Rostskadad Elan M100, nåt att köpa?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
DJ
Moderator

Rostskadad Elan M100, nåt att köpa?

Post by DJ »

Hej!

Det står en Elan till salu en bit härifrån. På bilderna ser den riktigt fin ut, men den är rostskadad i ramen och bärarmarna bak.

Är lite sugen på att lägga ett skambud och svetsa ihop den som hobbyprojekt. Men, är det lönt? Hur är M100 att meka med? Är det lätt att haka loss karossen så man kan komma åt?

Daniel
Lotuslös :(
Andy
Stamgäst

Re: Rostskadad Elan M100, nåt att köpa?

Post by Andy »

Hej Det har jag aldrig gjort själv men jag kan kolla verkstads handbok imorgon och se hur mycket jobb det är. M100 är en mycket trevlig bil att köra och rätt så pålitlig.
Andy
Stamgäst

Post by Andy »

Hej Elan chassis är förzinkat så det är ett problem för svetsning man måste få bort allt zink från områd man ska svetsa. Och jag ska citera från verkstads handbok
''It is not recomended to perform any repairs to the chassis involving welding,heating,stretching or patching.The application of high tempretures to the chassis may cause internal stressing or weakening of the structure and incipient failure.''
Men det ska inte vara så svårt att lyfta kaross man ta av fronten koppla loss allt som går genom karossen sen är där 16 bultar som hålla kaross till ram.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Tack!

Men så kinkigt är det väl inte att svetsa en galvad ram? De flesta plåtbilar är ju galvade, och de svetsas ändå.
Jo, jag vet att det blir giftig gas om det sitter kvar zink, men man kan ju svetsa utomhus. Och det borde inte vara så mycket zink kvar eftersom den rostat.  :nothing:

Det låter ju värre att ramen skulle vara känslig i största allmänhet. Det är ju inget kul att ha en sned bil efter lagningen.

Daniel
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Sätt ramen i en riktbänk, typ Car-o-liner. Dyker ibland upp begagnade eller så letar du upp en firma som har en och hyr in dig. Men som sagt, zink är inte nyttigt att andas in.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
DJ
Moderator

Post by DJ »

Nu har säljaren indikerat i bild var skadan är, rödmarkerat i bilden,och det ser ju ut att vara den mest lättåtkomliga delen av ramen. Men eftersom Elanen verkar ha fasta bärarmar(?), så måste det bli rakt och ganska exakt för att inte få tokiga vinklar på hjulen. Justerbara bärarmar skulle kunna kompensera ett par millimeter fel i infästningspunkten. Enklast är nog att svetsa ihop en liten jigg som sätts fast i den friska delen av ramen, innan den dåliga biten sågas bort. Sen svetsas en frisk bit på plats med hjälp av jiggen.

Stefan_A wrote:Eller så köper du en ny ram...

http://www.lotusm100parts.com/partinfo.php?pID=189

För dyrt, och för mycket jobb. Blir det för dyrt så köper jag hellre en Elise igen. Vill egentligen bara ha Elanen om den blir mycket billigare än en Elise.
Attachments
m100rsus NL.gif
m100rsus NL.gif (21.42 KiB) Viewed 27522 times

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Om du kan fixera spindlarna i alla led på något sätt så skulle du kunna göra en jigg som du fäster i den friska ramen och som du passa in bärarms bultarna i innan du kapar bort det rostiga, på det sättet får du ytterligare ett sätt att kontrollera så det hela blir rakt efter svetsning.

Svetsa i galvat är ju inga problem förutom röken, men är det inte mer än det där lilla så är det ju ingen big deal.

Köp dig en elan, det är en ganska cool udda bil.

:-D
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Alternativet är ju att du skaffar dig en gammal 911:a :lol:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Rickard. tack och lov är den sjukan inte så särskilt spridd i LCCS. :-D
Även fast Jönköping och även tidigare Värnamo blivit drabbat lokalt :(
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
En ganska kvalifiserad gissning är att Elan M100 är nästa Lotus modell som kommer att börja uppskattas av bilköpare, och därmed kommer priserna att stiga. Så att köpa, renovera och sen köra något år kan betala sig. Även om det inte är därför som men renoverar.

Alla har vi väl varit med om den "DÄR" bilen som vi aldrig köpte.
Själv så hittade jag på tidigt 80tal en Austin Healy 100-6 hos en bilhandlare. 25000:- stod det på lappen i rutan, jag hade 18-19000:- och ville låna av pappa. Du ska ha en riktig bil och ingen leksak sa han. Kolla vad en A-H 100-6 är värd idag, puhh.

Tror inte att en M100 når samma höjder, men den kommer att stiga i värde, det är jag säker på.

Så om priset är rätt, platsen finns, och kunskapen att renovera den så köp, fixa och kör till sommaren.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Svetsa och skruva kan jag nog så det räcker för den här lagningen. Plats?? Njaaa, fixar jag det på en dag så har jag bilklubben på jobbet, med billyftar och utrustning för hjulinställning. Annars får det bli på uppfarten.
Vi får inte ha bilar ståendes inomhus på jobbet över natten, så den måste kunna rullas ut igen efter ett dagspass.

Daniel
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Bilklubb med verkstad på jobbet, vilken lyx. Ska lägga det som förslag till chefen :-D
Att hinna med det jobbet på en dag är kanske lite opptimistiskt. Men det beror självklart på hur mycket som ska göras. Att göra det på uppfarten tror jag inte på, det brukar inte bli bra. Ett sådant jobb kräver plana ytor för fixtur och inget drag eller för mycket fukt, blir inga bra svetsar då.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
DJ
Moderator

Post by DJ »

EXCEL,PATRIK. wrote:Bilklubb med verkstad på jobbet, vilken lyx. Ska lägga det som förslag till chefen :-D
Att hinna med det jobbet på en dag är kanske lite opptimistiskt. Men det beror självklart på hur mycket som ska göras. Att göra det på uppfarten tror jag inte på, det brukar inte bli bra. Ett sådant jobb kräver plana ytor för fixtur och inget drag eller för mycket fukt, blir inga bra svetsar då.

Hälsningar
Patrik.
Jag behöver inte göra klart hela jobbet på en dag, utan etapperna på lyften måste vara en dag i taget. Och däremellan måste den kunna rullas ut.

Daniel
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Är bara nyfiken.
Är du Lotus ägare igen?

Hälsningar
Patrik
Post Reply