Är lacken känslig på eliser?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Tebbe
Användare

Är lacken känslig på eliser?

Post by Tebbe »

Hej alla!
Tycker att lacken på min elise årsm 97 är känslig, det blir lätt stenskott på tröskellådor och i fronten. Tycker inte att jag kör vårdslöst eller på dåliga vägar. Det blir iallafall i mitt tycke mer stenskott än jag är van vid. Jag hörde med en verkstadskille som sa att 96 97 kom nya vattenbaserade billacker som inte var starka, så det kanske är det?
Någon som vet något?
Numera en Elise S1 i garaget.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej !

Berättigad fråga du har, men jag tror inte att lacken är annorlunda på Elisen än på andra nya bilar. Miljöbestämmelser har gjort att alla bilfabrikanter har tvingats gå över till vatenbaserade lacker. Dessutom var det så, i alla fall när jag köpte min första Elise 1998, att man mot pristillägg kunde beställa bilen med vilken lack som helst. Även från andra biltillverkare. Men visst får bilen mycket stenskott. Kan det ha med aerodynamiken och den låga höjden att göra ? Hur som helst vet jag att Wendels planerar att skaffa fram en svensk leverantör att lackskydd av folietyp. Tänkt att täcka hela tröskellådan och framkanten av bakre hjulhusen. Förhoppningsvis blir priset attraktivt....

Bästa hälsningar

Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

En stor del av skulden kan du nog lägga på det faktum att det är plast under i karossen. Lack fäster så dåligt på plast.
Du kan lätt se skillnad på två "standardbilar" där den ena har plastfront och den andra plåt. Det är som natt och dag vad gäller stenskott.

Sånt får man räkna med.
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Post Reply