Hej,
jag svensk men bor i Belgien, har en 2000 Elise S1 och kollar regelbundet Lotus BBS och vår belgiska klubb på www.bend.be.
Hittade er idag och tyckte det kunde vara kul att vara med här oxå.
Såg förresten på Vägverket att den personliga skylten med "Elise" fortfarande är ledig. Tyvärr kör jag med belgiska skyltar vilket kostar skjortan i försäkring och skatt.
Inreggad
-
Guest
Kul, tycker jag oxå. Kolla vår belgiska hemsida www.bend.be om du inte sett den förut. Jag har en ständig ström av email från mina belgiska Elise kompisar.
Inför kommande säsongs trackdays står en del inköp på önskelistan och om någon har bra tips på bra priser så är jag mycket intresserad. Följande skall inhandlas:
- Fyrpunktsbälten med "bar"
- Pagids RS14 runt om
- Nya bakdäck S03 225/45 16R
Har hittills monterat Janspeed SS och byggt om luftfiltret. Vi skall iväg och göra en rolling road test med bend under våren. Blir spännande och se om man inte bara fått ljud, utan även hk.
Bästa hälsningar,
Cai
Inför kommande säsongs trackdays står en del inköp på önskelistan och om någon har bra tips på bra priser så är jag mycket intresserad. Följande skall inhandlas:
- Fyrpunktsbälten med "bar"
- Pagids RS14 runt om
- Nya bakdäck S03 225/45 16R
Har hittills monterat Janspeed SS och byggt om luftfiltret. Vi skall iväg och göra en rolling road test med bend under våren. Blir spännande och se om man inte bara fått ljud, utan även hk.
Bästa hälsningar,
Cai
Cai, Belgien men svensk
-
Guest
Såg detta när jag funderade på att regga "Lisa" i Sverige. Tyvärr har EU ännu inte fått ordning på sina förslag om var bilar skall vara reggade. Det ligger ett förslag som säger att om man kör (vistas) i ett land som mest 9 mån per år så kan man ha bilen reggad i det andra landet där man är 3 månader. Men detta är bara ett förslag. Nu så måste man regga bilen där man har permanent uppehållstillstånd dvs för mig i Belgien. Polisen kollar detta i Belgien eftersom det här är populärt att både köpa och regga bilen i Luxembourg.
Vägskatt och försäkring följer antalet hk i Belgien, så Elisen är ett ekonomiskt val om man vill ha en riktig sportbil. Men det är dyrt ändå. Helförsäkring kostar ca 18000 kr/år och vägskatt ca 2500 kr/per. Det utgår åven köpskatt på bilen efter hk. En bil med mer än 200 hk kostar 45000 kr extra.
Någon måste plocka upp skylten "Elise" i Sverige. Engelsmännen månne vara blåa av avundsjuka!
Vägskatt och försäkring följer antalet hk i Belgien, så Elisen är ett ekonomiskt val om man vill ha en riktig sportbil. Men det är dyrt ändå. Helförsäkring kostar ca 18000 kr/år och vägskatt ca 2500 kr/per. Det utgår åven köpskatt på bilen efter hk. En bil med mer än 200 hk kostar 45000 kr extra.
Någon måste plocka upp skylten "Elise" i Sverige. Engelsmännen månne vara blåa av avundsjuka!
Cai, Belgien men svensk