Bilder! Elise GT1.

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Guest

Bilder! Elise GT1.

Post by Guest »

Hittade lite bilder på Elise GT1 som är värda att visa.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52

Post by EH »

OTROLIGT LÄCKER!
Den ultimata drömbilen. Och det är ju en LOTUS!
Undrar dock hur dörrsidor och bakskärmar skulle se ut efter en dag på Björkviks sandiga asfalt med tanke på hur öppet det är för avluftning bakom de främre hjulhusen.
 :bow:
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Post by Göran »

Jag har sett den tidigare men glömt vad det sitter för spis i den. Prestanda?
Lever den fortfarande? Man började tävla med den, men hur gick det se'n?
Jag är säker på att nå'n av er har bättre koll än jag.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Den skulle göras med samma V8 som sitter i Esprit, men jag tror att det blev problem och man stoppade in en 6 liters V8 från GM på 600 kusar. Jag vet inte om det finns någon med Espritmotor, den skulle i sådana fall ge ca 550 hk.

Det skulle ha gjords 115 exemplar, men jag tror de tillverkade betydligt färre. Jag har endast sett 3-5 olika ex på bild.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Bilderna på den gula GT1:an är väl från något slags "rally" för supersportbilar som gick i Frankrike/Monaco. Stanley Dickens körde en Koenigsegg CC under evenemanget, det var en artikel i svenska AMS om det hela för något år sedan.

Nummerplåten på GT1:an var tydligen falsk, för bilen var inte godkänd för gatubruk...

Mvh,
P-O
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52

Post by EH »

Finns det inga godkända för gatbruk?
Lite märkligt isf med tanke på hur interiören ser ur på bilderna. Och stolarnas dåliga sidostöd. Ser ju precis ut som en gatkonverterad banbil gjord för korpulenta herrar med tjocka plånböcker.
V8:an tror jag var den Lotusutveclade som satt i Corvette i början av nittiotalet.
Guest

Post by Guest »

Nu har jag hittat en till salu!
http://www.autosalon-singen.de/Katalogf ... guageID=GB

Enligt deras info ska den byggts 6 ex.

Hör av er om ni tänkt köpa den!
Post Reply