Jag har beställt en glaslucka till min Esprit Turbo SE. Vadå beställt lucka? Det går väl inte kanske någon frågar sig? Jo, man beställer alla delar som reservdelar från Lotus och sedan bygger man ihop den som byggsats.
Min fråga är om det finns någon annan Espritägare "där ute" som har glastak på sin bil som jag kan få komma i kontakt med så att jag kan stämma av att jag får alla delar på rätt ställe sedan eftersom det inte kommer att finnas någon monteringsanvisning
Torbjörn har gjort detta på någon (eller möjligtvis flera) av sina Espriter. Han skrev en artikel i Winners Choice nr 3/99 som beskriver hur man går till väga och listar vilka delar som behövs.
Det kommer bla att finnas några cm "neprene tubing" med som jag inte har en aning om vart den ska sitta. En kvalificerad gissning är att den ska klippas i små bitar och sitta runt skruvarna i skruvhålen...
Vi får väl se vad det lider...
Vad gäller gummilisten så planerar jag att istället för att sätta högre gummilist på orginalets plats sätta en gummilist på glasluckan istället. Varför då kan man fråga sig? Jo, därför att då kommer jag att kunna unna mig lyxen att växla mellan komposit och glas, allt efter behag
Glastaket är nu färdigmonterat och på plats. Det visade sig inte vara något större problem att förstå var allt skulle sitta. En rolig detalj som kan nämnas är att man på 3 ungefär likadana skruvar som sitter på tre olika ställen använder 3 olika typer av gängor(!), M, UNF OCH UNC! Är detta engelskt eller vad? Istället för att byta list på bilen har jag satt en list på taket istället (glastaket är tunnare än komposittaket) vilket möjliggjör byte efter behag mellan komposittaket och glastaket.
Trevligt är det i alla fall när solen tittar ned numera