Lotus längtan....

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lotus
Forumveteran

Lotus längtan....

Post by Lotus »

Ni som sålt Lotusar någon gång kanske känner igen känslan. :(
Esprit S3...Esprit Turbo... :(
Elise... :(
Undrar hur min f.d vita Lotus Esprit S3 MUG... mår idag?
Saknar lukten i den...saknar det mesta i den... :(
Känslan kanske går över.
Jag får gå hem och trösta mig med Jaggan...
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Det finns bara ett botemedel mot abstinensen.....

MERA KNARK! :lol:
D.v.s. köpa en annan Lotus.

Daniel
Lotuslös :(
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Du kan få kjøpe min 2001 Elise S2 Race Tech for markedspris i Norge, ca. 350.000 SEK :-D
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
pelle75
Forumberoende

Post by pelle75 »

trondhb wrote:Du kan få kjøpe min 2001 Elise S2 Race Tech for markedspris i Norge, ca. 350.000 SEK :-D
Yikes  :eek:
Per E
Lotus Exige -01 *SÅLD*
Alltombilen Alltomlankrediter
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Kanske skulle man skaffa sig en S3:a igen...eller en Esprit Turbo då jag aldrig ägt någon.
Man kan ju sälja XK8:an när tiderna blir bättre och köpa en billigare Jagga + en Lotus....
Tänk vad tankarna går i huvudet...  :eyes2:
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Bengt
Forumberoende

Post by Bengt »

Lotus wrote: Tänk vad tankarna går i huvudet...  :eyes2:

Jag är imponerad  :bow: trodde inte att du kunde tänka med tanke på att du har sålt TVÅ Lotusar.... trodde att du lärde dej misstaget efter den första  :nono:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Bengt wrote:
Lotus wrote: Tänk vad tankarna går i huvudet...  :eyes2:

Jag är imponerad  :bow: trodde inte att du kunde tänka med tanke på att du har sålt TVÅ Lotusar.... trodde att du lärde dej misstaget efter den första  :nono:
Du är alltid lika trevlig Bengt. :rolleyes07: :winking:
Passa dig, en vacker där står jag jämte dig vid en Lotus utställning och då kommer jag att dra dig i skägget.... :tounge07: :-D
Och så kommer mina Lotus kläder att vara fräschare än dina.
Du borde veta vid det här laget att jag lär mig inte av mina misstag....
Jag är... :bold: =Tokig...
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Fredrik S
Användare

Post by Fredrik S »

Hej gubbar, är ny på forumet och är ute och letar efter en 87-93. Berätta lite om S3 an?

/Fredrik
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Esprit S3 är evolutionen av Esprit S1, S2 & S2.2. S3 Släpptes i samma veva som Turbo Esprit 1981. Den fick ärva Turbons chassi och upphängning dock med 2.2 liters sugmotor (typ 912, 2.2l, dubbla dell'orto förgasare, 160bhp). 1985 fick den uppdaterad upphängning (tidigare Opel Ascona fram, nu Lotus). Det är denna senare version som är den riktigt bra.

S3:an skiljer sig förutom drivlinan exteriört då den saknar de fyrkantiga tröskellådorna och spoilers som är Turbo Esprits kännetecken.

1987 uppdaterades karossen på Esprit och då även på Esprit S3. Den fick också en uppdaterad version av motorn som nu blev 180bhp. Denna version av S3 såldes dock aldrig i Sverige då den inte klarade våra avgaskrav. Denna modell som såldes främst i England gick i graven 1990.

S3 är inte på något sätt den häftigaste Espriten som tillverkats, emellertid så är alla delar av bilen väl dimensionerade för lasten drivlinan utsätter dem för så jag skulle nog vilja påstå att det är en av de problemfriaste Espritmodellerna. Har själv haft en i 11 år och har aldrig haft några stora haverier (sprängd kopplingslamell är sånt man får räkna med på en racer... :-D ).

Motorstyrka, toppfart, och väghållning är dessutom mycket mer väl avpassade för svenska vägar om man vill ha köruplevelse och samtidigt planerar att behålla körkortet. :lol:

Image

Mvh/ Lasse (Esprit S3 1985 + Esprit Turbo SE 1989)
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Fredrik S
Användare

Re: E

Post by Fredrik S »

Tack!

S3 passar nog mig perfekt då jag inte är någon fart dåre utan är mer för känslan och designen och allt över det är bonus :-D.

Riktigt snygg den vita  :eek: . Jag har aldrig sett en vit tillsalu i Sverige men några röda och den är riktigt snygg den med . Gul, orange och rostbrun är dom som står näst på tur.

