Svar från Lotus angående däckrekommendationer - Esprit V8

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
herman
Användare

Svar från Lotus angående däckrekommendationer - Esprit V8

Post by herman »

Dear Mr. Hermansson,

Lotus engineers have now approved the fitment of Dunlop Sport 9090 for
fitment to the rear wheels of Esprit V8 variants in the original 285/35 ZR18
size. These tyres offer comparable dry performance and marginally improved
wet weather performance compared to the Sport 9000 rear tyre and may be
safely fitted in combination with the 235/40 ZR17 Sport 9000 front tyres.
Cold tyre pressures remain unchanged at 2.0 bar (29 psi) front and rear.

Note
1. There are two variants of the 9090 tyre in this size. The correct
designation for the Esprit V8 is: 285/35 ZR18 SP SPORT 9090 MFS TL. The
second variant has a lower speed rating and a larger circumference and is
designated 285/35R18 SP SPORT 9090 MO 97W TL. This tyre should NOT be used.
2. The 9000 and 9090 tyre models use a directional tread pattern, with
an arrow on the tyre wall indicating the required fitment.
3. At the present time, tyres should be sourced from your local Dunlop
tyres outlet.

Lotus does not recommend a 295/35 section tyre.

I hope this information helps.

Yours sincerely,

Dave Massey - Technical Service
Senior Technical Author
Lotus Cars Ltd., Hethel, Norwich, Norfolk. NR14 8EZ.
Tel: +44 (0)1953 608247
e-mail: dmassey@lotuscars.co.uk
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

jag orkar inte läsa, men jag hoppas ni kan köra bil.... som kan märka skillnaden.

inga på hopp på mej tack, men tänk efter, skit samma?? :)

det jag menar är att ingen av oss kan köra så extremt så att det skulle till (100%) spela nån roll vad vi har för sulor.

bara en tanke....
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Detta är synnerligen viktiga saker då det handlar om bilens beteende inte enbart under kontrollerade förhållanden vid breda uppställ på bana utan de mycket angelägna paniksituationer som kan uppstå vid "vanlig" körning tex i dåligt väglag som regn och halka.
Våra Espriter har ju den i denna situation tråkiga egenheten att de roterar kring mittaxeln vid hjulsläpp, och jag vet av egen erfarenhet att det inte är något för amatörer att hejda ett bakvagnssläpp på hal vägbana.
Jag vet också att den av Lotus "kvalificerade" däcksutrustningen är avpassad för att ge bilen exakt rätt egenskaper i alla tänkbara situationer. Det handlar mycket om matchning mellan däck till fram och bak. Att först hitta högfartsdäck av tillräckligt hög kvalitet och med bra grepp som sedan ska ge rätt fördelning av greppet mellan fram och bakvagn.
Inget av detta märks så mycket i torrt väglag och vid lagliga hastigheter, men kommer vara skillnaden mellan totalkvadd och att man klarar sig när man ligger på gränsen till bilens köregnskaper, något som man snabbt uppnår vid tex vått väglag.

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

hitta rätt va det....
är det därför det sitter olika däck och fälg på nästan alla espritmodeller?
för att dom inte hittat rätt?
varför är just Lotus så känsliga?

jag personligen tror att det är aningen förstorat.

men iofs kan jag delvis hålla med, då mina bakdäck var nedslitna och bilen blev då samtidigt väldigt spårkänslig (över vägmarkering osv).
men det skulle vilken bil som helst varit med dom däcken.

