Körde hem till Ängelholm från Värnamo igår kväll. Bilen skötte sig utmärkt och vattentemp. låg stabilt strax under 80 grader (scannar nervöst alla instrument hela tiden).
När jag hade ca 1km till avfarten "Skånes Fagerhult" såg jag att tempen steg till över 80 och kröp närmare 90, något den tidigare bara gjort i stadstrafik så jag blev extra uppmärksam.
Den fortsatte raskt att stiga så jag la i friläge och rullade ut på avfarten och tog sikte på bensinstationen som ligger alldeles invid vägen. Bubblande, klunkande ljud från bagagen
tydde på att det inte bara var mätaren som fått spel utan att expansionskärlet faktiskt fick jobba och att motorn kokade. Märkte när jag skulle stanna bilen vid macken att
all servoverkan hos bromsservot var borta och pedalen extremt tungtrampad. Bilen fick kallna och en titt i huvudkärlet till kylet visade ingen större vätskeförlust trots pölen
under vänster bakhjul.
Första tanken är, vilket konstigt fel. Bilen kokar och bromsen lägger av men kanske är det bara slumpen som givit mig två oberoende fel samtidigt.
Någon som har en idé om vad som hänt?
Edit: SORRY!!! Hittade just en reservdel, rem för vakum- och vattenpump, hmmm, kan det vara den?
Är ganska ny på det här med Espriter. De verkar inte få vakum från insuget.
Har kollat följande:
Kylvätskenivå = OK
Oljenivå = OK, inga spår av vatten i oljan
Bromsoljenivå = OK
Ser inga pölar eller spår av läckage under bilen.
Den är lika lättstartad som tidigare men blir varm fort.
Kylfläkten startar när tempen går upp.
Bromsvarningslampan lyser.
Mina egna funderingar går i banorna kring:
vattenpumpen?
termostaten?
och möjligtvis ventilen/kranen till kupévärmen (om än långsökt, kan där lossa något och täppa kylaren?)
vad gäller servot, kan den varma motorn skadat en vakumslang från insuget?
Inväntar en verkstadshandbok från England och har inte hunnit krypa under bilen ännu. Kom hem med hjälp av
bärgare halv tolv igår.
Någon som känner igen fenomenet?