Ett år med Lotus Exige

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
J West
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Wed 07 Mar, 2012 07:24
Location: Borås

Ett år med Lotus Exige

Post by J West »

Då har man snart varit Lotusägare ett år.
Min konstigaste bilaffär någonsin då jag köpte bilen obesett och utan att någonsin kört en Lotus tidigare så kom Pierre från Bilhallen i Mjölby ner till Borås med bilen. (grym service av de killarna även när de gäller garanti grejer)

Jag hade stora funderingar och förväntningar på bilen. Har tidigare jobbat med bilar så jag har haft förmånen att köra väldigt många olika typer av bilar allt från trimmade importbilar till de värsta italienska bilarna + en mängd olika porsche modeller.

En sak är säker det finns INGEN bil som slår en Lotus exige i körglädje / körkänsla framförallt inte om man räknar med den ekonomiskafaktorn. Jag har en Exige S 220hk med kompressor.
På små kurviga vägar i hastigheter under 160 är det inte mycket som hänger med.
Är mycket förvånad över hur neutral bilen är, var rädd att bilen skulle vara lynnig och oberäknelig men "ta i trä" så har den inte lurat eller överraskat mig ännu. vi har kört c:a 700mil detta året.
Minst en gång i veckan under sommarn så lät jag bruksbilen stå och tog istället Lotusen till jobbet bara för att det är så jäkla roligt!

När jag väl skulle köpa bilen så läste jag mycket på nätet och i England & USA så var det många som skrev att de inte var några problem att ha dem som vardagsbilar. Själv gillar jag att ta bilen & "köpa glass" samtidigt som jag vill ha en körglad bil.
Men enligt mig så är det bara att glömma att ha den som vardagsbil, bilen är något så in i helsike högljudd och väldigt lågt växlad så i motorvägsfart så har man väldigt höga varv.
Och detta ger bilen sina sämsta egenskaper som vardagsbil och det är ljudnivån, den är inte farligt stötig & de hårda stolarna sitter jag riktigt bra i men ljudet blir skitjobbigt vid längre resor.
Att man får justera rutor och karossen ibland gör mig inget men de ska man ha med i beräkningen om man inte är de minsta händig eller om man inte kan ha den i ett garage när den inte används.

Så det var några rader från mig till er som är sugna på Exige  :beer:

Så nu till anledningen till att jag började skriva från första början.
Bilen har ett tråkigt avgasljud, låter ju som en corolla när man åker förbi.
Tipps på avgassystem som ger ett trevligare ljud men ändå klarar db gänserna för bankörning efterlyses.
Sedan blir jag inte klok när jag läser på utländskaforum om sätt att få några fler pollar. Har förstått att 40 kusar till inte ska vara så avanserat men vad konkret behöver jag byta?

MVH
Jonas
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Puttriken »

Jaså du har bestämt att behålla bilen, klokt val  :up:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
J West
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Wed 07 Mar, 2012 07:24
Location: Borås

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by J West »

Hur som behåller jag den över vintern och byter endast om jag lyckas spara ihop mer pengar så en 260cup eller allra hellst en exige v6 eller evora kan leta sig in i garaget.
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Graf Orlok »

Jag skulle väl summera mina tre månader som Exige-ägare på precis samma sätt.

Dock är mitt avgasljud väldigt trevligt, om än lite nasalt. Min hade ett Stage 3-exhaust installerat från orginalsäljaren. Vad gäller de extra 40 hästarna hade min ECU uppdaterats med Cup-inställningar vilket gav den 260 häst samt ett mycket jämnare register. Fantastiskt vridmoment i hela spannet och bra tryck. Hur det rent praktiskt gick till kan jag ju inte direkt tipsa om eftersom det gjordes av förra ägaren innan han hämtade hem den från England, men uppenbarligen finns det Lotusverkstäder där som gärna bidrar med dylika tjänster. Min enda fundering är vad resten av motorn och de andra komponenterna tycker om att få 40 hästar till... Cup-modellen är väl ändå anpassad för det ökade kraften. Inte för att jag hårdkör den på en nivå jag tror är för ansträngande, men ändå.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 469
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Per Mo »

Jag kan bara hålla med vad gäller service på Bilhallen i Mjölby, väldigt trevligt att ha med dem att göra när jag köpte min Elise. Köpte också min på "postorder" eller hur man ska uttrycka det. Men jag hade i och för sig tror jag läst så många tester jag kunde och även tittat på tror jag samtliga tester på youtube innan. Lotus verkar klart beroendeframkallande och det blir svårt att hitta något som är roligare förutom en annan Lotus förstås.

