Köp av Lotus Esprit?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
MickeM
Användare

Köp av Lotus Esprit?

Post by MickeM »

Köp av Lotus Esprit?

Tjena! Mitt första inlägg i detta forum. :banana:

Orsaken till att jag registrerat mig här är för kolla lite med er mer insatta vad det finns att tänka
på vid köp av en Esprit. Även jag hör till en av dem som fastnade för sportbilar före man ens fick
tänka på körkort. Ferrari var ju röda, fina och dyra, mjae. Porsche va ju nätta med sina grodögon
och så, mjä. Och så vidare. Men Lotus Esprit har alltid fångat mitt intresse. Gillar mittmotor och
att de är så låga och har sitt speciella utseende.

Hade tröttnat på mina nuvarande bilar år 2001 och tänkte köpa en Esprit. Men där jag bor (Åland)
så vart det så sjukt dyrt med tull och skatter så bilens pris var minsta problemet. Jösses va jag
lade ner det fort och åkte vidare med min dåvarande Camaro. Skatterna ändrade och jag köpte
en rallyblå Impreza GT istället som kostade bra mycket mindre och som sedan dess fått sin omsorg
under flera år och fortfarande mår toppen.

Men, har ju inte kunnat släppa tanken (har ju vridit nacken av mig när jag sett en Lotus under alla
år, något som inte hänt när jag sett tex en Impreza). Har nu börjat fundera på en Esprit igen. Det
är just Esprit som jag går igång på, de andra, nä. Det finns säkert bättre Lotusar än en Esprit,
säkerligen med bättre prestanda, köregenskaper och allt också, men det är bara Esprit som tilltalar
mig. Frågan är vilken av dem jag skall sikta in mig på den dagen jag ska ha en Esprit.

Som med många bilmodeller finns det saker och ting man skall akta sig för och det finns vissa års-
modeller man skall undvika, detsamma med motorval osv. Finns det någon plats på nätet med
nyttig info? Eller ännu hellre, kanske ni vet allt man behöver veta? :-D

Har alltid hört att dessa bilar oftast har problem. Vissa med dyra problem, vissa med jobbiga problem,
andra som bara har ett drös irriterande problem. Men har även hört om vissa modeller som funkar
hur fint som helst. Antar att mycket har att göra med hur de sköts, men visst finns det svaga länkar.

Jag gillar de äldre Esprit pga deras enkelhet, att de kan se rätt "cleana" ut och att de har den charmiga
personligheten som äldre bilar har, som tex S1. Jag kanske skulle tänka mig att fixa upp en schabbig
sådan och sätta på min egen touch (annan lack, inredning, fälgbyte, sänkning, spoilers osv). Få den
att se mycket nyare ut än vad den egentligen är. Typ denna (men med mörktonade fälgar, utan
linjerna, mer detaljer i samma färg som bilen, cleanare look, gillar inte svarta stötfångarna):
http://www.bestautophoto.com/images/tun ... -s2-04.jpg

Men jag gillar även de nyare (1994+). Alltså att köpa en bil som är i toppskick som bara behöver
skötas om. De har ett rått utseende jag gillar lika skarpt som de första modellerna. Som tex denna
karossmodell (bara den har rätt färg och fälgar):
http://www.pistonheads.com/pics/news/14 ... 2002-L.jpg

Har dålig koll på skillnaderna mellan S1, S2, S2.2, S3 och varianterna på motorer, turbo, osv. Kanske
nån har en komplett lista på alla Lotus Esprit-modeller som finns? Skulle få mina pusselbitar att falla
samman lite.

Givetvis är ju ljudet från en V8 nåt helt annat än från en R4, men man kanske måste tänka på annat
än ljudet.

Är dom lättmekade? Finns det delar? Vad kostar dom att ha? Oresonliga service-intervall? Osv...
Jag har ingen verkstad och är ingen guru på motorer fast jag mekat lite på Chevy V8 för ca 15 år sedan.
Lämnar bort jobb som kräver att någon kunnig utför jobbet samt gör motorservicear jag inte vågat mig på.
Har inte rört drivlinan på min Impreza (har iofs inte behövt), har ej grejer för sånt.

