Reg. besiktiga importbil
Reg. besiktiga importbil
Hej,
är det någon som har vetskap om hur det är att registrerings besiktiga en privatimporterad Elise med modifierad motor eller bytt till Exigens vhpd?
Kan det ställa till problem även när man ska försäkra bilen?
/Jonas
är det någon som har vetskap om hur det är att registrerings besiktiga en privatimporterad Elise med modifierad motor eller bytt till Exigens vhpd?
Kan det ställa till problem även när man ska försäkra bilen?
/Jonas
Tack för tipset. Är ny här, så jag hittar dåligt än...Rickard wrote:Använd sökfunktionen !
viewtopic.php?t=1486&highlight=import
Ämnet har varit uppe förr.
Hur som helst, så vet jag att det inte är speciellt lätt med import av modifierade bilar även inom EU. Dessutom kan enskilda länder ha speciella undantag och dom kan lika väl gälla som inte gälla i annat EU-land. Det är helt upp till varje land att acceptera andras undantag.
Om vi tar Elise 135 sport som är typad i England utan katalysator enligt engelska undantagsregler, men Sverige accepterar INTE dessa undantag, vilket gör bilen omöjlig att registrera i Sverige. Åtminstone som 135 sport.
Men om man köper en vanlig Elise med en vhpd-motor från en Exige, vilket ju faktiskt var en fabriksoption. Borde inte bilen räknas som "standard" då?
En annan fråga är, hur ser försäkringsbolagen på modifierade sportbilar?
/ Jonas
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Ett rykte jag hört från personer med "insyn" säger att ändringar är på G inom svenska regler som kommer göra det enklare att regga in modifierade bilar, i stort sett så ska de gå att regga in vilken bil som helst som är inreggad i något annat eu-land... 
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Det låter mycket bra, för jag har just pratat med teknisk support på Bilprovningen och ska man ta in en bil på rätt sätt så måste det vara en bil i standardutförande. Man får inte ens byta dämpare om du inte har intyg från tillverkare eller generalagent.
Undrar om det är samma problem om en engelsman skulle importera en bil från Sverige.
Jag får hoppas att de nya reglerna gäller om några veckor...
/ Jonas
Undrar om det är samma problem om en engelsman skulle importera en bil från Sverige.
Jag får hoppas att de nya reglerna gäller om några veckor...
/ Jonas
Precis som Richard har även jag hört från "vanligtvis välunderrättat håll" att nya, liberalare bestämmelser är på väg.
Kan inte komma snabbt nog !
Fast ryktet om förändringarna har varit i svang i minst ett halvår.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
"en fågel" viskade i mitt öra ågot om halvårsskiftet 2007...Lasse H wrote:Precis som Richard har även jag hört från "vanligtvis välunderrättat håll" att nya, liberalare bestämmelser är på väg.
hälsn
Lasse H
Den som lever får se.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Ja så man kan börja leta efter en gatreggad Ferrari F40 GTC...Lasse H wrote:Hoppas att man får veta något om de nya reglerna i god tid innan.
Jag menar så att man kan planera sitt bilinnehav.
hälsn
Lasse H
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Lasse H wrote:Hoppas att man får veta något om de nya reglerna i god tid innan.
hälsn
Lasse H
Lasse, Sverige är ju ett stort land med många innevånare,ngt mindre än komunen ''stor-London'', så det tar nog tid.
Eftersom de får betalt däruppe i STH, tror och hoppas och jag. att det fixar det sig, jag betalar i fart fall och håller även takten i mitt personliga garage för att uppfylla dessa krav.
Jag har gjort tvärtom. köpt bil(ar) och trott på det som förespeglats avseende oss bilintressade i EU.
Vi får se vad som händer, har svårt att förstå att det ska vara så förbannat tungt för vissa myndigheter att anpassa sig till de regler och ambitioner som gäller och accepteras i det system som vi har valt.
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Mogge och Rickard !
