Förarutrymme

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Grönlund
Användare

Förarutrymme

Post by Grönlund »

Har funderat på att köpa en Elan -65 till -71. Har dock två problem, en längd på två meter kan förstöra all körglädje i en liten sportbil och det faktum att jag bor i norrlands inland gör att det vanligtvis blir väldigt långa resor för att titta på en bil som man inte har rätt kroppsbyggnad att köra.
Skulle vara väldigt tacksam om någon Elanägare kunde skriva lite om förarmiljön i dessa bilar. Skulle även kunna tänka mig en tidig modell av Esprit som alternativ.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Grön !

Har ej ägt en Elan, men däremot en -90 Esprit. Vill med tanke på din längd
definitivt avråda från en Esprit. Jag är inte av din ståtliga längd, men är cirka 183 lång, och menar att mer än några få centimeter över den längden är inte att rekommendera.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Andreas.T
Stamgäst

Post by Andreas.T »

inte heller suttit i en elan , men uppvuxen o kör lite Lotus Europa o är 190 lång o sitter med pedalerna i "kortaste" läget , visst de e trångt men vet man hur man sätter sig korrekt i en sportbil så går de in o ut på nån sekund :)
Andreas Tysk
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Som jag skrev har jag ej ägt en Elan, men visst har jag suttit i en. Kört dessutom. Satt bättre i Elan än i Esprit. Och då menar jag både FHC och DHC. Enligt min mening är det ej benlängden som är det största problmet utan höjden. Köra med hjälm i en Esprit hade knappast gått för min del.

hälns
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Andreas.T
Stamgäst

Post by Andreas.T »

Kan hålla med dej lasse , men vet att det går att få ut o göra om sätet i ialla fall esprit o europan
Provade utan underdelen engång på europan o då hade man bra med hjälm - tak utrymme , men vet inte hur det är i en Elan =/
kontakta nån som har en elan o provsitt ? Lotus folk är bra folk så ägaren har nog inga problem :) skulle de handla om europa så skulle du kunna kommit över när som helst för en torrkörning !
Andreas Tysk
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65
7-11
Användare

Post by 7-11 »

Jag är själv 191 cm och har en Elan +2 som jag sitter kungligt bra i. En gammal vän till mig är ett par centimeter längre än jag och har en vanlig Elan och han sitter också bra, när han väl slingrat sig in. Så det ska inte vara några jätteproblem.
AB
Forumberoende

Post by AB »

Har en Elan s2 är 191 cm lång sitter RIKTIGT bra. Har kört 60 mil i sträck Sthlm Skåne ett antal ggr och inte lidit en sekund. Får även plats med hjälm under taket då det är uppfällt så det är bara att köpa o köra
Anders/Elise 111R
Post Reply