Hjulvinklar

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Göran
Svårt Lotus-beroende

Hjulvinklar

Post by Göran »

Jag reagerade på att bakdäcken slitits väldigt ojämnt och funderar på att kolla hjulvinklarna. När jag tittar i servicemanualen så hittar jag följande avseende inställningarna bak men förstår tyvärr inte till 100%.

Camber
- optimum - 1.8°
- tolerance range - 1.6° max. side/side 0.2°
Alignment
- optimum + 0.6°
- tolerance range + 0.4° max. side/side 0.038°
Thrust angle
- optimum Zero
- tolerance 0.05°

Vad gäller "Alignment" så borde det avse toe in eller hur?? (Är i så fall + vedertaget för toe-in och - för toe-out i bilbranschen som helhet?)
Men vad är "Thrust angle" och hur mäts den om det nu är vinkeln när hjulen är under acceleration (vilket jag gissar att det betyder)??

Vem kan kasta lite ljus över detta??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Nillet
Forumadministratör

Re: Hjulvinklar

Post by Nillet »

Negative toe = toe out
Positive toe = toe in
Image
Jag vet inte vad thrust angle är men är nyfiken, googlade lite.
Thrust angle verkar vara "bakaxelvinkel" (ord jag hittade på).
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Då är som jag misstänkte den rekommenderade inställningen 0,6 grader toe-in bak.
Har jag fel när jag tycker att det bör ge ett större slitage på ytterkanterna på däcken? Jag undrar eftersom min och tydligen även andra Evoror sliter däcken på innerkanten bak. I mitt fall dessutom extremt mycket mera än på mitten och i ytterkanterna.
Göran Forslund
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Att bakdäcken slits mer på innerkanten beror nog mer på den negativa cambern än på toe-inställningen. Och den ganska stora negativa cambern behövs för att bilen inte ska bli för överstyrd. Så det kan vara svårt att få bukt med, förutom att ha däck med hårdare gummiblandning (högre Tread Wear siffra), men det blir ju något sämre väggrepp.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Tack!
Ska nog ändå kolla till våren att jag inte har mer negativ camber än vad spec'en säger. Men väghållning går före däck-ekonomi så är det "som det ska" så är jag nöjd trots allt :)
Göran Forslund
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Du får vara glad att det trots allt är billigare med däck till en Évora än till en Bugatti Veyron. Enligt AMS kostar en däckuppsättning 255 000 kr(!), http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tti-veyron. Ibland är det skönt att ha en vanlig sportbil :-D
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Min frustration är inte att det kostar 10 000 kr/år i nya bakdäck (jo det är det kanske, ...lite i alla fall :shock: :-D ) utan att däcken slitits så extremt ojämnt. Jag googlade fram att mönsterdjupet på nya P Zero Corsa är 6/32", dvs 4,8 mm.
Mina däck har fortfarande just strax under 5 mm mönsterdjup i mitten. De har alltså inte slitits alls i mitten och på ytterkanten, men är helt slut (korden syns) på innerkanten. Det är det som jag har svårt att förstå och kanske acceptera som "normalt" även med Evorans camber, etc. (har haft rekommenderat tryck hela tiden). Men jag antar att förklaringen i så fall är att jag kör för mycket rakt fram, så jag får ta ännu flera omvägar på riktigt krokiga vägar :steer:
Göran Forslund
Post Reply