Esprit -88, bromsservo+kokning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Corban
Stamgäst

Esprit -88, bromsservo+kokning

Post by Corban »

Hej,
Körde hem till Ängelholm från Värnamo igår kväll. Bilen skötte sig utmärkt och vattentemp. låg stabilt strax under 80 grader (scannar nervöst alla instrument hela tiden).
När jag hade ca 1km till avfarten "Skånes Fagerhult" såg jag att tempen steg till över 80 och kröp närmare 90, något den tidigare bara gjort i stadstrafik så jag blev extra uppmärksam.
Den fortsatte raskt att stiga så jag la i friläge och rullade ut på avfarten och tog sikte på bensinstationen som ligger alldeles invid vägen. Bubblande, klunkande ljud från bagagen
tydde på att det inte bara var mätaren som fått spel utan att expansionskärlet faktiskt fick jobba och att motorn kokade. Märkte när jag skulle stanna bilen vid macken att
all servoverkan hos bromsservot var borta och pedalen extremt tungtrampad. Bilen fick kallna och en titt i huvudkärlet till kylet visade ingen större vätskeförlust trots pölen
under vänster bakhjul.
Första tanken är, vilket konstigt fel. Bilen kokar och bromsen lägger av men kanske är det bara slumpen som givit mig två oberoende fel samtidigt.
Någon som har en idé om vad som hänt?

Edit: SORRY!!! Hittade just en reservdel, rem för vakum- och vattenpump, hmmm, kan det vara den? :laugh:
Är ganska ny på det här med Espriter. De verkar inte få vakum från insuget.

Har kollat följande:
Kylvätskenivå = OK
Oljenivå = OK, inga spår av vatten i oljan
Bromsoljenivå = OK
Ser inga pölar eller spår av läckage under bilen.
Den är lika lättstartad som tidigare men blir varm fort.
Kylfläkten startar när tempen går upp.
Bromsvarningslampan lyser.

Mina egna funderingar går i banorna kring:
vattenpumpen?
termostaten?
och möjligtvis ventilen/kranen till kupévärmen (om än långsökt, kan där lossa något och täppa kylaren?)
vad gäller servot, kan den varma motorn skadat en vakumslang från insuget?

Inväntar en verkstadshandbok från England och har inte hunnit krypa under bilen ännu. Kom hem med hjälp av
bärgare halv tolv igår.

Någon som känner igen fenomenet?
=============
Henrik S
Ängelholm
Graf Orlok
Forumveteran

Re: Esprit -88, bromsservo+kokning

Post by Graf Orlok »

Som någon sa till mig i höstas "Visst är det spännande med Lotus!" ;)
Skönt att du hittade det där med remmen. Det låter ju troligt...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Två nya pallbockar inköpta. Detta måste göras underifrån förstår jag. Det går inte att få in en Göteborgs-Posten mellan motor och torpedvägg från ovansidan.
Ja, det är spännande med Lotus :-D Men sedan jag köpte Esprit:en har det blivit kul att meka igen, har jag inte tyckt på 20 år. Passar också på att sätta i en DVD-spelare i mittkonsolen.
Den ska backkameran kopplas till. Jag kommer även sätta en kamera riktad framåt, så långt
till vänster som möjligt eftersom bilen är RHD, har hittat lite plats i innertaket. På så sätt kan jag se bättre inför omkörningar.

Jag är väldigt glad att remmen inte gick av på Ring Knutstorp i söndags :steer:
Då hade inte grusfållan efter rakan räckt till.
=============
Henrik S
Ängelholm
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Felet åtgärdat!
Det var inte remmen som gått av. Det upptäckte jag när jag försökte få ut den för att se dimensionerna, nej remmen var hel. Det var bultarna till vakuumpumpen som gängat ur sig. Den övre som utgör fast punkt var helt borta och den undre för justering hängde på sista varven.
Ny bult (M10 maskinskruv( insex 8mm)) skulle det letas rätt på kl 16 i Ängelholm. Det gick till slut och sedan var det bara att krypa under bilen och skruva i dem, 1/16 dels varv i taget. Allt fungerade som det skulle igen. MEN efter bara en vecka hände samma sak igen!!!
Denna gång satt bultarna kvar men hade gängat ur sig rejält. DETTA TROTS LÅSBRICKOR! Åkte och köpte locktite gänglåsning och två fräscha låsbrickor, så nu ska det väl förhoppningsvis sitta kvar ett tag. Verkar helskumt att de gängar ur sig. Jag drog åt dem rejält så det är inte det. Någon som haft samma problem?
=============
Henrik S
Ängelholm
Fredrik_S
Forumberoende

Post by Fredrik_S »

Hej,

Vanliga fel då bilarna inte underhållits på rätt sätt. Gällande kylningen så kan det vara en flera orsaker att den går varm.