OCH, ska vi vara petiga så ska däcken inte sitta på för länge.
för hårda gamla däck är värre, än vad det är för märke på däcken.
och hur många byter pga det, även att dom skulle klara fler mil?

intressant ämne

mvh
Magnus
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Som jag sa... Inget av detta är särskilt påtagligt vid Sverige-lagliga hastigheter och torrt väglag...
Vad beträffar Lotus rekommendationer så är det ju faktiskt rätt juste av biltillverkaren att han spenderar veckor av arbete och massor av brända däck för att kunna rekommendera oss ägare en perfekt "trimmad" däcksuppsättning.
När det gäller olika fälgar/däck på olika Espriter bör man notera att de har olika upphängningsgeometrier samt olika stötdämpare/fjädrar/bussningar. Ex: SE med 16" fälgar och 50-profiler har inte samma dämpare/fjädrar som S4 med 17" fälgar och 45-profiler. Allt är "trimmat" och matchat för att Lotus vill kunna garantera en viss prestanda till sina kunder. Jag hävdar bestämt att om man går in och börjar "förbättra" någon av dessa parametrar så får man vara jäkligt försiktig så att man inte istället försämrar körprestanda.
Men jag håller med dig om att de flesta av oss i princip klarar sig med det som passar på fälgarna...

Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Dock måste väl också tilläggas att Lotus verkar ha en underbar förmåga att välja storlekar som försvinner MKT fort ur marknaden. :shock: Ta tex Esprit och Excel i sina olika varianter. Det finns ju varken bak eller framdäck att få ta i till dessa bilar.
Esprit SE och Excel saknar tex framdäck medans tidigare Esprit saknar bakdäck osv.
Mao, visst gör Lotus ett jättebra jobb med jag kan nog lova att ALLA bilfabrikanter optimerar sina bilar för ett antal typer av däck.
Som ett litet bevis på detta har tex TUV i tyskland förstått detta och specar inte bara storlekarna i sina fahrzeugbrief utan även fabrik och typ, tex GoodYear Eagle F1 205/50-16( just detta var extrainskrivet i min Alfa GTVs brief av TUV då det ej var orginal Alfa).

:steer:
joakim
SE highwing
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

har precis själv satt på dem senaste dunlop 285 på min V8 och till min förtret märker jag ett dunk dunk känsla i ratten vid ca 140km/h, vad kan detta bero på? jag lät däckia balansera om alla däcken och var med och såg att de var rätt enligt maskinen och trycket är 2.0 som lotus rekommenderat. Fick reda på att det även kan vara hur man kränger på däck och hur de rullar förutom att balanseringen skall vara rätt.
Antar det bara är att åka in till däckfirma igen. Framdäcken är inte nya men samma serie dunlop.
Mikael, Fisker Karma
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Joakim!

Jo, det är ju som du säger att profilerna som Lotus väljer har en tendens att försvinna från marknaden. Dock stämmer inte längre det du skrev om Excel-Esprit. Däcket fram till Esprit SE och runt om Excel, 215/50 R15 finns nämligen sedan ett år att tillgå igen (Dunlop SP Sport 9000 ZR), och faktum är att Lotus kvalificerade nya bakdäck till gamla Esprit, nämligen 225/60 R15 istället för 235/60 R15 (info finns i inlägg under "Nyheter från Lotus").
DÄREMOT är nu naturligtvis inte BAKDÄCKET till Esprit SE (245/50 R16) tillgängligt längre...  :bang:

Mvh /Lasse

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Skall man verkligen ha så lågt som 2.0 bar i dunlop. Jag skaffade de senaste där bak och passade då på att ändra trycket då det nog var ca 2.6 innan.

Jag är dock inte nöjd med hur bilen känns, den känns mycket mer spårkänslig än innan, kan det bero på 2.0 bar?
Mikael, Fisker Karma
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Det är inte däcksmärke som avgör vilket tryck du ska ha, det är spårvidd och profil, sedan tillkommer en viss justering beroende på vilket märke på däck du har satt på. Följ alltså Lotus rekommendationer som står angivna i din manual, för du har väl orginaldimensioner på din bil...?
Sedan tror jag att jag kan ge stöd för din uppfattning att lägre däckstryck ger större spårkänslighet. Normalt blir bilen dessutom bränslesnålare om man höjer trycket något. 2.6 bar låter dock direkt ohälsosamt ur väggreppshänseende.

Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Post Reply