Att dansa på väg 11 vid Sjöbo.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Att dansa på väg 11 vid Sjöbo.

Post by EXCEL,PATRIK. »

I söndags var det dags för årets klubbkamp, glada i hågen gav vi oss iväg mot morgonens samling, men vi (sambon Marina och hennes son Micke) kom inte hela vägen dit. Janne slöt upp med sin vita Excel efter Veberöd , glatt vinkande körde vi vidare mot första rondellen i Sjöbo.

För att följa väg 11 tar man enkelt till höger i rondellen för vidare färd mot Tomelilla. Mitt i svängen känns det som om jag har ratten i mitt knä och bilen, min fina bil, kör som den själv vill utan att jag har någon kontroll på vad som händer.

Image

finbil

Bilen med oss alla innuti tar ett litet skutt med bakdelen till vänster för att sen svänga över i en trekvarts sväng till höger och tvärs över vägen braka ner i diket, än slank hon dit än slank hon hit än slank hon ner i diket.
Bara för att träffa en lyktstolpe mitt i sidan.

[img]http:/lccs.nu/forum/userimages/67-2006-04-09-lyktstolpe.jpg[/img]

Delen som blev kvar

Som inte ville kramas utan knuffade bort oss så att bilen snurrade ett halvt varv till för att stanna helt en bit längre ner i diket.
Stolpen själv rasade ihop med ett brak i gatan, bara som att säga, än är det inte slut. Men det var det.

En liten stund senare var vägen fylld med en polisbil, två ambulanser, två brandbilar, en bärgningsbil och en fotograf från den lokala tidningen.

Efter att jag konstaterat att mina passagerare mådde efter omständigheterna bra och var omhändertagna av sjukvårdspersonalen, var min stora fråga. varför står bilen i diket, vad var det som hade hänt?
Vägen var fin utan stora vattensamlingar, inga blöta löv, och inte mycket grus, bara märken från mina däck.
Ganska snart såg jag att det var punka på höger fram.

[img]http:/lccs.nu/forum/userimages/67-2006-04-09-punka.jpg[/img]

Kan en punka på ett framdäck få bilen att dansa så på vägen?
Men det var inte tid att titta på det nu när polis och brandkår ville prata med mig om hur detta kunde hända, många frågade hur fort det gick, och jag svarade samma sak till alla ca 50-60 kmh, en standard Amazon kunde kört fortare i svängen utan att kasa av och landa nere i diket som vi hade gjort.
Lite senare tittade jag under bilen för att se om det var något läckage någonstans, men det var det inte. däremot grinade en brusten krängningshämmare mot mig alldeles intill hjulet på högersidan.

Image

Det var den som tog en svängom med oss, det är ganska klart då den undre länkarmen inte har något stöd i sidled utan kan pendla hur den vill och styrningen ändrar vinkel hela tiden.

Skadorna på sidan var inte heller roliga att titta på.

Image

Sidorutan kass, dörren kass, sidan på bilen framför bakdäcket kass.

Image

Vindrutan kass.

Image

Avgasrören intryckta efter att ha träffat gräskanten först.

Allt detta bara för att krängningshämmaren gick av, nu är det bara att hoppas att det går att få bil av det hela igen :(
Har kunnat se att det det fanns en gammal spricka i hämmaren sen tidigare och det var bara en liten del som höll ihop det hela.
Tur att det inte kom möte och att det är slut på säsongen, bara årsmötet kvar och dit får jag köra i en annan bil.
Ett STORT TACK till Janne som stannade och hjälpte till hela tiden för att sen köra mig hem.

Må gott allihop

Patrik och Marina.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Bara att beklaga sorgen, ser ut som din bil va i mkt fint skick innan avåkningen, mkt ledsamt.

Men samtidigt så hade ni ju en hiskelig tur allihop som klarade er utan några skador, de ä ju mkt mer värt en en bil, dom går ju att laga...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

JAG INSTÄMMER.
BEKLAGAR SORGEN, :(
MEN SER FRAM MOT ATT TRÄFFAS I HELGEN ÄNDÅ. :-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Vilken tragedi :(

Även om det är skönt att höra att alla i bilen klarade sig, vilket är det viktigaste, är det ändå så man får tårar i ögonen när man ser skadorna på bilen.

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
eon
Forumberoende

Post by eon »

Jag beklagar ditt elände med bilen!
Fast det var tur att det inte hände i en kurva på 90-väg. Då hade det tagit i hårdare.
/Erik
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag såg Patriks tidigare mycket fina bil nere hos Wendels idag.
Den ser ordentligt tilltufsad ut. Tyvärr mer än vad som framgår av
de bifogade bilderna ovan. Vi får väl se vad försäkringsbolaget säger om kommande reparation. Hoppas att Patrik får som han vill där. Men med mina ögon ser det dyrt ut !

