Diverse om Ronnie Peterson

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Diverse om Ronnie Peterson

Post by oodsell »

Jag hörde att museisamlingen runt Ronnie Peterson tyvärr håller på att skingras. Muséet i Örebro stängde ju för några år sedan och samlingen flyttades till Autoseum i Simrishamn på ett treårskontrakt. Det har nu löpt ut och ingen verkar kunna ta över, så troligen så skingras och säljs mycket av det som samlats ihop. En del saker tas över av Ronnies bror. Om någon har intresse av att försöka köpa loss något (t ex overall, hjälm, foton, etc) så kan jag förmedla en kontakt.

Det finns för övrigt en bra hemsida www.ronniepeterson.se där det bl a finns en beskrivning över de Lotus F1 bilar som han körde, och en del minnessaker finns att köpa. Stefan: Kanske kan vi lägga upp den sidan bland våra länkar på hemsidan?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Re: Diverse om Ronnie Peterson

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Enlig helt nya uppgifter så är en del av samlingen på väg till Norrtälje. Vet inte vad eller hur mycket.
Jag träffade Sören Forsberg i helgen och han berättade att delar av Ronny Pettersson samlingen var på väg till hans privata museum :-D

Trevligt att det blir en i klubben som tar hand om prylarna.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Sören har ju platsen, som vi som varit där sett. Och han har ju möjligheten till att göra sitt nuvarande "Museeum" ännu finare. låter som jag får åka över till honom för en titt. :-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Hans modell 72 står i Biltema Örebro.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Det Sören har köpt från samlingen till sitt "Museeum" är endast några affischer, enligt honom själv idag.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Post Reply