För att följa väg 11 tar man enkelt till höger i rondellen för vidare färd mot Tomelilla. Mitt i svängen känns det som om jag har ratten i mitt knä och bilen, min fina bil, kör som den själv vill utan att jag har någon kontroll på vad som händer.

finbil
Bilen med oss alla innuti tar ett litet skutt med bakdelen till vänster för att sen svänga över i en trekvarts sväng till höger och tvärs över vägen braka ner i diket, än slank hon dit än slank hon hit än slank hon ner i diket.
Bara för att träffa en lyktstolpe mitt i sidan.
[img]http:/lccs.nu/forum/userimages/67-2006-04-09-lyktstolpe.jpg[/img]
Delen som blev kvar
Som inte ville kramas utan knuffade bort oss så att bilen snurrade ett halvt varv till för att stanna helt en bit längre ner i diket.
Stolpen själv rasade ihop med ett brak i gatan, bara som att säga, än är det inte slut. Men det var det.
En liten stund senare var vägen fylld med en polisbil, två ambulanser, två brandbilar, en bärgningsbil och en fotograf från den lokala tidningen.
Efter att jag konstaterat att mina passagerare mådde efter omständigheterna bra och var omhändertagna av sjukvårdspersonalen, var min stora fråga. varför står bilen i diket, vad var det som hade hänt?
Vägen var fin utan stora vattensamlingar, inga blöta löv, och inte mycket grus, bara märken från mina däck.
Ganska snart såg jag att det var punka på höger fram.
[img]http:/lccs.nu/forum/userimages/67-2006-04-09-punka.jpg[/img]
Kan en punka på ett framdäck få bilen att dansa så på vägen?
Men det var inte tid att titta på det nu när polis och brandkår ville prata med mig om hur detta kunde hända, många frågade hur fort det gick, och jag svarade samma sak till alla ca 50-60 kmh, en standard Amazon kunde kört fortare i svängen utan att kasa av och landa nere i diket som vi hade gjort.
Lite senare tittade jag under bilen för att se om det var något läckage någonstans, men det var det inte. däremot grinade en brusten krängningshämmare mot mig alldeles intill hjulet på högersidan.

Det var den som tog en svängom med oss, det är ganska klart då den undre länkarmen inte har något stöd i sidled utan kan pendla hur den vill och styrningen ändrar vinkel hela tiden.
Skadorna på sidan var inte heller roliga att titta på.

Sidorutan kass, dörren kass, sidan på bilen framför bakdäcket kass.

Vindrutan kass.

Avgasrören intryckta efter att ha träffat gräskanten först.
Allt detta bara för att krängningshämmaren gick av, nu är det bara att hoppas att det går att få bil av det hela igen
Har kunnat se att det det fanns en gammal spricka i hämmaren sen tidigare och det var bara en liten del som höll ihop det hela.
Tur att det inte kom möte och att det är slut på säsongen, bara årsmötet kvar och dit får jag köra i en annan bil.
Ett STORT TACK till Janne som stannade och hjälpte till hela tiden för att sen köra mig hem.
Må gott allihop
Patrik och Marina.