Färgvalet vet jag ej än... det verkar variera hela tiden, men fler och fler faller bort. =)

Det finns faktiskt en Esprit från 70-talet här på Åland, borde kanske söka upp honom och se vad han tycker
om Espriten sin.

Mycket text blir det, men jag tror den/de som ger nåt svar, tips, diskussion, avrådan, val osv nu vet vad
jag är ute efter, bara det att jag inte själv vet vad jag skall tänka på vid valet.

/MickeM
http://www.motorportalen.net
Vanya_S
Stamgäst

Re: Köp av Lotus Esprit?

Post by Vanya_S »

Hej Micke,

Jag kan dela med mig mina erfarenheter så länge. Jag importerade min Turbo SE (91:a) från Storbritannien i maj 2012 och kan inte säga att jag ångrar mitt beslut på något sätt trots att bilen käkar upp mina pengar :)

Först och främst skulle jag vilja betona något som förmodligen framstår som en självklarhet: en Esprit är oavsett år och modell en supersportbil. Att köpa sig en Esprit är nog överkomligt rent prismässigt, men att kvarstå som ägare under längre tid utgör en betydligt större utmaning. Det är vissa saker man kan göra inför ett köp för att gardera sig mot eventuella problem, men faktum är att dessa bilar är individer och gjorda i begränsat antal vilket gör att det i större utsträckning än på en massproducerad bil kan tillkomma vissa problem. Går man in som köpare med den kännedomen så lär man inte bli upprörd när något krånglar - för sannolikheten är stor att det kommer att göra det. Vad som kommer att hända är dock svårt att förutspå så...expect the unexpected. Och ha en positiv inställning. På så sätt garanteras i större utsträckning ett lyckofyllt agärskap.

Nu återvänder jag till min egen berättelse:
Som 24-åring år 2011 när jag av oförklarliga anledningar bestämt mig att brinna för bilar och köpa en Esprit hade jag helt enkelt inte råd med en fin svensksåld bil (du har nog sett priserna på Blocket).Planen var sedan under 2012 att jag skulle komma undan med att köpa en högerstyrd Esprit för strax under 12,000 pund (ca 130kkr då). Jag var inte heller så kunnig vad gäller mekande då vilket gör att de problem som dykit upp sedan dess har för mig varit en extra utmaning, dock är det mesta jag upplevt inte varit sådär överväldigande.Saker som att byta huvud- och slavcylindrar samt stålomspunnen slang till koppling, renovering av växellådslänkage fram och bak, installation av nytt avgassystem + sportkatalysator har jag gjort själv och kan inte säga att de varit speciellt svåra att göra, även om dem ibland varit tidskrävande. Saker som jag inte känt mig redo att göra, t.ex. kamremsbyte, har jag lagt ut på Sveriges främsta Esprit expert. Så det finns alltid möjlighet till hjälp om man skulle behöva det.

Om bilen:
Ett exemplar från UK, som min bil, kommer i stor sannolikhet att vara både körd, och misskött. Med detta menar jag inte nödvändigtvis att de inte går, utan de används av sina ägare året runt där borta, och förvaras oftast utomhus. Detta har då för effekt att bilen är smutsig underifrån och att hela underredet (förutom den galvade ramen) kommer att ha rost på. Detta gör i sin tur bilen lite mer svårmeckad förstås - jag har tillbringat hur många timmar som helst med min kära Dremel och skurit loss fastkärvade skruvar, och det är rosten som för mig har gjort jobben så irriterande ibland. Svensksålda bilar verkar enligt min uppfattning behandlas med lite mer respekt och blir i detta avseende lättare meckade - sedan slipper man bli extra skitig om motor och växellåda är rena.

Just min bil behöver fortsätta renoveras för att en dag hålla samma klass som sina svenska motsvarigheter - motor och växellåda behöver plockas ut och tvättas rena, karossen skall lackeras om, och andra diverse fix. Allt detta kommer att göra att mina totalkostnader förmodligen landar på 230-300kkr. Ungefär samma som för ett svensksålt exemplar. Så, om inte du GILLAR hela återställnings/renoveringsgrejen rekommenderar jag en svensksåld.

