underhåll av batteri

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

underhåll av batteri

Post by Mikael_W »

Var och skaffade mig en underhållsladdare för bilen, svensk variant som verkar mycket gedigen. Allt verkar funka bra och den står nu på underhåll.

Det står dock att om man laddar batteriet i bilen skall man inte koppla bägge poler utan en till chassit och en till den andra polen beroende hur batteriet är kopplat, detta fick jag ej att funka då lite svårt att komma åt chassit. Någon som vet om det kan skada att ladda batteriet med underhåll kopplat till bägge polerna eller om det är ren brandsäkerhet?

En bekant till mig sa att det absolut inte vara några problem då jag har laddaren utanför bilen idag..
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Mikael !

Tricky question. Tror att det främsta problemet med att ladda ett bilbatteri på plats i bilen är att vid laddning så bildas brännbara gaser. Allmänt rekommenderas nog att man tar ur batteriet och laddar det på "en väl ventilerad plats". Själv har jag dock regelbundet laddat batteriet både till min Esprit som jag hade för några år sedan och till min förra Elise. Med min nya bil har jag hittills lyckats undvika laddning då jag förra vintern körde så pass ofta att jag lyckades hålla batteriet laddat så att säga på naturlig väg. Till den laddare jag har, köpt hos Volvo, står inget om att man ska koppla på det sätt du beskriver. Jag har kopplat upp laddaren till respektive - och + pol och låtit laddaren jobba. I Engelsk press har jag sett reklam om en typ av laddare som underhållsladdar särdeles sakta och som man kopplar in bakvägen dvs du ansluter via cigarettändaruttaget i bilen. Detta fungerar dock ej på alla bilar eftersom det förutsätter att du ej behöver ha tändningen tillslagen för att cig-tändaren ska fungera.

hälsn
Lars H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Göran
Svårt Lotus-beroende

Re: underhåll av batteri

Post by Göran »

Mikael_W wrote:Någon som vet om det kan skada att ladda batteriet med underhåll kopplat till bägge polerna eller om det är ren brandsäkerhet?
Anledningen är bara att det vid laddning bildas gaser som kan explodera. Om man har laddarens minus kopplad till chassit långt från batteriet och lossar den kabeln först(!!) när man avbryter laddningen så uppstår gnistan långt från batteriet och explosionsrisken minimeras.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

ahh då är jag med, med andra ord är det kritiska när man lossar på kablarna.
Mikael, Fisker Karma
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Mikael_W wrote:ahh då är jag med, med andra ord är det kritiska när man lossar på kablarna.
Yes!
Göran Forslund
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Ett alternativ är ju att ta ut batteriet ur bilen & ta in det i huset/lägenheten över vintern & ta med det när man ska varmköra bilen under vintern, kanske lite krångligt men då kommer man inte behöva ladda det lika mkt & dessutom slipper man att det tar skada av ev kyla i garaget.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jo iofs men det kommer jag aldrig orka
Mikael, Fisker Karma
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Laddade batteriet idag. Jag anslöt minus till startmotorn. Det ansåg jag vara tillräckligt långt från batteriet - dvs ca två och en halv meter :lol: :lol:
Men det berodde snarare på att jag inte hittade någon bra jord där fram :lol: :lol:
 :wave:
Göran Forslund
Post Reply