Vi hade verkligen kunnat sitta över en pilsner, eller två, och snacka
om saker och ting.
bästa hälsningar
Lasse H
ps fast om den nya Exige S kommer i en Elise-version, dvs roadster,
så hade jag varit nöjd med det ! ds
Vi hade verkligen kunnat sitta över en pilsner, eller två, och snacka
om saker och ting.
bästa hälsningar
Lasse H
ps fast om den nya Exige S kommer i en Elise-version, dvs roadster,
så hade jag varit nöjd med det ! ds
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Hittade den här turbokonverterade gatreggade elisen, F#¤ att vi har så krångliga importregler i sverige...Lasse H wrote:Hoppas att man får veta något om de nya reglerna i god tid innan.
hälsn
Lasse H
http://www.mobile.de/SIDl30LOtGvH6bsOUJ ... 1157890197&

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Om man tar in en bil som flyttgods, hur lång tid innan importen måste bilen vara ombyggd ?
Räcker det med att den byggs om precis innan den svenska reg.besiktningen?? Eller precis innan exporten?
Tänk er följande scenario:
- Leta upp en person som bor utomlands och äger lämplig Elise.
- Övertala honom att skriva sig i Sverige i 6 månader för att kunna regga in en flyttgodsbil.
- Stoppa i värsta snurran och reg-besiktiga.
Räcker det med att den byggs om precis innan den svenska reg.besiktningen?? Eller precis innan exporten?
Tänk er följande scenario:
- Leta upp en person som bor utomlands och äger lämplig Elise.
- Övertala honom att skriva sig i Sverige i 6 månader för att kunna regga in en flyttgodsbil.
- Stoppa i värsta snurran och reg-besiktiga.
Lotuslös
Rickard !
Ett bra exempel på vad jag menar. Den bilen kan väl knappast vara värre i den svenska trafiken än exvis en Viper eller en Corvette ?
Ändå är Elisen, med en motor som är en femtedel i storlek av vad Vipern har under motorhuven, ej tillåten. Skulle tro att nedsmutsningen genom avgaser också är betydligt lägre. Och så min gamla käpphäst, vilken jag flera gånger ventilerat på forumet: Du kan regga en ombyggd H-D med lång framgaffel, stelben bakhjulsupphängning, avgasrör som slutar under vevhuset och inga synliga ljuddämpare, men inte en Elise med otrimmad
Honda Civic R-motor. Det är nå´t jag inte förstår här !?
Men kanske är det värsta i historien den byråkratiska osäkerhet som råder inom ämnet och hur olika bedömningar man gör. Alla organisationer, offentliga och privata, har någon form av byråkrati. Ett viktigt syfte med byråkratin är att alla ska behandlas lika. Ändå så vet vi att det inte är så. Vi känner väl alla till historier om hur man ibland kan "få igenom" våldsamt trimmade och ombyggda bilar i Bilprovningens nålsöga och när man frågar vad som är tillåtet så är svaren ofta mycket svårtolkade. Vågar man chansa ? Det är en dyr lottsedel !!
hälsn
Lasse H
Ett bra exempel på vad jag menar. Den bilen kan väl knappast vara värre i den svenska trafiken än exvis en Viper eller en Corvette ?
Ändå är Elisen, med en motor som är en femtedel i storlek av vad Vipern har under motorhuven, ej tillåten. Skulle tro att nedsmutsningen genom avgaser också är betydligt lägre. Och så min gamla käpphäst, vilken jag flera gånger ventilerat på forumet: Du kan regga en ombyggd H-D med lång framgaffel, stelben bakhjulsupphängning, avgasrör som slutar under vevhuset och inga synliga ljuddämpare, men inte en Elise med otrimmad
Honda Civic R-motor. Det är nå´t jag inte förstår här !?
Men kanske är det värsta i historien den byråkratiska osäkerhet som råder inom ämnet och hur olika bedömningar man gör. Alla organisationer, offentliga och privata, har någon form av byråkrati. Ett viktigt syfte med byråkratin är att alla ska behandlas lika. Ändå så vet vi att det inte är så. Vi känner väl alla till historier om hur man ibland kan "få igenom" våldsamt trimmade och ombyggda bilar i Bilprovningens nålsöga och när man frågar vad som är tillåtet så är svaren ofta mycket svårtolkade. Vågar man chansa ? Det är en dyr lottsedel !!
hälsn
Lasse H