1. Att tempen går upp till 90 grader är ovanligt under färd men inget konstigt när man t.ex kommer tillbaka till stan och kör i ryckig trafik et.c. Hade du fyllt på kylvatten enda upp i expansionskärlet?. Bilen reglerar vattnet själv till en bra nivå ca 5-7 cm under locket och spottar ut resten.
2. Min kylares två översta kanaler var igensatta (inuti). Jag skulle råda dig att göra rent kylaren utanpå först noggrant från alla flugor stenar et.c. var petnoga.
3. Luftfickor är enkla att ta bort på en 88 turbo..tror jag .för det finns en luftnippel i bagaget (fram) öppna den så att det kommer ut kylarvätska.
4. Steg två är att ta bort kylaren helt och spola den. Ett stort jobb men värt varenda nerlagd timma. och kolla att all kanaler är fria.
5. Termostaten kan man alltid byta men då skulle den kokat tidigare beroende iofs vilket läge den dött i :). Billigt och enkelt att göra men glöm inte termostat packning.
6. Byt ut kylvattnet?
7. Fläktarna går igång när vattnet när 91-92?. Kan fläktarna hålla tempen nere?

/Fredrik
Lotus Lös :bawling:
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Hej,
inga problem med kylningen. Den ligger alltid klockrent strax under 80 grader. Går något högre i stadstrafik (ca 90).
Fläktarna går igång och kyler bilen utan problem. Det är som du säger med nivån i huvudkärlet, den stabiliserar sig ca 5-7cm under kanten men instruktionsboken hävdar kärlet ska vara fullt ända upp och inte tappa något. Det har jag aldrig sett på någon annan bil.
Däremot ska jag byta all kylvätska så jag har koll på vad som är i bilen och hur mycket.
Det som hänt var att vakuumpumpen lossat och remmen till den och vattenpump hoppat av. Så fort remmen sitter där den ska så kyler den som den ska :-D
=============
Henrik S
Ängelholm
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Kanske lite off topic, men jag såg en demo för Svenska Nord-Lock låsbrickor för någon månad sen efter en rekommendation på ett annat Lotusforum. Känns som om man skulle vilja ha dessa på alla skruvar, muttrar och bultar i en styv bil som Lotus...
http://www.youtube.com/watch?v=mgwmuZuJ02I
:lol:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Fredrik_S
Forumberoende

Post by Fredrik_S »

Corban wrote:Hej,
inga problem med kylningen. Den ligger alltid klockrent strax under 80 grader. Går något högre i stadstrafik (ca 90).
Fläktarna går igång och kyler bilen utan problem. Det är som du säger med nivån i huvudkärlet, den stabiliserar sig ca 5-7cm under kanten men instruktionsboken hävdar kärlet ska vara fullt ända upp och inte tappa något. Det har jag aldrig sett på någon annan bil.
Däremot ska jag byta all kylvätska så jag har koll på vad som är i bilen och hur mycket.
Det som hänt var att vakuumpumpen lossat och remmen till den och vattenpump hoppat av. Så fort remmen sitter där den ska så kyler den som den ska :-D

Ok, När du byter kylarvätska så använd nippeln för att lufta av, för det finns väl en som standard på 88:an?.
Lotus Lös :bawling:
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Såg filmen om låsbrickorna!!!
Nu fattar man vad som händer. Kör bilen som den ska köras. Naturligtvis är det vibrationerna vid ett visst varvtal som skakar loss skruvarna. Gissningsvis 6500rpm :lol:
Klart man får skaffa sådana låsbrickor.
Underligt att ingen annan känner igen fenomenet. Borde ju hända på alla Espriter!!! Eller hur?
=============
Henrik S
Ängelholm
Post Reply