Tjena! Mitt första inlägg i detta forum.
Orsaken till att jag registrerat mig här är för kolla lite med er mer insatta vad det finns att tänka
på vid köp av en Esprit. Även jag hör till en av dem som fastnade för sportbilar före man ens fick
tänka på körkort. Ferrari var ju röda, fina och dyra, mjae. Porsche va ju nätta med sina grodögon
och så, mjä. Och så vidare. Men Lotus Esprit har alltid fångat mitt intresse. Gillar mittmotor och
att de är så låga och har sitt speciella utseende.
Hade tröttnat på mina nuvarande bilar år 2001 och tänkte köpa en Esprit. Men där jag bor (Åland)
så vart det så sjukt dyrt med tull och skatter så bilens pris var minsta problemet. Jösses va jag
lade ner det fort och åkte vidare med min dåvarande Camaro. Skatterna ändrade och jag köpte
en rallyblå Impreza GT istället som kostade bra mycket mindre och som sedan dess fått sin omsorg
under flera år och fortfarande mår toppen.
Men, har ju inte kunnat släppa tanken (har ju vridit nacken av mig när jag sett en Lotus under alla
år, något som inte hänt när jag sett tex en Impreza). Har nu börjat fundera på en Esprit igen. Det
är just Esprit som jag går igång på, de andra, nä. Det finns säkert bättre Lotusar än en Esprit,
säkerligen med bättre prestanda, köregenskaper och allt också, men det är bara Esprit som tilltalar
mig. Frågan är vilken av dem jag skall sikta in mig på den dagen jag ska ha en Esprit.
Som med många bilmodeller finns det saker och ting man skall akta sig för och det finns vissa års-
modeller man skall undvika, detsamma med motorval osv. Finns det någon plats på nätet med
nyttig info? Eller ännu hellre, kanske ni vet allt man behöver veta?
Har alltid hört att dessa bilar oftast har problem. Vissa med dyra problem, vissa med jobbiga problem,
andra som bara har ett drös irriterande problem. Men har även hört om vissa modeller som funkar
hur fint som helst. Antar att mycket har att göra med hur de sköts, men visst finns det svaga länkar.
Jag gillar de äldre Esprit pga deras enkelhet, att de kan se rätt "cleana" ut och att de har den charmiga
personligheten som äldre bilar har, som tex S1. Jag kanske skulle tänka mig att fixa upp en schabbig
sådan och sätta på min egen touch (annan lack, inredning, fälgbyte, sänkning, spoilers osv). Få den
att se mycket nyare ut än vad den egentligen är. Typ denna (men med mörktonade fälgar, utan
linjerna, mer detaljer i samma färg som bilen, cleanare look, gillar inte svarta stötfångarna):
http://www.bestautophoto.com/images/tun ... -s2-04.jpg
Men jag gillar även de nyare (1994+). Alltså att köpa en bil som är i toppskick som bara behöver
skötas om. De har ett rått utseende jag gillar lika skarpt som de första modellerna. Som tex denna
karossmodell (bara den har rätt färg och fälgar):
http://www.pistonheads.com/pics/news/14 ... 2002-L.jpg
Har dålig koll på skillnaderna mellan S1, S2, S2.2, S3 och varianterna på motorer, turbo, osv. Kanske
nån har en komplett lista på alla Lotus Esprit-modeller som finns? Skulle få mina pusselbitar att falla
samman lite.
Givetvis är ju ljudet från en V8 nåt helt annat än från en R4, men man kanske måste tänka på annat
än ljudet.
Är dom lättmekade? Finns det delar? Vad kostar dom att ha? Oresonliga service-intervall? Osv...
Jag har ingen verkstad och är ingen guru på motorer fast jag mekat lite på Chevy V8 för ca 15 år sedan.
Lämnar bort jobb som kräver att någon kunnig utför jobbet samt gör motorservicear jag inte vågat mig på.
Har inte rört drivlinan på min Impreza (har iofs inte behövt), har ej grejer för sånt.
Färgvalet vet jag ej än... det verkar variera hela tiden, men fler och fler faller bort. =)
Det finns faktiskt en Esprit från 70-talet här på Åland, borde kanske söka upp honom och se vad han tycker
om Espriten sin.
Mycket text blir det, men jag tror den/de som ger nåt svar, tips, diskussion, avrådan, val osv nu vet vad
jag är ute efter, bara det att jag inte själv vet vad jag skall tänka på vid valet.
/MickeM
http://www.motorportalen.net