Funderar på om det är möjligt att importera en Elise med Honda eller Ford motor.
Jag vet att det är omöjligt att göra det "by the book" och berätta att det är bytt motor.
Är den allmänna uppfattningen att bilbeskitningskillarna har koll på vad som sitter under huven på en Elise?
Är det någon som har provat att importera dylikt?
Står det något mer i engelska V5 beviset än cylindervolym?
Importera Honda/ford konverterad Elise
Importera Honda/ford konverterad Elise
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: Importera Honda/ford konverterad Elise
När jag importerade min elise kollade dom knappt i motorutrymmet, skrev heller inte upp motorkoden/serienumret.
Men det kan nog vara väldigt olika gissar jag, sen finns det väl alltid risk för att "åka dit" senare om någon besiktningsgubbe märker att det ej är original....
Men det hade ju inte varit fel med en lite trimmad hondamotor! :)
Men det kan nog vara väldigt olika gissar jag, sen finns det väl alltid risk för att "åka dit" senare om någon besiktningsgubbe märker att det ej är original....
Men det hade ju inte varit fel med en lite trimmad hondamotor! :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Frågan är väl varför?
En Elise med en annan motor tappar väldigt mycket i värde.
Satsa på en bil som är så original som möjligt är mitt tips.
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
För original rover motorn känns ganska blek när man närmar sig 100. VHPD motorn är säker tillräcklig stark men den verkar inte vara något under av tillförlitlighet, känns som mer regel än undantag att kolvarna kan titta ut genom blocket. Toyota motorn känns OK men växellådan verkar ha kass tillförlitlighet. Honda k20 motorn är kanske den mest välbyggda och starkaste sugmotorn på marknaden idag. Växellådan verkar också vara mycket välbyggd och stark. Att den tål kompressor och 300+ hk utan problem är viktigt.tomakarl wrote:Frågan är väl varför?
Det verkar också som de som har valt att investera £10k för Honda konvertering också har valt till en massa andra godsaker som man vill/måste ha, typ Nitron race dämpare, quick rack, ali bells, exige stolar, aluminium kylare, lättare fälgar etc.
Det blir ganska dyrt om man köper en standard bil och sedan måste byta nästan allt för att få den som man vill.
Honda Eliser är säkert skitkul :)
Men det är en tung och STOR motorn
Men Rovern är underskattad - en lätt Elise med ~180 hk (lätt fått med en uppdaterad VVC motor) + tät låda klart snabbare/lika än tung Honda Elise på varvet Knutstorp
Själv har jag nu åkt två säsonger med studsande på varvstoppet och bara bytt olja....
Vann Roadsport B-serien 2011 och tvåa i år med brutna race...
Inofficiella Banrekordet i Roadsport A Knutan ägs av en sjua med Rover snurra på + 200 hk
Så än biter Rover snurran ifrån ;)
Var själv innen på konvertera men har ändrat mig :)
På Seloc verkar många Honda Eliser ha problem med vibrationer som leder till skadade subframes och strul med drivaxlar, kan dock vara bättre nu - utsorterat
Men det är en tung och STOR motorn
Men Rovern är underskattad - en lätt Elise med ~180 hk (lätt fått med en uppdaterad VVC motor) + tät låda klart snabbare/lika än tung Honda Elise på varvet Knutstorp
Själv har jag nu åkt två säsonger med studsande på varvstoppet och bara bytt olja....
Vann Roadsport B-serien 2011 och tvåa i år med brutna race...
Inofficiella Banrekordet i Roadsport A Knutan ägs av en sjua med Rover snurra på + 200 hk
Så än biter Rover snurran ifrån ;)
Var själv innen på konvertera men har ändrat mig :)
På Seloc verkar många Honda Eliser ha problem med vibrationer som leder till skadade subframes och strul med drivaxlar, kan dock vara bättre nu - utsorterat
Vad jag har kunnat förstå på SELOC så verkar Honda motorn väg 15kg mer än Rover VVC maskinen (som ska vara ca 15kg mer än original K).
Dock ska Honda motorn sitta lägre och längre fram så tyngdpunk och viktfördelning ska inte bli så mycket sämre.
Tidiga ombyggnader verkar ha lite problem med dåliga motorfästen och sladdriga växellänkage, men det är ju engelsmän som har designat grejerna så man kan inte ställa för stora krav...
Dock ska Honda motorn sitta lägre och längre fram så tyngdpunk och viktfördelning ska inte bli så mycket sämre.
Tidiga ombyggnader verkar ha lite problem med dåliga motorfästen och sladdriga växellänkage, men det är ju engelsmän som har designat grejerna så man kan inte ställa för stora krav...