Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Puttrikens Elise - Uppföljning.

Post by Puttriken »

Bilen är tillbaka från Morgan i Lerum och jag är en hel semesterlön fattigare, men nu vågar
jag köra med bilen och det är värt varenda krona!
En del av tickandet i motorn kvarstår, men det är bättre än innan och Morgan säger att det
inte är någon fara att köra med. Jag fick rådet att på sikt byta topp då motorn troligtvis har
gått varm tidigare i sitt liv och har gjort toppen lite skev, vilket gör att toppens över och
underdel inte linjerar till 100% längre.
Jag vill gärna byta direkt, men hålet i ekonomin kommer att ta ett tag att fylla igen...
Tyvärr så går det ut över mina planer om att börja köra på bana, men jag planerar att ha bilen
länge och förr eller senare kommer bilen att få bekänna färg på banan, lita på det.. :)
Förutom att den stora servicen har blivit gjord så har han bytt alla ventillyftarna,termostat
och termostathus plus lite små-pill.

Resan från Lerum till Ängelholm där bilen ska stå för tillfället gick bra och det var underbart
att kunna trycka tillbaka abstinensen jag haft ett bra tag :steer:
Jag körde via Borås och efter att ha besökt en kompis i Borås så körde jag österut mot Varbeg
(för att sen åka söderut) och en nedgående sol fick mig att önska att jag det fanns solskydd
att fälla ner i bilen, eller att jag åtminstone hade haft en keps med i bilen...

När jag ändå har er uppmärksamhet, jag tar gärna emot tips om garageplats i eller i närheten av Helsingborg.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Re: Puttrikens Elise - Uppföljning.

Post by Marcus N »

Hej Du bodde väl på söder!? Kommunen har ju ett parkeringshus vid ST1 macken där är inte allt för lång kö.
Lotus Elise -97
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Puttrikens Elise - Uppföljning.

Post by Puttriken »

Marcus N wrote:Hej Du bodde väl på söder!? Kommunen har ju ett parkeringshus vid ST1 macken där är inte allt för lång kö.
Ja det finns platser i dom stora garagen här runt i kring, men av 2 anledningar så försöker jag hålla mig ifrån dom.
Dels så enligt försäkringsvilkoren så får bilen inte förvaras i garage med mer än 8 bilar i, och den andra anledningen
är att en plats kostar över 700 spänn. Hade hoppats på att komma lite billigare undan.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Re: Puttrikens Elise - Uppföljning.

Post by Marcus N »

Om du bor innom HGBHem så kan du ta ett kallgarage på närlunda för 333kr de är 2delade
Lotus Elise -97
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Puttrikens Elise - Uppföljning.

Post by Puttriken »

Jag hyr lgh av Akelius, men jag ska ta och ringa Hbg Hem och kolla ändå. Tack för tipset!
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Nillet »

Ändrade rubriken så den stämmer med stämmer bättre med reglerna.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4386
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Puttriken »

Så, kontrakt skrivet för ett garage (312:-) på Dalhem här i Hbg from 1 april  :up:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Göran »

Har du fått ordning på ditt "tickande"?

Jag tyckte mig förstå av verkstadsbeskrivningen att din bil har en konverterad motor till Sport 135 (?).
Jag gjorde den konverteringen år 2000 när vi bodde i Schweiz eftersom "Bilprovningen" där bara godkände Lotus egna konverteringar. Annars hade det blivit Turbo Technics..... Så här i efterhand är jag dock väldigt nöjd ändå. Sport 135 anses ju (av bl.a EVO) vara kanske den bästa Elise-varianten. Jag har dock inte den tätt-stegade lådan som sitter i en original Sport 135. Har du? Hur som helst så är 135 en klart vassare bil än original-S1, som jag hade från början. Jag har haft bilen från start (-98) och kört över 10 000 mil. 2 år med standardmotorn, resten 135. Supernöjd!

Men åter till tickandet. Jag har också ett tickande ljud som kommer från det ingående lagret i växellådan (har det sagts mig). Det stämmer säkert eftersom ljudet bara hörs med kopplingen uppsläppt. Trampar jag ned kopplingen försvinner "ticket". Kanske värt att kolla(?). I så fall är "felet" ganska harmlöst och jag har kört många tusen mil, inkl. bankörningar (senast nu i söndags på Knutstorp) utan att åtgärda det.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Puttriken »

Min bil är en äkta 135 Sport (har varit i kontakt med Lotusfakbriken och fått detta bekräftat).
Mitt tickande påverkas inte av kopplingen utan finns där nästan hela tiden och verkar komma från någonstans
i mitten av den övre delen av motorn, ljudet försvinner vid belastning av motorn. Det skulle vara intressant
att jämföra ditt ljud med mitt ljud.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Göran »

Vi bor ju tyvärr en bit ifrån varandra. Kommer du till Linköpingsträffen i Juli?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Puttriken »

Har inte planerat min sommar än, men det är inte omöjligt.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Post Reply