Esprit Se eller V8 ?Inlägget är hämtat från Allmänt.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Torbjorn Rantzow
Användare

Esprit Se eller V8 ?Inlägget är hämtat från Allmänt.

Post by Torbjorn Rantzow »

Hej,

Om man skulle få för sig att köpa en esprit, vilken skulle ni rekommendera en att köpa. Tycker det finns två alternativ i olika prisklasser.

1. Esprit se turbo - 91:a. 260 hp 0-100 5 s. 220 000:-

2. Esprit V8 - 97:a. 350 hp 0-100 4.9 s 350 000:-

Får man så mycket mer för 130 000 till en v8? Körkänsla? Kvalitet?

Berätta gärna era erfarenheter, kommentarer...

/MW

Hej

Jag kan instämma med andra inläggare att en S4S är den bättre byggda Esprit från -90 talet.
Jag är en av de få som ägt en S4S -95 i Sverige och körde ca 2000 mil med den innan jag köpte en V8, innan dess hade jag en S4 -93. Jag kommer ihåg att klivet mellan S4 och S4S var enormt, blev oerhört imponerad av S4S:en som dessutom var problemfri och rejält ihopskruvad, en mäktig supersportbil med kolossala däck och fälgar med en enorm vinge för sin tid. Med dessa förbättringar så tänkte jag att den nya V8 modellen måste var något i hästväg.
Tyvärr infanns sig inte denna känsla av stort kliv framåt, skillnaden var maginell, endast motormässig vill jag påstå.
Dessvärre var de första V8:orna behäftade med mindre bra konstruktionslösningar, kritik för att kopplingen var för hårdtrampad, samtliga kopplingar byttes ut i hela Europa av Lotus, avgassystemet var i rostfritt stål och sprack vid snabb uppvärmning, kamremsspännaren byttes ut…fler åtgärdspunkter fanns.
Dessutom var och är LotusV8 en kraftkälla som måste varmköras innan man belastar den, detta för att man använder sig av en konstruktion av statiska kamremsspännare. Motorn måste alltså växa till sig så att rätt kamremsspänning uppnås. På grund av denna lösning fick Lotus stora problem i Tyskland. På morgonen tog tyskarna ut sina V8:or från garaget och gav järnet direkt ut på Autobahn, ( detta kan man göra med en Porsche med hydrauliska kamremsspännare ) Därefter gjorde tysken som han brukade göra, en omkörning med snabb nedväxling från femman till trean med påföljden att de slappa kamremmarna kuggade över och motorn rasade. De första haverierna kom redan 14 dagar efter lanseringen i Tyskland. Vid denna tidpunkten hade jag sporadiska kontakter med Lotusfabriken och kommer ihåg speciellt ett samtal med Paul Bing där han inte kunde begripa hur tyskarna bar sig åt. På Lotus egen racingbana höll motorerna under extrema testförhållanden.

Att motorn inte höll för tyskarnas körsätt gjorde att den nya Esprit V8 fick dåligt rykte och konkurrenterna var inte sena att påtala detta, därav uteblev den stora framgången som Lotus hade räknat med i Tyskland.
En annan egenskap som långt senare visade sig var att V8 motorn inte tålde att överhettas, tätningsmassan mellan block och cylinderfoder höll inte för de höga temperaturer som uppstår vid bristfällig kylning t.ex vid för låg kylvattennivå. En kostsam lagning som Lotusfabriken ofta tog på sig som goodwillarbete. En annan typ av tätningsmassa infördes år 2000. Modellåret –98 uppdaterades Espriten ordentligt och alla konstiga gamla funktioner reviderades bort såsom dubbla tanklock, onödiga instrument, även andra delar på bilen sågs över som växellådsöverföringen som fick sin slutliga konstruktion med en vajer.

Själv har jag haft min Esprit V8 –00 i 7 år och kört ca 5000 mil utan att en enda reparation behövts göras, jag har faktiskt inte ens bytt en glödlampa på bilen, bakdäck har förbrukats ( är inne på tredje paret.) plus att antal batterier ( slarv ), kan också vara att de är för små. Kamremmarna är bytta samt vattenpumpen i förebyggande syfte.
Jag servar bilen själv, troligen överservar jag den på grund av att jag tror den är bräkligare än den egentligen är, vilket jag inte är ensam om att tro.
Byter motorolja titt som tätt, växellådsolja har byts 7 gånger, luftar bromsar och koppling varje år. Balanserar däck och fälgar varje säsong, inför vinternförvaringen smörjs alla bussningar in med silikon etc….Work Shop Manuals har blivit läst från pärm till pärm flera gånger om, faktiskt ett bra insomnings medel.

Naturligtvis behöver inte en Esprit V8 mer service än någon annan bil med undantag för kamremmarna.
Skillnaden är helt enkelt att man måste vara lite mer på sin vakt när man kör en Esprit V8.
- Kul hobby är det i alla fall.
Mvh Torbjörn Rantzow
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Torbjörn har en i Sverige sannolikt oslagbar erfarenhet av Lotus Esprit.
Intressant läsning ang de tekniska skillnaderna mellan radfyran och vinkelåttan. Jag har tidigare på denna tråd yttrat mig om motorkaraktären. Skulle vara roligt att läsa om vad Torbjörn tycker skiljer dessa två motorer åt i det avseendet.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply