Sorgens dag.

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Martin Modee
Användare

Sorgens dag.

Post by Martin Modee »

:(
I söndags var jag på en provtur med tanke på att jag skulle ombesiktiga min kära Espris S2 på måndagen.
Plötsligt så dog bilen och min kompis såg flammor bakifrån.
Så det blev till att ringa 112 och sen så sprang vi med hinkar för att begränsa elden. Detta gjorde att jag andades in mindre trevliga gaser vilket ledde till en sjukhusvistelse som gav gott resultat. Motorutrymmet är som bortblåst, bakluckan existerar inte mer och höger C stolpe är borta.
Så en mycket ledsen lotusägare bär i dag en stor sten i hjärtat. (Tur att man har en elite-77 att trösta sig med.)

Finns det någon annan som har erfarernheter från en liknande tragedi. Hur har försäkringsbolaget skött ert ärende. För jag vill att bilen skall lagas igen för jag vägrar ett den skall gå till skroten. I så fall lagar jag den själv med vad nu allt det tar i tid.

MVH
Martin Modée
Esprit S2 -79 & Elite -77.

Martin Modée &
Tiina Väljä
Halmstad
035-10 66 68
0704-91 36 56
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag har ingen egen erfarenhet, men min brors RX-7 brann nyss i motorn.
Dock så klarade sig hans kaross förutom själva huven.
Och han vägrar också låta den gå till skrot, då den var LÅNGT ifrån standard...
I hans fall var det kabelbrand, tror jag.

Är det något särskilt du undrar över?

Jag kan fråga honom i så fall.

Försäkringsbolaget kanske vill lösa in bilen, men det går alltid att förhandla att du får behålla "skrotet" plus en reducerad ekonomisk ersättning (om jag fattat det rätt)

/Daniel
Martin Modee
Användare

Post by Martin Modee »

Jag antar att din bror också hade helförsäkring.
Hur bedömde försäkringsbolaget din brors skada?
Renoverade dom motorn kaross mm eller vad hände?

Som tur var så har jag en kompis som jobbar just med försäkringar och han skall se hur deras bolag gör i sådana här fall.

Utifall om försäkringsbolaget strular så undrar jag även om någon vet en annan vettig motor (till exempel Alfa Romeos V6) att stoppa i bilen. Espriten lär ju vara förberedd för en V8. Finns det adapterplattor att få tag på till kopplingen?

Hela huvudet är nu fullt med tankar på vad som skall hända, och vad jag själv eventuellt skall göra om det nu blir att jag skall renovera bilen själv.
Hellst vill man ju ha den orginal som den var, men man får se vad ekonomin säger.

Martin Modée &
Tiina Väljä
Halmstad
035-10 66 68
0704-91 36 56
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej Martin!

Väldigt tråkigt med bilen, men om brand ingick i försäkringen så borde det ju lösa sig. Det är väl förresten den svarta som annonserades på blocket i vintras va? Jag var själv lite sugen på den bilen.

Om du behöver delar eller en hel begagnad motor så kanske du kan köpa en här:

Http://www.lotusbits.com

:wave: Rikard
Martin Modee
Användare

Post by Martin Modee »

Hej Rickard

Det stämmer att det var den.
Jag köpte den på stuts utan att veta någonting om den.
Jag var mycket nöjd med köpet, särskillt med tanke på priset.
Sedan var det ju en del att renovera, men det fick man ju räkna med.
Den gick ju som en potta skit, mm.

Lotusbits ingår bland mina "favoriter".

MVH Martin

Martin Modée &
Tiina Väljä
Halmstad
035-10 66 68
0704-91 36 56
DJ
Moderator

Post by DJ »

Martin Modee wrote:Jag antar att din bror också hade helförsäkring.
Hur bedömde försäkringsbolaget din brors skada?
Renoverade dom motorn kaross mm eller vad hände?

Som tur var så har jag en kompis som jobbar just med försäkringar och han skall se hur deras bolag gör i sådana här fall.

Utifall om försäkringsbolaget strular så undrar jag även om någon vet en annan vettig motor (till exempel Alfa Romeos V6) att stoppa i bilen. Espriten lär ju vara förberedd för en V8. Finns det adapterplattor att få tag på till kopplingen?

Hela huvudet är nu fullt med tankar på vad som skall hända, och vad jag själv eventuellt skall göra om det nu blir att jag skall renovera bilen själv.
Hellst vill man ju ha den orginal som den var, men man får se vad ekonomin säger.
Jo, han hade helförsäkring.
Jag kan höra med honom hur det gick. Jag vet att han börjat riva ner bilen nu. Den nyss ihopskruvade motorn måste ju rivas ner igen etc...
Han gör det mesta jobbet själv, knappt inget är ju standard på den så en märkesverkstad är nog ingen höjdare...

Det där med V8 i esprit låter ju kul!
Får du inte i en liten smallblock? Vad har du för årsmodell ? Kan det bli besiktningsproblem kanske...
Det finns färdiga adaptrar för cheva sb till renaultlådan. Används ibland till kit-cars (Ultima t.ex.)

Lycka till!

/Daniel
Post Reply