Köpa Esprit

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
TinoCarrasco
Stamgäst

Köpa Esprit

Post by TinoCarrasco »

Jag är ute efter att köpa mig en Esprit S3 men har alldrig ägt Lotus tidigare. Vad ska jag titta efter på en sådan bil och vad måste jag vara uppmärksam med? Tacksam för alla svar.
Mvh
Tino Carrasco
Rydebäck :flag:
Andy
Stamgäst

Post by Andy »

Hej!
Service historik är viktig. Har kam rem varit byt. Det ska bytas var fjärde år. Kolla vatten pump en ny pump kostar runt 5000:- (bara pumpen!).
Inreddnings detaljer börja blir svårt att få tag i. Samma med vissa el detaljer.
Lycka till!
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Tack för svaret. Karossen e jag lite nyfis på. Glasfiber/plast är som det är men hur e det med ramen? rost? vad ska jag söka efter? Sprickor i karossen?
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Tino och Andy och välkommna till forumet. Kan ni vänligen lägga in vart ni kommer ifrån i era användarprofil och uppdatera er gärna om de regler som gäller för respektive forum ni skriver på (finns oftast "klistrade" högst upp).

Som sagt, känn er annars hjärtligt välkommen till Lotusklubbens forum.

På frågan om ramen så kan väl sägas att rost generellt inte är ett problem på Esprit S3 och frammåt (även Turbo Esprit) då de fick varmgalvat chassi. Dock rostar fortfarande fjädrar, dämpare, styrstag etc då dessa inte är rostfria. För kamremmen rekommenderas för övrigt ett bytesintevall på 2 år för remmar med fyrkantiga kuggar (den äldre typen) och 3 år på den nyare HC-remmen med rundade kuggar.

Ägarhistoriken är viktig och att det finns en rejäl bunt kvitton på att bilen underhållits på ett juste sätt. Det tråkiga med Esprit är att ingångspriset är ganska lågt vilket leder till att många har råd att köpa dem. Att de sedan är skitdyra att serva på verkstad är inget som alla räknar med varför det finns bilar "där ute" som dras med fel som ägarna helt enkelt inte tar sig råd att fixa. Du bör alltså låta en kunnig person titta på bilen innan du slår till så att du inte råkar ut för sådana obehagliga överraskningar.

Är bilarna annars väl skötta så är det sällan några problem med dem. Speciellt inte S3 då den ärvt det mesta från den betydligt motorstarkare Turbon, dvs det mesta är relativt "överdimensionerat". Jag har själv en S3 sedan 8 år och det har varit ett tämligen bekymmersfritt ägande.

Lycka till i sökandet och hör av dig om du har frågor

Mvh /Lasse (Forummoderator på Teknikforum)
 :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Tack för svaret Lasse. Vad är prisbilden på en s3 82-85 med bra historik men i behov av stor service och kamremsbyte (läs vet ej när det var senast) ? Har tidigare ägt Jaguar så jag känner till Engelsmän o deras byggkvalitet. Herren i Vejbystrand servar han även privat personer?
Mvh
Tino
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej igen!

Eftersom det finns relativt få Lotus så blir ju priset väldigt "individ(bil)beroende". Jag tror(!) att ett riktmärke för pris på en typisk S3 (c:a 5-7000 mil, c:a 85 års modell) borde ligga på ungefär 120-150kkr beroende på bilens skick i övrigt och förutsatt att C-service inte är omedelbart förestående. Jag vet att det finns de som begär ännu mer, men då förutsätter jag att bilen är i nyskick.
Generellt kan väl sägas att det lönar sig inte att köpa en halvrisig bil för att renovera upp till nyskick. Delarna är alldeles för dyra för det. Dock ska man ju också vara medveten om att bara för att man köper en bil i "nyskick" så betyder inte det att det inte kommer att finnas att göra på den. Packningar, gummidetaljer mm åldras och måste uppdateras regelbundet för säker funktion.

När det gäller stora servicen är jag inte säker. Jag tror att Wendels tar runt 14.000 för ett kamremsbyte. Det finns ju dock alternativ, som tex Bennet's i Lerum (Morgan). Kamremsbyte på Esprit är inte rocket-science, men bör utföras av någon som har vana och kunskap att utföra det på just Esprit (eller andra Lotus med 900-serie motor).

Herren i Vejbystrand vet jag dessvärre inte vem det är så det kan jag inte uttala mig om.

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Lowrider
Användare

Post by Lowrider »

Misstänker att "Herren i Vejbystrand servar han även privat personer? " är Bertil Svensson utanför ängelholm. ja han servar privatpersoner, jag har varit där med flera av mina bilar. kan inte säga annat än gott om Bertil, trevlig och duktig som attans.

Med tanke på din fråga om kostnad, så var jag med en god vän och hämtade en Esprit S3 i England förra året, han passade då på att få en C service gjord hos SJ sportcars i Devon. Jag minns att han betalade ca £700 då ca =10.000 svkr. Och det var med kamremsbyte. Vet inte vad det kostar här men kanske kan det ge dig en ungefärlig prisbild. Lycka till
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Oj va kul! 10 loppor för service! då ska jag inte klaga på 7000 kr för service på min XJ12:a :shock:
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Jo, men ett KAMREMSBYTE kan kosta en bra bit över 10.000 på en vanlig TRÅKIG Svenssonbil. "Vanlig" service (typ oljebyte och kontroller) kostar betydligt mindre, de priser jag har hört att Lotusfolk har betalat verkar ligga i nivå med min Volvo :shock:

Mvh /Lasse  :wave:

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
DJ
Moderator

Post by DJ »

Storservicen på förra bruxisen (Passat 1.8T 2000) skulle kostat 9000 kr med kamremsbyte, så 10000 låter inte dyrt för en Lotus. Det är ju lite bökigare att komma åt i Lotusen.

/Daniel

Daniel
Lotuslös :(
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Provsatt en Esprit idag... :( det gick iiinge bra!! ja e föör lång hittade ingen bra position.. Men blev kär i en excel istället så det blir en sådan istället. Tack för all hjälp!
Lowrider
Användare

Post by Lowrider »

Fan vad det måste va trist !!!!! tur man inte e så lång!
Excellen i all ära men ......
/J
mecaniac
Stamgäst

Post by mecaniac »

ex cellen?????  :eek:
så trång är den väl inte :lol:
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

mecaniac wrote:ex cellen?????  :eek:
så trång är den väl inte :lol:
Näe, men den ä XL....  :bow:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Oj oj :-D ha ha jag börjar få känslan för detta EXCELlenta forumet. Tror jag blir i akut behov utav att gå med i klubben så snart bilen e köpt.
 :wave:
Tino
Post Reply