Min konstigaste bilaffär någonsin då jag köpte bilen obesett och utan att någonsin kört en Lotus tidigare så kom Pierre från Bilhallen i Mjölby ner till Borås med bilen. (grym service av de killarna även när de gäller garanti grejer)
Jag hade stora funderingar och förväntningar på bilen. Har tidigare jobbat med bilar så jag har haft förmånen att köra väldigt många olika typer av bilar allt från trimmade importbilar till de värsta italienska bilarna + en mängd olika porsche modeller.
En sak är säker det finns INGEN bil som slår en Lotus exige i körglädje / körkänsla framförallt inte om man räknar med den ekonomiskafaktorn. Jag har en Exige S 220hk med kompressor.
På små kurviga vägar i hastigheter under 160 är det inte mycket som hänger med.
Är mycket förvånad över hur neutral bilen är, var rädd att bilen skulle vara lynnig och oberäknelig men "ta i trä" så har den inte lurat eller överraskat mig ännu. vi har kört c:a 700mil detta året.
Minst en gång i veckan under sommarn så lät jag bruksbilen stå och tog istället Lotusen till jobbet bara för att det är så jäkla roligt!
När jag väl skulle köpa bilen så läste jag mycket på nätet och i England & USA så var det många som skrev att de inte var några problem att ha dem som vardagsbilar. Själv gillar jag att ta bilen & "köpa glass" samtidigt som jag vill ha en körglad bil.
Men enligt mig så är det bara att glömma att ha den som vardagsbil, bilen är något så in i helsike högljudd och väldigt lågt växlad så i motorvägsfart så har man väldigt höga varv.
Och detta ger bilen sina sämsta egenskaper som vardagsbil och det är ljudnivån, den är inte farligt stötig & de hårda stolarna sitter jag riktigt bra i men ljudet blir skitjobbigt vid längre resor.
Att man får justera rutor och karossen ibland gör mig inget men de ska man ha med i beräkningen om man inte är de minsta händig eller om man inte kan ha den i ett garage när den inte används.
Så det var några rader från mig till er som är sugna på Exige
Så nu till anledningen till att jag började skriva från första början.
Bilen har ett tråkigt avgasljud, låter ju som en corolla när man åker förbi.
Tipps på avgassystem som ger ett trevligare ljud men ändå klarar db gänserna för bankörning efterlyses.
Sedan blir jag inte klok när jag läser på utländskaforum om sätt att få några fler pollar. Har förstått att 40 kusar till inte ska vara så avanserat men vad konkret behöver jag byta?
MVH
Jonas