Det är väldigt lite Esprit S1-S3 modell snack på dessa sidor så vi får fylla på med mer :)

//Fredrik
Last edited by Fredrik S on Thu 10 Jul, 2008 08:13, edited 1 time in total.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Fredrik S wrote:Det är väldigt lite Esprit S1-S3 modell snack på dessa sidor så vi får fylla på med mer :)
Jag håller fullständigt med!!! :-D

Mvh/ Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Fredrik S
Användare

Post by Fredrik S »

Hej,

Nu har jag varit och kollat på en röd Lotus Turbo Esprit HCI 87'. Den finns på traderamotor att beskåda dock ett dåligt foto. Bilen är i helt ok skick utvändigt/invändigt men motorn är urplockad för topplockspackning gått sönder och därtill läggande problem. Alla delar finns + ny kamrem, packningar etc, etc. Ny koppling som gått 200 mil, bra bromsar, totalt 5650 körda mil, elektroniken fungerar, ac behöver bytas filter i och fyllas på med gas. Jag funderar på att köpa bilen iallafall men är givetvis osäker.

Säljaren erbjuder en bekant att skruva ihop motorn och stoppa i den i bilen så att den är körklar. Svårt val :-D

Tacksam för ifrågasättande och tips från er? något ni tycker jag ska kolla? är ju många osäkerhetsfaktorer i detta köp. Jag har gått igenom bilens historia etc serviceböcker finns och allt är komplett tom fodralet till takluckan :).

//Fredrik
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Fredrik S wrote:Hej,

Nu har jag varit och kollat på en röd Lotus Turbo Esprit HCI 87'. Den finns på traderamotor att beskåda dock ett dåligt foto. Bilen är i helt ok skick utvändigt/invändigt men motorn är urplockad för topplockspackning gått sönder och därtill läggande problem. Alla delar finns + ny kamrem, packningar etc, etc. Ny koppling som gått 200 mil, bra bromsar, totalt 5650 körda mil, elektroniken fungerar, ac behöver bytas filter i och fyllas på med gas. Jag funderar på att köpa bilen iallafall men är givetvis osäker.

Säljaren erbjuder en bekant att skruva ihop motorn och stoppa i den i bilen så att den är körklar. Svårt val :-D

Tacksam för ifrågasättande och tips från er? något ni tycker jag ska kolla? är ju många osäkerhetsfaktorer i detta köp. Jag har gått igenom bilens historia etc serviceböcker finns och allt är komplett tom fodralet till takluckan :).

//Fredrik

:nono:
Spontant skulle jag väl säga att "osäkerhetsfaktorn" i detta fallet är säljarens "bekanta"... Bilens historik å servicebok blir ju genast lite mindre betydelsefull när motorn är isärplockad..

Esprit motorn är en ganska speciell motor å bör inte skruvas ihop av vem som helst (den bekanta kan ju iofs vara en välutbildad lotus mek, men de bör du ta reda på innan) utan av någon som vet vad han håller på med å som har tillgång till alla manualer så att skruvar dras i rätt ordning å med rätt moment å att man använder rätt packningar å tätningar, detta är en djungel....

Min europa motor skruvar jag själv på, min esprit motor har jag en MYCKET duktig "bekant" (läs Lasse W) som skruvar på åt mig...

Men om priset är rätt å bilen ser fin ut så ä de ju jävligt svårt att inte köpa en lotus, jag vet precis hur du känner dig !

Lycka till !

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Fredrik S
Användare

Post by Fredrik S »

Tack för ditt svar, absolut jag ska prata med meken idag. Bilen har stått där sen 2004 utan att någon gjort något och det är synd. Köper inte jag den så ser jag gärna att någon annan entusiast gör det (en av tankarna att jag tog upp köpet/projektet här) :-D

Jag ska ner och titta på bilen som är tillsalu i Göteborg också men den skulle jag vilja be ett proffs lacka om (vit) (det kanske jag inte skulle ha skrivit här på entusiastsidorna ?) är det ok att lacka om en bil ..blir det verkligen bra? någon som har erfarenhet av att lacka om?

//Fredrik
Lotus
Forumveteran

Re: Lotus längtan....

Post by Lotus »

Jag hittade mina röda handdukar som det står "Lotus" på.
Specialbeställda för att skydda lädret när det VRÄKTE ner regn...kunde komma in lite vatten vid dörrarna då...
Röda för att gå i färg med klädseln...vitt tryck för att matcha färgen på bilen...
Hjärtat slog några extra slag...:bigcry:
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Post Reply