Hur som helst var det en attans tur att ni alla tre klarade er utan skador !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Tråkigt tråkigt!
Skönt att höra att det inte blev allvarliga personskador. Det är ju det viktigaste.
Hoppas att förhandlingarna med försäkringsbolaget slutar bra.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

Beklagar sorgen. :( och håller med talarna ovanför

Tur att ni är oskadd, och att det var 50.

Oturen var framme....
får ta en  :beer: eller 2 och vänta på våren.
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

HEJ IGEN PATRIK!
TÄNKTE BARA HÖRA HUR DET GÅR MED SKADAN?
JAG FÖRUTSÄTTER ATT DU FÅTT POSITIVT BESKED FRÅN BOLAGET.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Tur i oturen att ingen blev skada dock. Trisst med bilen
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Tackar för all omtanke.

Allt blev klart med bolaget för en vecka sedan, tyvärr inte helt som jag ville men ganska bra ändå.

I mitt dagliga arbete jobbar jag med besiktning av lyftinrättningar och ibland även haverier, har en del kontakter med labb för att kolla stålkvaliter brottytor osv.

Efter som jag var ganska säker på att min förlorade styrförmåga berodde på den brustna krängningshämmaren så skruvade jag bort den lilla lösa biten från undre bärarm och bad labbet titta lite på den.
En av de äldre "gubbarna" där tittade noga och länge innan han sa, det är ett sprödbrott som troligen har brustit i tre olika omgångar.

Jag själv trodde på ett utmatningsbrott och nämde de, nä det är fel kristallbildning i stålet för ett utmattningsbrott fick jag till svar, följt av frågan vad är det för något ?

När jag förklarat var biten hörde hemma blev "gubben" nyfiken och ville kolla stålkvakvaliten lite enkelt men ett Wickerstest (hur hårt stålet är)
238 Wickers gav testet och det gav i sin tur att det troligen är ett stålänme SIS 1672.
En krängningshämare bör vara i fjäderstål som har mellan 470 och 620 Wickers.
Troligen har min krängningshämmare aldrig blivit hädad och klarade bara 19 år i tjänst.

Försäkringsbolaget transporterade bilen från Wendels till en bilplåtslagare i Malmö som tog upp bilen på lyften och kunde konstatera att ramen är sned, inte så mycket, men för mycket för att skulle vilja jobba med den. Det är ju en plastbil och då finns det inget att dra i sa han.
Varpå bolaget sa totalskada.

Efter att skaderegleraren diskuterat med mig om bilenväde och kontrollerat att det som jag sa stämde, kom diskutionen om jag skulle ha bilen eller inte, vilket jag bestämt sa att det ville jag. Bolagets skotvärde är 20% bå bilens bruksvärde enligt bolaget.
Så bruksvärdet minus kostnaden för krängningshämmaren och ett avdrag för däckslitage och sen 20% till i skrotvärde, så var det klart.

Nöjd är jag kanske inte för min önskan var att bilen skulle repareras av bolaget men när inte det var möjligt så ska jag inte klaga för mycket. Jag har min bil hemma och en slant på banken för att täcka reparationskostnaderna.
Jag har hela tiden blivit väl bemött av bolaget aldrig misstrodd eller fått skambud, jag kan bara ge berömm åt hanterandet av mitt ärende.

Jag har pratat med en som troligen kan rikta min ram. Men han har så mycket att göra i vinter så om han ska rikta ramen så vill han ha bilen utan karross.

Mitt garrage är alldeles för litet för att göra ett sådant jobb i så nu letar jag med ljus och lykta efter en garrageplats i trkterna av Malmö-Lund för att jobba med bilen i vinter.

Om någon vet ett bra ställe att jobba på bilen i vinter så hör av er, själklart för det inte vara hur dyrt som helst, fick pris på ett ställe 3000:- i månaden ink värme utan el. Det var för mycket för mig.

Så ser det hela ut just nu.

Må gott alla.
Patrik & Marina
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

P & M !

Tack för rapporten. Jag är säkert ej ensam i uppfattningen att det var synd att en sådan "freak accident" skulle hända just en sådan pärla som er bil ! Snyggaste Excel jag sett. Det kan vara värt att konstatera att Lotus ej längre har samma uppbyggnad av framvagnen att ett kränghämmarbrott får så drastiska konsekvenser !
Lycka till med renoveringsarbetet och hoppas att de snygga fälgarna går att rädda.

ses på lördag !

hälsn
Lasse H
AB
Forumberoende

Post by AB »

Jag kanske kan hjälpa till med ett garage mek plats. Har en god vän med riktigt mycket plats på sin gård utanför Lund. Kontakta mig
Anders/Elise 111R
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

AB, du har ett PM.

MVH Patrik.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Visst är forumet ovärderligt !

hälsn
Lasse H
Post Reply