Vad gäller det trista ljudet tror jag det kan ha med luftfiltret att göra. Jag hade min på service på Toyota här i Västerås innan jag ställde av den och då bytte de även luftfilter och de satte förstås in ett standard Toyotafilter. Detta medförde i alla fall att motorljudet ändrades från ett trevligt raceaktigt till ett tråkigt lite mer dovt ljud. Så det blir nog att byta luftfilter igen till våren efter besiktning.

Vinterns nördsökning på nätet får bli luftfilter och bilhjälm till bandagar. :-D
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by nickeluring »

Jag rekommenderar 2bular avgassystem.
Jim custombyggde ett helsystem till mig enligt mina önskemål om db och typ av ljud. Jag är mycket nöjd med resultatet. Skillnaden mot original är enorm. Jim är oerhört skicklig i sitt yrke.
Nicke
Elise R
J West
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Wed 07 Mar, 2012 07:24
Location: Borås

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by J West »

Nickeluring: 2bular avgas, antar att det är en stockholms firma, har de avgas på "postorder"?

Blir till att fördjupa sig i nätljungeln & försöka hitta något som passar.
Vilka forum är de bästa med bra folk känns surt att byta avgas & inte klara db kraven sen.

Per Mo: Luftfilter gör mycket & de blir nog förbättring där med under vintern framförallt för att få bättre kylning/flöde.

Graf Orlok:Få kolla på ecu uppdateringar, vet du vilken firma som fixat dinbil?
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by nickeluring »

2bular är en engelsk firma. http://www.2bular.co.uk
De har mycket att göra, så ska man beställa ett system därifrån så är det säkrast att göra det tidigt på off season så man har det monterat i tid till våren.

Hangar 111 mappade om min ecu. Jag skickade över den, de mappade om den och skickade sen tillbaka den. Inga problem, den går kanonbra efter det.
Här ser du vad de erbjuder till Exige S http://www.hangar111.com/shop/202-lotus ... management
Nicke
Elise R
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Stefan_A »

Vill slå ett slag för Larini, välbyggda system som finns med olika dämpning. Finns bl a hos Elise-Shop, se >Länk<

Hade ett Larinisystem på min gamla Speedster. Mycket bra passform och finish samt snabb leverans via Elise-Shop. Innan någon undrar så är svaret nej, jag har ingen annan relation till dem annat än att jag handlat där ett antal gånger.

Jim på 2bular är ökänd för bristande kommunikation och långa leveranstider. Läs på t ex SELOC eller VX220-forumet. Har man tid och tålamods att vänta skall det dock vara bra grejer.

Skulle rekommendera just SELOC om du vill ställa frågor kring olika system.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Stefan_A »

J West wrote:vi har kört c:a 700mil detta året.
Minst en gång i veckan under sommarn så lät jag bruksbilen stå och tog istället Lotusen till jobbet bara för att det är så jäkla roligt!

När jag väl skulle köpa bilen så läste jag mycket på nätet och i England & USA så var det många som skrev att de inte var några problem att ha dem som vardagsbilar. Själv gillar jag att ta bilen & "köpa glass" samtidigt som jag vill ha en körglad bil.
Men enligt mig så är det bara att glömma att ha den som vardagsbil, bilen är något så in i helsike högljudd och väldigt lågt växlad så i motorvägsfart så har man väldigt höga varv.
Och detta ger bilen sina sämsta egenskaper som vardagsbil och det är ljudnivån, den är inte farligt stötig & de hårda stolarna sitter jag riktigt bra i men ljudet blir skitjobbigt vid längre resor.
Kan nämna att vi körde i snitt 1500 mil/år under de 4 år vi hade vår Speedster. Såväl jobbpendling (2 x 45 km) som semesterturer till England och Norge blev det. På sträckor med mycket motorväg hade vi dock öronpluggar med oss.

Så keep 'em rolling, det är vad de är byggda för!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Ett år med Lotus Exige

Post by Graf Orlok »

neil Ltd
J West wrote:Graf Orlok:Få kolla på ecu uppdateringar, vet du vilken firma som fixat dinbil?
Firman som fixade min ECU heter enligt kvittot Christopher Neil Ltd och ligger i Northwich (www.christopherneil.co.uk). Jobbet för just den detaljen (gjordes en rejäl service i övrigt) kostade £1235 och programvaran £350 vad jag kan läsa mig till. Inte helt gratis m a o...
Det var som sagt förra ägaren som gjorde det i samband med köpet i England, så jag har ingen aning hur de var att anlita, men han gjorde en rejäl upprustning för över £4000. Finns säkert de som gör jobbet närmare hemmaplan eller som nickeluring säger kan man kanske skicka över den till hangar111.com. Ser om inte annat mycket billigare ut!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Post Reply