Växellådskonvertering för Elan

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Hans Bourghardt
Stamgäst

Växellådskonvertering för Elan

Post by Hans Bourghardt »

Jag läste just en intressant genomgång av olika 5 växlade konverteringsalternativ för Elanen. Den Austin Maxi-baserade lådan som satt i senare +2:or och i några få Sprintar är inte mycket till sportbilsväxellåda med för låg etta och för stort avstånd mellan de övriga växlarna. Fords MT 75 -låda som går in i senare versioner av spyderramen är en utpräglad sedan-låda där ettan är så låg att den i princip är obrukbar om man inte vill använda sin Elan till traktor.

Ska man hitta en fungerande sportbilsanpassad låda med någorlunda täta steg mellan växlarna så får man plocka egenskaper från olika lådor och drevsatser - något som inte låter sig göras annat än i tanken.

Är det någon som vet mer om detta ämne? Fanns det en tätstegad fem- eller sexväxlad låda som utan alltför stora ingrepp och ombyggnadsprocedurer skulle kunna användas i en Elan, så skulle jag nappa på det direkt.

Finns det eller är jag hänvisad till standard- eller bullitlådan som i och för sig är utmärkta så när som på att de saknar en växel.

Hans

Relativt nybliven och lycklig ägare till sin tredje Elan
ErikB
Användare

Post by ErikB »

Hej Hans,

Jag har ingen egen erfarenhet av konvertering till 5-växlad låda men du kan hitta en hel del intressanta trådar på www.lotuselan.net.
Här kommer några som jag har kollat på:

http://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?t=13636
http://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?t=13454
http://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?t=13260
www.gglotus.org/ggtech/elan-5spd/elan5spd.pdf
http://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?t=2326
http://lotuselan.net/forums/viewtopic.php?t=12984

Jag skulle själv behöva en extra växel på min Elan så kommer du på något fiffigt kan du väl höra av dig....

// Erik
Hans Bourghardt
Stamgäst

5-växlat till Elanen

Hej Erik,

Tack för länkarna. Det var några som jag inte kollat tidigare.

Jag tror att om man ska lägga ner tid, pengar och möda på att konvertera till 5-växlat för Elanen, så måste det vara en låda som är rätt stegad dvs med en relativt hög etta och en femma som inte behöver vara någon extrem överväxel. Vad jag förstår så finns inte denna växellåda i sinnevärlden. Man skulle behöva plocka drevsatsen från BGH Geartech, Alan Voights växelförarhus, Quaifes aluminiumhus och SPC:s ingående axel.

Det är möjligt att det skulle vara möjligt att få ihop en sådan låda. Jag vågar dock inte tänka på vad det skulle kosta.

Nåväl, tillsvidare så duger den 4-petade gott. Kanske dyker det upp något realistiskt alternativ så småningom. Det är bara att hålla ögonen öppna.

Hans
ulf maxe
Användare

elan 5-växlad

Post by ulf maxe »

På min Elan sitter det en 5-växlad låda från en fiat 131. Fungerar utmärkt.
per
Stamgäst

Post by per »

Undrar om inte Bo W har vad du söker. Jag vill minnas att Lars S lämnade efter sig en 5 växlad ZF som va konverterad till twin cam.
Hans Bourghardt
Stamgäst

Det tycks trots allt finnas en rad alternativ om man vill konvertera till 5-växlad låda för Elan.

Fiatlådan blir jag lite nyfiken på - hur tätstegad är den? Jag har också fått klart för mig att det finns andra mer tätstegade drevsatser till Fords typ 9 - låda. Det är väl bara en fråga om pengar, som med det mesta.

Just nu ligger planerna på byte alt konvertering av växellåda till min Elan lite längre fram i tiden. Quaife har en "bullit" drevsats till den ordinarie lådan - det behöver inte heller vara fel. Just nu lutar det åt en sådan konvertering till vintern.

Hans

Lycklig ägare till Elan nummer tre i ordningen
ulf maxe
Användare

Fiat lådan

Post by ulf maxe »

Jag har ännu inte provat körning på bana men ser fram mot det. Så jag kan inte säga hur lådan beter sig i detta sammanhang. Vad jag däremot kan säga är att den är mycket distinkt och har ett avstånd mellan växlar som känns klart harmoniskt. Vad jag kommer ihåg så var 131-an en ganska sportig sedan, gjord för aktiv körning. Jag återkommer när jag skaffat mig mer erfarenhet kring bankörning. Mvh Ulf maxe
Hans Bourghardt
Stamgäst

Jag ser fram emot att få höra om dina intryck efter att du prövat hur din fiatlåda fungerar på bana. För mig kan det vara ett alternativ till Fords typ 9-låda. Vad jag nu vet, är att fordlådan går att få med vilka utväxlingar man önskar, då tydligen det engelsak företaget, Elite, gör drevsatser till denna låda avsedda för bankörning och rally. Prislappen blir därefter, tyvärr.

Hälsningar

Hans Bourghardt

Lotus Elan S4, 1968, Harely Davidson v-rod, 2003
Post Reply