Jag verkar dock i övrigt ha haft tur med min bil - för trots att den är lite ful och rostig på ställen så går fanskapet att köra och den lider inte (än så länge) av allvarliga problem. Men det är just turen som verkar spela roll - det finns hur många inlägg på TLF (The Lotus Forums) om bilar som egentligen är garagepärlor som packar ihop helt och hållet. En del av detta har att göra med att vissa ägare (detta verkar gälla USA i större utsträckning) har bilen sittande i garaget 99% av tiden och kör 5 mil per år.

Andra har dock haft otur med sina fina bilar även om dem körs någorlunda regelbundet. Så det finns inte så många garantier. Jag törs inte svara på hur många allvarliga haverier inträffar (kanske Lasse Wickenberg kan dela med sig sina erfarenheter) men om du hittar en bil med bra historik, en ägare som är kunnig och som kan berätta och redogöra vad som har gjorts (och även det som så småningom behöver göras!!!) så är chansen betydligt större att du får en välmående Esprit.

Sist men inte minst: vilken Esprit ska man köpa?!

Svaret här framstår som en självklarhet. De allra flesta ägare rekommenderar S4 eller S4s (även Sport 300 om du någonsin hittar en till salu). Dessa beskrivs som skottsäkra och byggkvaliten sägs vara HELT överlägsen tidigare modeller. Men kort och gått, en 4-cylindrig bil från och med 1993. Även GT3 går bra om inte man störs av den något klenare 2 liters motorn på 240 hästar.

Reservdelar finns till de flesta av dessa bilar även om vissa saker börjar bli svårare att hitta. I VÄRSTA fall, t.ex. totalmotorras, går en ny 4-cylinder att köpa eller renovera. Jag har sett priser runt 60kkr. Det är inte hela världen.

Om man vill ta större risker eller har bättre ekonomi, kanske V8:an kan vara av intresse. Jag är själv kluven om huruvida jag skall skaffa en eller ej - jag har verkligen hört skräckhistorier om dessa och reservdelar, speciellt motorkomponenter, börjar bli väldigt svårhittade. Alla är nog ense om att v8:an är lite krångligare att mecka än en 4-cylindrig bil.

Kort och gått: som en första Esprit, köp en S4 - du får kanske lite mer lugn och ro, och skulle den krångla är den lättare meckad än V8:an. Och ta hjälp av andra vid varje tillfälle!

När det blir dags att köpa kan man med fördel ha med sig en Esprit-ägare eller kunnig person på plats.

Det blev mycket text ovan, men även mycket jag inte kunnat klämma in. Har du fler frågor eller kan du gärna ringa mig på 070 984 5792. Jag är inte världsmästare på bilar eller Esprit - men det är kanske just en "normal persons" uppfattning du är ute efter?

MVH
Vanya S
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Hej Micke,

Du kan ju börja med att läsa under "Modeller" här på hemsidan så får du lite tips om för- och nackdelar med de olika varianterna. Sedan finns det många böcker som behandlar dessa bilar, se under "Useful stuff" här på hemsidan.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Stefan A
Stamgäst

Post by Stefan A »

Hej Micke. Jag har ingen erfarenhet av Esprit S4:an, dom som är nyare än -88. Köpte en -87:a, S3:a sommarn 2009 och ångrar inte mej det minsta. Man bör ha lite tekniskt kunnande och lite verktyg, gärna en kompis som kan ge ett handtag. Det är ju faktiskt en hobbybil med några år på nacken, men nån raketforskning är det inte frågan om. Har bytt kamrem, vattenpump på min och skiljer sej inte nämnvärt från nåt annat jag skruvat på, det är mest utrymmet det hänger upp sej på. Hade man varit 20 bast och vägt 50kg hade det funkat mycket bättre, men man får kompensera med sin erfarenhet och vara lite uppfinningsrik. Har skruvat en del på en -78:a S2:a också, kamrem och service och där är det mycket bättre plats. Man lyfter bort hela motorkåpan, ung. som en uppochnervänd låda, men på min tar man bara bort "locket", och "sargen" är kvar runt motorn. Däremot är kvalitén bättre på dom nyare, man hittar väl lite barnsjukdomar och produktionsmissar på sådana här lågseriebilar under resans gång. Det skiljer också på bakvagnen. S3:an har dubbla länkarmar med avlastade drivaxlar, medan S1 & S2 har en länkarm och en bärande drivaxel. Säkert inget stort problem om man kör ett par hundra mil om året och inte har tänkt köra race.

