Hej alla kunniga.
Jag köpte en Esprit för ett par månader sedan. Den gick som en potta skit så jag och min bror håller nu på att gå igenom motorn. Efter att renoverat förgasarna så har vi fått den till att gå som en raket.
Nu till mitt problem.
Motorn trycker ut olja genom ventilationsröret som går från toppkåpan. Denna olja fyller hiflofiltret, som sedan oljar ner bromsarna. Inte bra.
Motorn dricker därför lite olja men det är ingen katastrof. Den går att köra med.
Någon tidigare ägare till Espriten har också gjort ett extra ventilationshål i kåpan som oljetryckslangen sitter på (jag kallar den oljetryckkåpan). Den ventilationsslangen går också till luftfiltret.
Vid en jämförelse med min Elite som också har en 907 motor så hade denna inte någon ventilation på oljetryckkåpan. Däremot så har den en vevhusventilation strax framför kopplingen.
Vi har bytt oljetryckkåpan på Espriten mot Elitens och oljan kom då ut från röret från toppkåpan.
Komptest visade 9,5. 11. 11. 10,5
Vad kan nu detta olje problem bero på?
Är det vanligt att man gör extra ventilation på 907 motorn?
Eftersom Lotus kör med delar från andra bilfabrikat så undrar jag vilka oljefilter som passar till 907 motorn.
Tack på förhand.
MVH Martin Modée
Oljeläckage och oljefilter till Esprit S2 -79.
- Martin Modee
- Användare
Hej Martin,
Har du problem med hög vevhus komp så gissar jag att du har ganska slitna kolvringar, alt kolvar och cylindrar.
Det verkar också vara så om man tittar på ditt kompprov. Ettans cylinder känns ju inte helt frisk jämfört med dom andra. Dock kan det vara så att bilen har stått still en längre tid och ringarna har fastnat. Det kan vara detta du ser på kompprovet.
Annars är mitt råd att byta ringar om du har problem med vevhus komp.
Ta upp mera vevhus ventilation är INTE lösningen..
Oljefilter kan du köpa ifrån gamla SAAB 99 tror jag..
LyckaTill!
Har du problem med hög vevhus komp så gissar jag att du har ganska slitna kolvringar, alt kolvar och cylindrar.
Det verkar också vara så om man tittar på ditt kompprov. Ettans cylinder känns ju inte helt frisk jämfört med dom andra. Dock kan det vara så att bilen har stått still en längre tid och ringarna har fastnat. Det kan vara detta du ser på kompprovet.
Annars är mitt råd att byta ringar om du har problem med vevhus komp.
Ta upp mera vevhus ventilation är INTE lösningen..
Oljefilter kan du köpa ifrån gamla SAAB 99 tror jag..
LyckaTill!
joakim
SE highwing
SE highwing
- Martin Modee
- Användare
Hej och tack för svaret Joakim.
Jag är rädd för att kolvringarna kan vara slitna. Men förra ägaren har haft nere motorn för 300 mil sedan och b.l.a. renoverat toppen. Så man hoppas att han även kollade ringarna.
Det är ju inte min dröm att plocka ut motorn nu när sommaren är på intågande.
Det är också mycket riktigt att bilen har stått stilla ett längre tag så man hoppas att det är det som är problemet.
Jag får köra med bilen ett litet tag och se hur det utvecklar sig.
MVH Martin Modée
Jag är rädd för att kolvringarna kan vara slitna. Men förra ägaren har haft nere motorn för 300 mil sedan och b.l.a. renoverat toppen. Så man hoppas att han även kollade ringarna.
Det är ju inte min dröm att plocka ut motorn nu när sommaren är på intågande.
Det är också mycket riktigt att bilen har stått stilla ett längre tag så man hoppas att det är det som är problemet.
Jag får köra med bilen ett litet tag och se hur det utvecklar sig.
MVH Martin Modée
Hej Martin och välkommen till forumet!
Forumpolisen (Jag) vill dock vill dock att du lägger in uppgift om var du bor i din profil.
Grattis annars till att ha blivit Lotusägare (om du inte varit detta tidigare?).
Jag har själv sju års erfarenhet av att mecka Espriter både gamla och nya, så om du det är något du undrar över så är du välkommen att höra av dig.
