Elise 111S på Top Gear

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Elise 111S på Top Gear

Post by Plus2 »

Missa inte Top Gear reprisen imorgon lördag 11.30 på BBC World. Veckans program innehåller sådär 10 minuter Elise 111S, bl.a. så tar The Stig bilen runt testbanan.

Mvh,
P-O
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna

Post by Mgz »

Tack för tipset P-O, det ska jag inte missa.

Ska bli kul att jämföra The Stig's (som för övrigt lär vara Perry McCarthy enligt ryktena) tid i Elisen med Esprit V8:ans 1:32 min.

Har ni inte sett det avsnittet av Top Gear så finns hela Esprit-segmentet på www.espritfactfile.com. Klicka på video i menyn och scrolla ner en bit så hittar ni den. Där finns även många andra sevärda videoklipp.
Magnus, Esprit V8-GT
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping

Post by kotten »

Jag hade så gärna viljat ha sett detta avsnittet med Elise 111s men tyvärr så har jag inte BBC World.

Är det någon som har spelat in det och kan överföra det till ett format för datorn?
Guest

Post by Guest »

Detta var såklart det enda TopGear som jag missat i år  :bang:

Vad fick The Stig för tid med Elisen? Ska leta efter avsnittet på nätet.
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna

Post by Mgz »

Tiden blev strax under 1.35 min om jag minns rätt och då var det ändå blött  :up:

Clarkson gnällde på understyrning när han provkörde, men de hade också bjudit in Gavan Kershaw - och det var DEFINITIVT INTE understyrt när han satt bakom ratten.
Magnus, Esprit V8-GT
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping

Post by kotten »

Peter:
Om du hittar det på nätet så får du gärna höra av dig till mig.

Gällande provkörningen så var det några som påstod att som Gavan körde så kunde det inte bli understyrning för han knyckte till på ratten och hängde ut baken. Är det så man måste köra en S2:a i kurvorna? :-D
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna

Post by Mgz »

Jo, man kan lugnt påstå att han hade en "provocerande" körstil.
Magnus, Esprit V8-GT
Guest

Post by Guest »

Är det någon i hela världen som kan köra en Elise så är det väl Mr Kershaw. Skulle vara kul att få en lektion av honom :steer:
Guest

Post by Guest »

Vi kan ju hålla ögonen öppna på http://www.racingflix.com/ där finns det många av TopGears tester att ladda ner.
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna

Post by Mgz »

Här finns hela inslaget med Elisen: http://www.lotussource.com/lsmovies/topgear_s2.mov
Magnus, Esprit V8-GT
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping

Post by kotten »

Tackar så mycket :flag:
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping

Post by kotten »

Nu har jag tittat på filmen. Mycket nice!! Som Lotus killen kan man ju inte köra på bana, det ser väl fränt ut kanske men inte så snabbt. Tiden som han fick på banan var väl helt OK, och dessutom i väta.

Jag tycker inte att jag har sådana understyrningsegensaker på min S1:a. Jag har ju förvisso bredare däck fram och med lite bättre klister. Det var ju hans tips att man skulle göra även på S2:an.
Post Reply