Lotus Elise -99
Lotus Elise -99
Hej. Har inte hittat en tråd för nya medlemmar, så jag introducerar mig själv här.
Jeg heter Claes, ock är från Danmark. Flyttade till Gtb i 2009, ock försöker lära mig språket. Jävligt svårt, ock skriva på svensk går inte utan Spell-check :-). Har absolut ingen koll på tekniska ord, så kommer nog använda en del engelska ord...camshaft, crank etc...
Köpte Elise S1 1999 sista år i England, ock hade en fantastisk sommar med den. Körde en del på Nurburgring, ock har blivit jätte sugen på att köra mera på bana, ock kanske tävla lite också.Har nu plockat isär den, ock gir den en komplett make-over.
VVC-Motor lättare modifierat, växellåda med kortare final drive, lättare svänghjul. Nya bössningar, GAZ monotube dämpare/fjädrar.
Hade också tänkt mig att bygga om den till LHD, men blir nog lite trångt med ökonomin i år. Kanske nästa vinter.
Just nu har jag bilen i ett stort garage som jag delar med 5 andra bil-entusiaster. Hoppas på att träffa andra lotusbyggare, ock alla är alltid välkomna till at titta med på mitt lilla projekt.
Ses nästa säsong...
Jeg heter Claes, ock är från Danmark. Flyttade till Gtb i 2009, ock försöker lära mig språket. Jävligt svårt, ock skriva på svensk går inte utan Spell-check :-). Har absolut ingen koll på tekniska ord, så kommer nog använda en del engelska ord...camshaft, crank etc...
Köpte Elise S1 1999 sista år i England, ock hade en fantastisk sommar med den. Körde en del på Nurburgring, ock har blivit jätte sugen på att köra mera på bana, ock kanske tävla lite också.Har nu plockat isär den, ock gir den en komplett make-over.
VVC-Motor lättare modifierat, växellåda med kortare final drive, lättare svänghjul. Nya bössningar, GAZ monotube dämpare/fjädrar.
Hade också tänkt mig att bygga om den till LHD, men blir nog lite trångt med ökonomin i år. Kanske nästa vinter.
Just nu har jag bilen i ett stort garage som jag delar med 5 andra bil-entusiaster. Hoppas på att träffa andra lotusbyggare, ock alla är alltid välkomna till at titta med på mitt lilla projekt.
Ses nästa säsong...
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Nytt medlem i Göteborg
Hej och välkommen!
Det är en trevlig bil att köra på bana med.
Som skåning har jag små problem med danskan.
Jag ändrade rubriken eftersom det troligen kommar att handla mest om bilen...
Det är en trevlig bil att köra på bana med.
Som skåning har jag små problem med danskan.
Jag ändrade rubriken eftersom det troligen kommar att handla mest om bilen...
Re: Elise -99
Du har nog rätt. Har inte så mycket mer att berätta om mig själv:-)
Väntar på motorn, som är en VVC med modifierat topp. Har köpt den som conversion kit från ES Motorsport, som kör samma motor i Elise Trophy. Dave Carr är jätte snäll att prata med, ock mycke hjälpsam. I samband med mina nya GAZ Monotube Coilovers, nya anti roll bar ock förstärkta toe-links, får jag också ES Motorsports setup. Det betyder att den borde köra bra från början, ock att jag släpper justera ock testa själv.
Väntar på motorn, som är en VVC med modifierat topp. Har köpt den som conversion kit från ES Motorsport, som kör samma motor i Elise Trophy. Dave Carr är jätte snäll att prata med, ock mycke hjälpsam. I samband med mina nya GAZ Monotube Coilovers, nya anti roll bar ock förstärkta toe-links, får jag också ES Motorsports setup. Det betyder att den borde köra bra från början, ock att jag släpper justera ock testa själv.
Re: Elise -99
Hej Claes,
Det låter som en ambitiös ombyggnad. Jag kommer gärna förbi garaget någon kväll och tittar lite på vad du gör. Skicka mig ett PM med ditt telefonnummer och adress till garaget.
Det låter som en ambitiös ombyggnad. Jag kommer gärna förbi garaget någon kväll och tittar lite på vad du gör. Skicka mig ett PM med ditt telefonnummer och adress till garaget.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Elise -99
Re: Elise -99
Olle...har skickat PM, men ligger i min utkorg ock inte i skickade PM? Vet inte om den har skickats?
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
- Posts: 643
- Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
- Location: Genarp, Skåne.
Re: Elise -99
Hej.
Välkommen till oss Lotus tokiga
PM ligger i utkorg tills dom är lästa då hamnar dom i skickade.
Ska bli roligt att följ din bils ombyggnad.
Hälsningar
Patrik
Välkommen till oss Lotus tokiga
PM ligger i utkorg tills dom är lästa då hamnar dom i skickade.
Ska bli roligt att följ din bils ombyggnad.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Re: Elise -99
Lycka till 
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Elise -99
Tack. Nya motorn kommer vecka 2. Måsta hinna med lite rengöring av chassis, ock fixa till länkarmar med nya bussningar innan den kommer. Funderar fortfarende på en LHD conversion, men vigtigst av allt är att bilen hinner bli klar till våren...
Re: Elise -99
Re: Elise -99
Mattor är onödig vikt !
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Elise -99
Ändrade rubriken så den stämmer med stämmer bättre med reglerna.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4386
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4386












