Lotus Elise -99

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Lotus Elise -99

Post by CL767 »

Hej. Har inte hittat en tråd för nya medlemmar, så jag introducerar mig själv här.

Jeg heter Claes, ock är från Danmark. Flyttade till Gtb i 2009, ock försöker lära mig språket. Jävligt svårt, ock skriva på svensk går inte utan Spell-check :-). Har absolut ingen koll på tekniska ord, så kommer nog använda en del engelska ord...camshaft, crank etc...

Köpte Elise S1 1999 sista år i England, ock hade en fantastisk sommar med den. Körde en del på Nurburgring, ock har blivit jätte sugen på att köra mera på bana, ock kanske tävla lite också.Har nu plockat isär den, ock gir den en komplett make-over.

VVC-Motor lättare modifierat, växellåda med kortare final drive, lättare svänghjul. Nya bössningar, GAZ monotube dämpare/fjädrar.

Hade också tänkt mig att bygga om den till LHD, men blir nog lite trångt med ökonomin i år. Kanske nästa vinter.

Just nu har jag bilen i ett stort garage som jag delar med 5 andra bil-entusiaster. Hoppas på att träffa andra lotusbyggare, ock alla är alltid välkomna till at titta med på mitt lilla projekt.

Ses nästa säsong...
ImageImage
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Nytt medlem i Göteborg

Post by Nillet »

Hej och välkommen!
Det är en trevlig bil att köra på bana med.  :up:
Som skåning har jag små problem med danskan. :-D

Jag ändrade rubriken eftersom det troligen kommar att handla mest om bilen...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Du har nog rätt. Har inte så mycket mer att berätta om mig själv:-)

Väntar på motorn, som är en VVC med modifierat topp. Har köpt den som conversion kit från ES Motorsport, som kör samma motor i Elise Trophy. Dave Carr är jätte snäll att prata med, ock mycke hjälpsam. I samband med mina nya GAZ Monotube Coilovers, nya anti roll bar ock förstärkta toe-links, får jag också ES Motorsports setup. Det betyder att den borde köra bra från början, ock att jag släpper justera ock testa själv.
ImageImage
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Elise -99

Post by oodsell »

Hej Claes,
Det låter som en ambitiös ombyggnad. Jag kommer gärna förbi garaget någon kväll och tittar lite på vad du gör. Skicka mig ett PM med ditt telefonnummer och adress till garaget.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Det känns också som ett stort projekt. När jag fick hem bilen från England, märkte jag snart att dom använder bilarne året rundt...så inget annat att göre än att plocka isär hela bilen ock ta det från början...Bilen har bara gått 5000 mil, med full servicebok...

Image Image Image Image Image Image
ImageImage
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Olle...har skickat PM, men ligger i min utkorg ock inte i skickade PM? Vet inte om den har skickats?
ImageImage
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.

Re: Elise -99

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Välkommen till oss Lotus tokiga :-D
PM ligger i utkorg tills dom är lästa då hamnar dom i skickade.
Ska bli roligt att följ din bils ombyggnad.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Ready for transplant.. :-D

Image Image Image
ImageImage
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Elise -99

Post by Puttriken »

Lycka till  :up:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Tack. Nya motorn kommer vecka 2. Måsta hinna med lite rengöring av chassis, ock fixa till länkarmar med nya bussningar innan den kommer. Funderar fortfarende på en LHD conversion, men vigtigst av allt är att bilen hinner bli klar till våren...
ImageImage
CL767
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 09 Jul, 2012 00:50
Location: Göteborg

Re: Elise -99

Post by CL767 »

Lite rengöring kvar under mattorna...Tydligen ett vanligt problem i S1'an

Image

Resten ser fint ut efter högtryckstvätt..

Image

Väntar fortfarande på motor...:-(...
ImageImage
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Elise -99

Post by oodsell »

Mattor är onödig vikt !
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Elise -99

Post by Nillet »

Ändrade rubriken så den stämmer med stämmer bättre med reglerna.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4386
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Post Reply