Jag tror säkert en S4 är ännu bättre, men prislappen är högre, och turbo är ju naturligtvis roligare att köra, men lite känsligare att mecka med. Go fore it, man skall testa allt en gång. Man ångrar bara sånt man inte gjort.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Vill bara säga det att s3an finns även den som turbo, från årsmod 82 tror jag. Den har även lägre luftmotstånd och vikt har jag för mig (jämfört med s4an då).
Fredrik_S
Forumberoende

Post by Fredrik_S »

Hej Micke,

Kul att det finns en 70-talare på Åland. Jag har sänd ett PM till dig om Esprit S1-S3 N/A ej turbo om vad du ska tänka på när du köper dessa.

Lycka till!

/Fredrik
Lotus Lös :bawling:
MickeM
Användare

Post by MickeM »

Tjena!

Tack för alla svar. =) Riktigt bra sådana. Verkar som att det finns en hel del att tänka på, vilket är nackdelar och fördelar, gäller bara att välja vilka fördelar man gillar och gå på det. ;-) En del av mig vill ha den där äldre charmiga (men då ska den snyggas till), en annan av mig vill ha den nyare. Jag deppar inte ihop om bilen blir stående ett år pga nåt, men uppskattar nog om jag kan använda den sommartid. Jag har ju inget bra mek/puts/fix-garage i närheten, så det är väl problem 1 just nu. Har man ett varmt garage man kan försvinna till lite nu och då så är det bra mycket mer acceptabelt med en bil som kan krångla ibland. Har haft två sådana tidigare, för många år sedan, inte direkt dyra, men det var alltid nåt fel... Camaro och Blazer.

Måste även kolla vad tullen blir om jag tar en hit från Sverige, men det tar emot lite det också, valutakursen är ju inte den bästa direkt just nu. Inte alls till min fördel. Bilar är ju såå billiga i Sverige så det är skamligt. Man kan lägga på ca 40% på priset på en svenskt beggad bil innan man har den här.

Kanske blir tvungen ta en från Finland, då är det bara fara och hämta. Finns två till salu på en av sidorna, varav en är en S4 Turbo: http://www.nettiauto.com/lotus/esprit/2604699 Gillar inredningen, svart hm, fälgarna är lite tråkiga, ...
Den andra, en röd 1992 2.2 Turbo: http://www.nettiauto.com/lotus/esprit/5533981

Är bilarnas drivlinor annars hållbara eller är det bara glida runt som gäller (jag kör impreza GT till vardags året runt, så det kanske inte går att jämföra med en sån direkt)? Det där med rak 4a i en supersportbil, det har jag inte riktigt kunna smälta än, en V8 verkar vara så mycket mer rätt, men inte är man ju omöjlig.

Förra gången jag kollade upp passligaste Espriten så var det 1994 S4 utan turbo som var lämpligast. Måste kolla mer bara och se vad man kan välja grundat på avvikelser (problem och annat man kan hantera vad gäller de äldre, eller priset vad gäller nyare).

Borde ju få tag på han där ålänningen och se om man kan få kika lite, höra lite osv... skulle vara riktigt skoj och intressant.

Vågar man säga att man även funderat på andra pärlor? =) Dock har jag dålig koll på andra mittmotorbilar/äldre supersportbilar. Vet ej hur nån förhåller sig till en Esprit. Tänker äldre Ferrari (308, 328, 348), Pantera och vad det nu finns. Kanske till och med Corvette, men mja.

Kul! :-)

/MickeM
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Hej!

Kul med fler Esprit-intresserade  :wave:

Jag äger sedan 2004 en ´79 Esprit S2 och som flera före mig påpekat så bör man vara beredd på att det krävs en del fix o trix med jämna mellanrum. Jag har dock faktiskt bara blivit stående en gång, och det var en kabel till bränslepumpen som hoppat ur pga personligt slarv vid byte av pumpen  :bang:
Tänk även på att Esprit S1/S2/S3 nu har börjat röra sig lite uppåt prismässigt, så det kan vara läge att slå till om man er en fin till rätt pris :steer:

Jag svarar gärna på frågor om just S2 om du har sådana :-D
Anders som kör Esprit S2
Post Reply