Senaste Autocar, test av Exige 240R

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Guest

Senaste Autocar, test av Exige 240R

Post by Guest »

Har inte fått tidningen ännu, men här är ett litet smakprov
'0-100 mph in 9.9sec may sound pretty special in isolation, but they do not do the 240R justice. In reality this is one of the very fastest cars you can buy for any money. Not just around corners, but on straight bits as well, which is not traditionally an area in which Elise-based Lotuses have tended to excel.'
Guest

Post by Guest »

Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Om Lotus bara låtit bli den där gula färgen (jag gillar inte gul färg) så hade det varit en beställd (minst) till Sverige...!

(tänk på att den svarta hade gul inredning också ;))
Best Regards
Lars (billös för närvarande...)

Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tack Peter !

Kan knappt vänta till måndag, när nästa nummer av Autocar dimper ner i brevlådan.
Fast jag vet inte om PH´s journalist har rätt när han skriver att det aldrig blir fler sådana här, "not even a upgrading kit". Precis som någon kommenterat på PistonHeads forum så har Lotus falskeligen nekat tidigare. T ex att 240 R överhuvudtaget var på gång. Och det finns fler exempel. Vi får väl se vad som händer i vinter. Eftersom man sannolikt kommer till att ersätta Elisen inom ett par år med en ny modell, så kanske man avslutar med vad många av oss vill ha; en Elise (obs att jag ej skriver Exige) som vänder sig direkt till T-day fantaster. Dvs lättare, starkare, hårdare fjädrar, mer inställningsmöjligheter på fjädring, höjd och krängningshämmare. Racingstolar, fyrpunktsbälten, mer markeffekt, förstärkt störtbåge samt A048:or eller liknande. Snälla !!??

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Lasse H wrote:Dvs lättare, starkare, hårdare fjädrar, mer inställningsmöjligheter på fjädring, höjd och krängningshämmare. Racingstolar, fyrpunktsbälten, mer markeffekt, förstärkt störtbåge samt A048:or eller liknande. Snälla !!??
Håller i princip med om allt UTOM hårdare fjädring...

Som chassitokig amatör (för det är vad jag är, på sin höjd ;)) så finns det inget skäl att chassit skall vara hårt.

Visst behövs fjädrar som kräver mera kraft för att komprimeras, men fjädern är inte det viktiga i mina ögon utan att paketet fjäder + dämpare + krängningshämmare fungerar tillsammans. Dvs det finns inget likhetstecken mellan "hårdare fjädrar" och "bättre väghållning" med mina värderingar i alla fall - men det är givetvis fritt fram att inte dela min inställning till chassi.  :beer:
Best Regards

Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Bamsefar !

Till varje banpreppad bil som Lotus gjort (ex Sport Elise 190, Exige, 240R) så har man bytt till hårdare fjädrar. Lotus är ju sedan länge kända för att utrusta sina bilar med relativt sett mjuka fjädrar och med hård dämpning. Eftersom de flesta bilar (läs Eliser) ändå används många fler mil på väg än på bana så blir ju val av fjädrar en kompromiss med snegling åt komfort. Men hårdare fjädrar betyder ju att bilen kränger mindre och man får bättre/större kontaktyta mellan däck och bana.
Någon har sagt till mig att om man vill sladda mycket så är mjukare fjädrar att föredra eftersom sladden kommer mer progressivt. Motsatsen gäller tydligen med hårda fjädrar. Greppet håller längre, men släppet kommer mer plötsligt. Observera att jag ej anser mig ens vara amatör på området. Upprepar bara vad jag läst och hört. Men eftersom jag kommer till att byta till hårdare fjädrar på min Elise, så kommer jag i alla fall snart till att kunna ha egen erfarenhet.

hälsn
Lasse H
Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Lasse H: Då är vi helt överrens. Visst krävs hårdare fjädrar (som således kräver mer kraft för att komprimeras) - men det skall vara med måtta. Att göra som vissa "Audi-ägare" (?! ingen nämnd ingen glömd) toksänka och sedan värstingfjädrar och sedan knäppt ställda dämpare - det är fel.