Mvh /Lasse
Forumpolisen (Jag) vill dock vill dock att du lägger in uppgift om var du bor i din profil.
Grattis annars till att ha blivit Lotusägare (om du inte varit detta tidigare?).
Jag har själv sju års erfarenhet av att mecka Espriter både gamla och nya, så om du det är något du undrar över så är du välkommen att höra av dig.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
-
Torbjorn Rantzow
- Användare
Re: Oljeläckage och oljefilter till Esprit S2 -79.
Hej Martin
Kompressionstrycket i ettans cylinder ser som sagt inte bra ut.
Ett av problemen med slitna kolvringar är att bensin trycks ner i tråget vilket späder ut motoroljan tills de smörjande egenskaperna i oljan försvinner.
Om du kör omkring med bensin i oljan en längre tid så sliter du snabbt ner kamaxlar/lager och då blir det dyrt.
Jag har läst en del om ett nytt mirakelmedel kallat RVS som påstår sig renovera slitna maskindelar och optimera till bästa möjliga passning….låter väl bra Martin..
Själv är jag mycket tveksam till alla dessa undermedel men när rallyförare som Mikka Honkanen börjar göra reklam för produkten så kan man börja undra.
Gå in och läs på: www.rvs.se.
För ett tag sen testade Teknikens Värld RVS på en sliten motor med liknande kompression som din. En av cylindrarna var just nere på 9 kg. Efter testen hade kompressionen höjts fler kilon men Teknikens Värld avfärdade testen helt med att de måste ha mätt fel första gången, det var helt enkelt för bra för att vara sant.
Som sagt, det skulle vara roligt om du kunde agera testpilot och hålla oss andra skeptiker i klubben underrättade vad som händer när man häller i RVS i motoroljan, om det verkligen kan fungera som man påstår i reklamen.
Själv är jag försökskanin med ett oljetillsatsmedlet MCR X-R1 i min växellåda och återkommer med rapport om detta.
Torbjörn Rantzow
"...Slutväxlen (diffen) på växellådan var sliten med missljud och vibrationer som resultat. Så sliten att drivaxlarna roterade som cykelpedaler. Efter behandlingen var axlarna fasta och inga missljud eller vibrationer fanns kvar... Jag har haft egen bilverkstad i 4 år och alltid skruvat på bilar. Har aldrig sett något liknande."
Kompressionstrycket i ettans cylinder ser som sagt inte bra ut.
Ett av problemen med slitna kolvringar är att bensin trycks ner i tråget vilket späder ut motoroljan tills de smörjande egenskaperna i oljan försvinner.
Om du kör omkring med bensin i oljan en längre tid så sliter du snabbt ner kamaxlar/lager och då blir det dyrt.
Jag har läst en del om ett nytt mirakelmedel kallat RVS som påstår sig renovera slitna maskindelar och optimera till bästa möjliga passning….låter väl bra Martin..
Själv är jag mycket tveksam till alla dessa undermedel men när rallyförare som Mikka Honkanen börjar göra reklam för produkten så kan man börja undra.
Gå in och läs på: www.rvs.se.
För ett tag sen testade Teknikens Värld RVS på en sliten motor med liknande kompression som din. En av cylindrarna var just nere på 9 kg. Efter testen hade kompressionen höjts fler kilon men Teknikens Värld avfärdade testen helt med att de måste ha mätt fel första gången, det var helt enkelt för bra för att vara sant.
Som sagt, det skulle vara roligt om du kunde agera testpilot och hålla oss andra skeptiker i klubben underrättade vad som händer när man häller i RVS i motoroljan, om det verkligen kan fungera som man påstår i reklamen.
Själv är jag försökskanin med ett oljetillsatsmedlet MCR X-R1 i min växellåda och återkommer med rapport om detta.
Torbjörn Rantzow
"...Slutväxlen (diffen) på växellådan var sliten med missljud och vibrationer som resultat. Så sliten att drivaxlarna roterade som cykelpedaler. Efter behandlingen var axlarna fasta och inga missljud eller vibrationer fanns kvar... Jag har haft egen bilverkstad i 4 år och alltid skruvat på bilar. Har aldrig sett något liknande."