är delningen på höger sidan vid motorn, den övre slangen som går till kylaren blir så klart hur varm som helst och går fint till kylaren, men den undre slangen är helt iskall hur man än gör. Inget som helst flöde till kylaren....
coolant_matrixfeed_s.jpg
coolant_matrixfeed_s.jpg (121.34 KiB) Viewed 19146 times
Returen från värmepaketet blir däremot hur varm som helst faktiskt hela vägen fram till där metallröret övergår till en gummislang som går in i värmepaketet. Så det verkar liksom flöda baklänges? Om det inte blir sjukt varmt av bara spridningsvärmen eftersom det är ett metallrör och det går i tröskeln där returen från kylet går? Men det blir verkligen sjukt varmt.
heater_return.jpg
heater_return.jpg (167.24 KiB) Viewed 19146 times
Vi försökte också rita upp kretsen för att luska ut vad som kan tänkas tjalla men blir inte riktigt kloka på detta. Att returen på värmepaketet blir så varm skulle ju innebära att den får varmt vattnet från oljekylet??
skiss.jpg
skiss.jpg (125.45 KiB) Viewed 19146 times
Vi testade också att nypa slangen invid återcirkulationspumpen för att se vad som händer och försöka luska ut flödet, men det som hände då var att flödet tillbaka in i reservoiren slutade helt men det kanske är precis så det ska funkar med den extra kretsen?
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

slangnypt.jpg
slangnypt.jpg (147.49 KiB) Viewed 19146 times

Blir för min gud inte klok på varför det inte vill flöda nåt vatten fram till värmepaketet? Vi har fyllt värmepaketet framme och fyllt bägge slängarna också och tryck inte vatten.
Tyvärr vet man ju inte riktigt vad man kan förvänta sig. Nån på Seloc drog om slangarna och menade då på att det funkade men när vi tittade på det så såg det mest som att han bara flyttat runt olika T-sektioner. Nån annan skriver "det funkar fint.....fast jag har ingen värme" så man vet ju aldrig riktigt heller med engelsmännen :banghammer:
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Menar du att ingående slang till värmepaket är kall ? Om det är fallet är det stopp i HVAC:an ( vattnet trycks upp på båda sidorna )
Vattnet går ju i loop mot värmar-paketet och sen vrider man på hur mycket varmvatten man låter gå igenom HVAC:n ( enkel ventil )

Enkelt test är att lossa ingående och utgående till HVAC och testa manuellt att köra igenom vatten med öppen <---> stäng värme-vred i bilen
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Ska tillägga min bil har inte AC.

Var finns den här ventilen i hvacen? I min värld styr värmevredet endast positionen på spjället? Det runda värmevredet i bilen flyttar ju om spjället ska vara öppet så att värmen åker upp i fläktkanalen eller stängt så att det endast är kall luft som åker in.

har aldrig sett nån bild på en ventil i värmpepaketet än mindre att vredet skulle styra annat än spjället?
Elise S2 Type 25 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Kollade lite på Deroure och i service notes och inser att det finns två olika HVAC enheter på S2:orna.
Vad vad jag kan se är det denna jag har i bilen:
HVAC.jpg
Där finns nummer 3 => Expansion valve. Vad jag kan se går inga sladdar till den utan en mekanisk sak? Hur funkar den? Kan det vara den som strular?
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Japp vattnet flödar ju genom HVAC , värmer elementet med varmvatten och öppnar mer eller mindre blås ut till kupén mha kupé-vredet.

Om du kör bilen , märker du någon skillnad om du öppnar och stänger värmen inne i kupén ?

Kör full värme så brukar tempen sjunka på display ( du tar värme från bilen ) - med fläkt på max
- Vanligt trix för att hjälpa bilen kyla

Om du kör på full kyla så skall tempen snabbare stiga

Märker du någon skillnad på ingående / utgående rör till HVAC beroende på temp-läget ?

Tror du skall testa att vatten kan flöda igenom HVAC
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Har fått bekräftat att då min bil inte har Ac finns ingen ventil på värmepaketet utan det ska vara flöde hela tiden igenom. Det framgår också på deroure då skissen hänvisar till en om ac gällande ventilen.

Problemet är att jag har 0 flöde i slangen som ska gå till värmepaketet som tar av från slangen till kylaren nere i höger hörn av motorrummet. Där är det iskallt hela vägen fram till kylet medan stora slangen till kylare fint transporterar varmvattnet.
På utloppssidan av värmepaketet blir det däremot som sagt supervarmt från motorrummet hela vägen fram till där det blir en kort bit gummislang mellan det fasta röret och värmepaketet. Dvs. Känns som det flödar baklänges??
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Nej det kan inte flöda "baklänges" då skulle resten systemet inte fungera. Är du säker på att vatten kan flöda igenom HVAC ?
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Det är flöde genom värmepaketet, inga stopp.

Bilden som visar slangen vid cirkulationspumpen känns som en av grundorsakerna till problemet för den flödar åt fel håll av vad jag har förstått. Den ska ju flöda mot vattenpumpenhållet men flödar nu tillbaka till reservoiren.

Detta är tror jag ett symtom på att vattnet också flödsr tillbaka i värmepaketsreturen. I och med att det är begränsat flöde i matningen till värmepaketet blir det helt enkelt två fronter som möts och därav helt stopp?
Elise S2 Type 25 - såld
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Nu är det rätt förvirrat med alla flöden :rolleyes07: :rolleyes07:

Hoppas du hittar någon lösning, min bil med samma setup har inga problem med värmen - så borde gå att få funka  :up:
Joachim Osbeck
Christopher Zell
Forumberoende

Re: [FIXAT] Problem med värmepaket + kylning efter PRRT och ny kylare?

Det funkar! Äntligen!
Efter att ha provat i princip allt utom att fylla systemet med vigvatten bet jag i sura äpplet och rev ner clamen.
Följde denna tråd på Seloc och drog om systemet som han gjort och nu funkar det klockrent. Värmen blir riktigt bra direkt innan termostaten öppnat precis som det ska och när termostaten öppnar kyler radiatorn bra som den ska.

http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5842077

Omdragningen gör att systemet i princip ser ut som det gör vanligtvis på bilar utan återcirkulationspump.
Stycket ovanför återcirkulationspumpen kopplas direkt på värmepaketets retur, reservoarens slang kopplas via ett T in i kretsloppet direkt vid termostaten. Skulle ha provat detta från början.......
proposedcoolingsystem.jpg
proposedcoolingsystem.jpg (53.23 KiB) Viewed 18869 times
Det enda som förbryllar mig är at Joachim säger sig ha fått det att lira utan att dra om slangarna alls? Bevisligen hade ju killen på Seloc och jag samma problem och har hittat några andra trådar också där de säger att PRRT funkar fint men inte värmen längre så bevisligen är det väl lite si och så med funktionen med standard set-up.
Här lite bilder på hur det blev:
CZ_1_s.jpg
cz3_s.jpg
Elise S2 Type 25 - såld
Cat7even
Forumveteran

Re: [FIXAT] Problem med värmepaket + kylning efter PRRT och ny kylare?

Post by Cat7even »

:up:
Skönt att du fick ordning på det!
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply