Däckdimensionerna på en Lotus Esprit V8 1996 med standardfälgar är 235/40-17 fram och 285/35-18 bak. Är det någon som testat bredare däck bak med bra resultat? Jag har tänkt 295 bak på grund av Michelin PS2 inte finns i 285.
varför kör du inte Dunlop 9000 285 istället? Det är dessa som sitter på senaste årsmodellerna på V8an. Det har kommit en ny modell från dunlop precis som lotus håller på att testa för godkännande.
Med våra rabatter kostar ett par bakdäck ca 6000kr
Hej, om du är medlem i Lccs har du möjlighet att köpa Dunlop däck med 50% rabatt samtidigt som du stöder din klubb. Vi kan erbjuda antingen Dunlop SP 9000 eller det allra senaste (och bästa) ultra highperformance däcket SP Sport Maxx till din bil priser enl nedan.
SP 9000 Fram 2544:- - 50% = 1272+moms =1590/st
Bak 4672:- - 50% =2336+ moms = 2920/st
Sport Maxx Fram 2981:- - 50%= 1490+moms = 1863/st
Bak 5295:- - 50% = 2647+moms = 3309/st
Tack för svaren. Jag har tittat på en del tester men där får Dunlop ganska dålig kritik angående slitaget. Jag har kört Michelin på mina maskiner så visst är man lätt konservativ och föredrar samma. Jag kan få två bakdäck (Michelin Pilot Sport PS2) för ca 6400SEK.
Nix tyvärr inte. Inte något däckstest vad jag vet testar hållbarheten på däcken. Man testar ju alla andra egenskaper förutom dessa. Det brukar inte heller vara en prioriterad egenskap på denna typ av däck till sporbilar som inte rullar så många mil per år. I många fall blir däcken för gamla innan dom slits ut. Om man inte burnar förstås!
Innan jag började åka med R-däck hade jag en uppsättning Sp 9000 på min elise. Bakdäcken där tålde 1000mil inkl 9 bankörningar! Slå det den som kan! Nu är ju såklart Elisen mycket lättare och mindre effekt så det sliter ju mindre.
Jag kör med dimension 295/35 18" Michelin Sport ( fiskbensmönster ) på min Esprit V8 och mönstret slits ner jämt över hela slitbanan, alltså fungerar en storlek större bakdäck på Esprit V8.
Dessa Michelindäck har rullat ca 2300 mil och måste nu bytas inför säsongen.
Jag har testat andra fabrikat än Michelin på mina Esprit:s ( har haft 3 st V8:or tidigare ) och har blivet grymt besviken trots att dessa däckfabrikat har fått höga betyg i tester, däcktester verkar vara mycket subjektiva och skall läsas med stor misstänksamhet.
Med mina dåliga erfarenheter av andra fabrikat vågar jag inte bruka annat än Michelin på min Esprit, dels för att Michelin har en mycket styv cord som klarar hård kurvtagning utan obehagligt tillbakakast och att de förblir runda under hela sin livslängd samt att de är hyggligt tysta.
En annan erfarenhet som jag kan dela med mig av är:
Balansera alltid däcken inför en ny säsong, Esprit V8 är extremt känslig för vibrationer, dåliga däck kan vibrerar ner din Esprit V8 snabbare än du anar, ett par Toyodäck ( testvinnare 1998 ) orsakade bussningsrenovering för 12.000:- plus allt annat som lossnade på bilen.
- Vi ses kanske till sommaren.
Sekreterare Torbjörn Rantzow
Som ni märker finns det massor av åsikter när det gäller däck. Nu pratar jag såklart lite i egen sak eftersom jag jobbar med Goodyear och Dunlop. Ska ändå ge några generella synpunkter. Man delar in marknaden i tre priskategorier:, lågpris, medium och premium. Det är inte rättvist att jämföra däck ur olika prissegment med varandra för det är med däck som med så mycket annat att man får vad man betalar för. Ex på lågpris däck: Sava (som vi säljer) Toyo, Kormoran, Debica, Hankook osv, Ex på medium är: Falken, Fulda, Yokohama, Pirelli, Firestone,osv, Ex på premium, Michelin, Goodyear, Dunlop, Continental, Nokian(vinter), Gislaved(vinter)
Generellt kan man säga att på en prestanda bil rekommenders alltid premium däck. Kvalitén och egenskaperna på dessa däck skiljer såklart men du blir förmodligen nöjd vilket märke du än väljer. Det viktiga är att välja ett däck med de egenskaper du efterfrågar. Det är därför det finns så många olika modeller av däck som är bra på olika saker. Inom varje prissegement delas däcken in i tre underkategorier: Standard, High performance och Ultra high performance. Det betyder att man kan köpa ett standard premiumdäck till sin Volvo 240 om man vill ha det bästa däcket till den bilen. Det finns däck med betoning på komfort, lågt vägljud, mjuk behaglig gång osv. Det finns däck med stor betoning på våtgrepp men då får man per automatik ett högre vägljud pga mönstrets utformning. Till slut finns det ultra high performance däck som fokuserar på maximala prestanda. Inte på ljudnivå, inte på maximalt antal mil utan max driv, broms och sväng grepp i vått och torrt. Det är dessa däck vi skall ha på våra Lotusar! Så min gissning är att om någon är missnöjd med sitt däcksval beror det troligtvis på att man köpt ett däck med fokus på andra egenskaper än de som man efterfrågar, och har man riktig otur( eller är för snål :-) ) så kanske man köper ett lågpris däck med "fel" egenskaper.
De två däck som jag i huvudsak rekommenderar till Lotusarna är Dunlop SP 9000 och det allra nyaste Sport Maxx. Jag vågar till och med lova att om någon köper dessa av mig och inte är nöjd med egenskaperna så får du pengarna tillbaks!
Själv åker jag inte på några utav dessa längre på Lotusen (åker Sport Maxx på tjäste BMW'n) utan Dunlop Direzza R-däck. Det är det mest extrema däcket vi säljer för vägbruk. I princip ett slicks med ett litet mönster för att göra det gatlegalt. Det är sämre på allt förutom att ge extremt grepp i torrt på bankörning. Däcket kräver hög värme för att prestera bra, vilket man inte kommer upp i på allmän väg, så på vägen är det alltid sämre. Men på banan när det är torrt är det grymt!!
Tack för alla svar, väldigt nyttigt eftersom det finns så många erfarenheter på forumet. Jag fick svar på min 295 fråga (tack Torbjörn) och delvis svar på min generella däckfråga. Jag håller med Torbjörn angående Michelins otroliga egenskaper men...jag måste dock erkänna att jag inte provat Dunlop på min Lotus än. 900 mil verkar väldigt lite men självklart beror det på hur man kör (och jag kör inte sakta:). Jag har sett tester vad det gäller slitstyrka och de resultaten är väldigt tydliga och drar tyvärr ned betyget för Dunlop och tyvärr kunde jag inte se att greppet var utmålat som en speciellt bra egenskap. Eftersom nu Dunlop lovat pengarna tillbaks om jag inte är nöjd så blir man ju frestad, tyder ju på att det finns en hel del själförtroende och det är ju bra:)