För övrigt vill jag slå ett slag för tre vägs justerbara dämpare, eller i alla fall två vägs justerbar kompression. Returen (rebound) kan man normalt leva mera med än just två vägs justerbar kompression, eftersom man då kan justera hur tyngdkraften skall flytta sig i bilen i en kurva (lågfart) resp på kurbsen (högfart) - ett under enligt lilla mig :hyper:

PS! Bamsefar har oxå ett efternamn som börjar på H ;)
Best Regards

Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Bamsefar !

Dämpare med ställbar dämpning och returdämpning är säkert mycket bra. Dock är jag så okunnig att jag säkert skulle sksruva bort mig på rattarna. Men visst skulle jag vilja ha Öhlinsdämpare à la 240R !

hälsn
Lasse H
Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Lasse H wrote:Dämpare med ställbar dämpning och returdämpning är säkert mycket bra. Dock är jag så okunnig att jag säkert skulle sksruva bort mig på rattarna.
Tell me about it...... suck.... Jag skruvade bort mig mycket i början... rejält fel en gång och då var bilen inte körbar direkt och jag visste inte ens hur jag skulle "komma hem" till normalvärdena....  :wave:
Best Regards

Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

antar sport yellow är en mer ljusgul färg än saffran yellow som jag nu fastnat för, saffran yellow är väl iofs samma som mustard yellow som väl Magnus Glantz har på sin v8a.
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Som väntat (?) gav Autocar Exige 240R lysande kritik.
Har allt som Elise/Exige har plus mer kraft och större möjligheter att trimma in väghållningen så den stämmer. Tydligen ger man i instruktionsboken tips om hur man kan ställa in Öhlinsdämparna och krängningshämmarna för att det ska passa under vissa givna förutsättningar ! Det är en lång väg från Lotus tidigare uppfattning, förmedlad av Dave Minter, som gick ut på att det är bättre vi ställer in fjädrar, dämpare och ARB, för vi gör det bättre än kunden !
Man skriver så här om accelerationen: "Indeed, it feels quicker, relatively speaking, between 60 - 120 mph than it does between zero and 60 mph. Truly this is a rapid, rapid motorcar". Då kan man komma ihåg att man uppger o-60 mph på 3,9 sek !! Styrenheten är omprogrammerad så den vassare kammen går in redan vid 4.000 rpm, och ej som i 190 hkr Exige och Elise vid 6.200. "...the result is that the Exige feels, well, it feels as if someone has inserted a 6.0-litre V8 engine into the back of it. A 6.0-litre V8 which gets stronger and sweeter and ever-more insane the nearer it revs to its cut-out".

Egentligen det enda som man är kritiska mot är att bromsarna har för långt slag (pedalrörelse) och det därför är svårt att göra tå-och-häl. Men detta är ju ett problem som gäller för alla Elise/Exige med bromsservo och ABS.

Trist att man inte beställde en 240R, eller hur ?

hälsn
Lasse H
Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Lasse H wrote:Trist att man inte beställde en 240R, eller hur ?
Detta kommer att låta knäppt: Nej, eftersom jag inte gillar gul färg. Och jag menar det, gult är tvärstopp (jag ser rött  :bang:  :bang: ).
Best Regards

Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Den fanns i svart också ! Den bil som testades av Autocar var svart.
Fast för min egen del så hade jag totalt struntat i färgen om bara bilen i övrigt passar.

hälsn
Lasse H
Bamsefar
Användare

Post by Bamsefar »

Fast när jag kollade, så hade även den svarta samma gula inslag i inredningen ? Men jag har bevisligen inte sett någon bil, utan jag fick gå på vad jag fick fram där och då - känns som en evighet sedan :(
Best Regards

Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Håller med dig Bamsefar, de gula inslagen i inredningen är inte vackert.
Fast med undantag av det gula på stolarna så är övriga detaljer utbytbara till ex vis svart.

hälsn
Lasse H
Post Reply