OTROLIGT LÄCKER!
Den ultimata drömbilen. Och det är ju en LOTUS!
Undrar dock hur dörrsidor och bakskärmar skulle se ut efter en dag på Björkviks sandiga asfalt med tanke på hur öppet det är för avluftning bakom de främre hjulhusen.
Jag har sett den tidigare men glömt vad det sitter för spis i den. Prestanda?
Lever den fortfarande? Man började tävla med den, men hur gick det se'n?
Jag är säker på att nå'n av er har bättre koll än jag.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Den skulle göras med samma V8 som sitter i Esprit, men jag tror att det blev problem och man stoppade in en 6 liters V8 från GM på 600 kusar. Jag vet inte om det finns någon med Espritmotor, den skulle i sådana fall ge ca 550 hk.
Det skulle ha gjords 115 exemplar, men jag tror de tillverkade betydligt färre. Jag har endast sett 3-5 olika ex på bild.
Bilderna på den gula GT1:an är väl från något slags "rally" för supersportbilar som gick i Frankrike/Monaco. Stanley Dickens körde en Koenigsegg CC under evenemanget, det var en artikel i svenska AMS om det hela för något år sedan.
Nummerplåten på GT1:an var tydligen falsk, för bilen var inte godkänd för gatubruk...
Finns det inga godkända för gatbruk?
Lite märkligt isf med tanke på hur interiören ser ur på bilderna. Och stolarnas dåliga sidostöd. Ser ju precis ut som en gatkonverterad banbil gjord för korpulenta herrar med tjocka plånböcker.
V8:an tror jag var den Lotusutveclade som satt i Corvette i början av nittiotalet.