Tändning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lotus82
Användare

Tändning

Post by lotus82 »

Hej!Jag har en Lotus Esprite s3 och nu undrar jag om någon haft liknande problem?På sista tiden har den börjat misstända och går inte rent på alla cylindrarna jag har kollat tändstiften som visserligen var sura men det fanns gnista på samtliga.En vän säger att om ett stift blivit surt för många gånger kan det sluta funka fast där finns gnista kan det inte prestrera fullt ut.Jag har kollat kablarna samt gjort rent det optiska ögat som stur tändningen.Stiften heter NGR R BCPR6ES har ni tips om bättre stift typ 3 eller 4 poliga?Den skall på service men vill inte köra 11 mil på 3 cylindrar.
Mvh Lasse
Andy
Stamgäst

Re: Tändning

Post by Andy »

Hej
BPR6ES är de rätta stift för den motorn. När du har stiften ute kolla komp. Om en motor har gått surt det kan tvätta bort oljan från cylinder som då på verkas komp och kan göra att motorn går ojämt men kolla kabler och strömfördelare lock och rotor. Lycka till!
Andy
lotus82
Användare

Re: Tändning

Post by lotus82 »

Hej Andy!Tack för informationen men problemet är löst min vän hade rätt.Det var ett stift som djäklades och det har jag aldrig varit ute för innan men tydligen kan där vara något fel fastän det ger gnista.Stiften hade bara suttit i cirka 600 mil och bilen har bara rullat 4.500 mil. Jag har visserligen bara startat och kört den lite men ikväll skall jag ut och testa lite bättre men det verkar okey.
Mvh Lasse.
Post Reply