Sedan jag köpte min Elise förra året har AC aldrig fungerat. Tidigare ägare menar på att den aldrig strulat men mest troligt beror detta på att han aldrig behövt använda den varför jag inte vet när den senast fungerade. Det må tyckas inte vara viktigt på en Elise men med tanke på hur varm den blir på sommaren vore det skönt att få ordning på detta system.
Tidigare när jag tryckte på AC-knappen lös den grön men ingen skillnad gjordes i utluften, men nu när jag testade började inte ens knappen lysa vilket kanske antyder problem med säkring?
Frågan är vad det kan kosta och vart man bäst lämnar in den för att få det undersökt och åtgärdat i malmötrakten?
Någon som har erfarenhet av detta?
Hjälp med trasig AC
Re: Hjälp med trasig AC
Jag bubblar upp den här tråden igen då jag inte har någon lösning ännu. Rättningar är att den inte lyser grönt utan blått såklart samt att den alltid lyser men jag hade missat att den krävde att fläkten var på först.
Oavsett är det som bäst ljummen temp den spottar ur sig så det är något fel. Jag såg en groupondeal för AC-service nyss men är inte riktigt säker på att de vet hur man servar en elise eller om det är helt och hållet samma sak oavsett bil?
Eventuellt är det så enkelt som att man bara behöver fylla på lite vätska så är den fin igen men när jag googlar på detta verkar jag vara långt från den enda med detta problem.
Någon som har andra erfarenheter?
Oavsett är det som bäst ljummen temp den spottar ur sig så det är något fel. Jag såg en groupondeal för AC-service nyss men är inte riktigt säker på att de vet hur man servar en elise eller om det är helt och hållet samma sak oavsett bil?
Eventuellt är det så enkelt som att man bara behöver fylla på lite vätska så är den fin igen men när jag googlar på detta verkar jag vara långt från den enda med detta problem.
Någon som har andra erfarenheter?
- Nillet
- Forumadministratör
Har inga erfarenheter men någon verkstad borde kunna hjälpa dig.
Wendels Trelleborg?
Värt även att kolla med verkstäder som känner till mekaniken...
Toyota Malmö om du har en sådan motor?
Autocenter i Lund om du har Rover-motor?
Wendels Trelleborg?
Värt även att kolla med verkstäder som känner till mekaniken...
Toyota Malmö om du har en sådan motor?
Autocenter i Lund om du har Rover-motor?
För att felsöka AC'n hade jag kört in på någon vettig bilverkstad. Provtrycka och leta läckage skall de klara. Skall det sedan skruvas i bilen för att byta kondensator eller så hade jag varit mer restriktiv.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Leta upp ac-anslutningen i motorutrymmet, ta loss plastskyddt över anslutningen så finner du en "fjädrande kulventil".
Ta lämplig skruvmejsel och tryck in kulan lite grann så märker du om det kommer ut gas eller om systemet inte längre har något tryck alls.
Om det är tryck i systemet så kan du köpa ett "gör det själv" kit på tex www.envirosafe.se och fylla upp systemet för några hundralappar.
Att lampan inte tänds när du trycker på knappen kan bero på att det är för lågt tryck i systemet för att ac-kompressorn ska "slå till" och kopplas in (vanligtvis en magnetkoppling) och därför aktiveras ac:n ej = ingen tänd lampa.
Om ditt system verkar vara helt tomt, så har du antaglien ett läckage och då bör du vända dig till kylfirma eller bilverkstad som kan provtrycka systemet åt dig, det bör kosta 1000-2000 kr.
Att skruva på ett AC system klarar vilken bilverkstad som helst, sen spelar det ingen roll om det är en skoda eller en rolls-royce.
Lycka till !

Ta lämplig skruvmejsel och tryck in kulan lite grann så märker du om det kommer ut gas eller om systemet inte längre har något tryck alls.
Om det är tryck i systemet så kan du köpa ett "gör det själv" kit på tex www.envirosafe.se och fylla upp systemet för några hundralappar.
Att lampan inte tänds när du trycker på knappen kan bero på att det är för lågt tryck i systemet för att ac-kompressorn ska "slå till" och kopplas in (vanligtvis en magnetkoppling) och därför aktiveras ac:n ej = ingen tänd lampa.
Om ditt system verkar vara helt tomt, så har du antaglien ett läckage och då bör du vända dig till kylfirma eller bilverkstad som kan provtrycka systemet åt dig, det bör kosta 1000-2000 kr.
Att skruva på ett AC system klarar vilken bilverkstad som helst, sen spelar det ingen roll om det är en skoda eller en rolls-royce.
Lycka till !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT