I programmet verkar det ändå klart att det är enkelt att få ut lite extra effekt genom att byta turboaggregat. Varför byter inte Lotus växellåda och tar ut lite mer effekt?
Jag har fått en uppfattning om att de är låsta på något sätt. Kanske av de olika avtal med andra biltillverkare eller vad kan det bero på? Kanske är likadant som med de olika motoralternativen i Elisen, först hade de Rovermotor men nu har ju Rover gått i konkurs, så då får de byta till en Toyotamotor (dessutom har de väl haft andra också). De är ju en liten tillverkare så de kan väl inte ta för sig hur som helst. Det kanske har med Colin Chapmans principer att göra? "Any car which holds together for a whole race is too heavy."
Motorn i V8:an är inte dimensionerad för mer än 350bhp i det utförande som den sitter i standardbilarna. Såväl vevstakar som vevstakslager måste modifieras för högre effektuttag. Det handlar alltså inte bara om lådan...
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Jag tror inte att dom kommer lägga ner några mer pengar i projektet. Vad jag förstod så var bilen på väg att säljas då producenterna inte ville slösa mer pengar.