performance for din bil??
performance for din bil??
Hi...
Er intresert å vite hva slags tidere dere har på 0-100 og 0-160 km/t.. 1/4mile og 1/8 mile er også ønskeligt hvis dere har.... Jeg tok en test i dag med vanlig stoppeklokke, selv om det ikke er nøyaktig synes jeg resultatet var ganske nedslående....... Jeg vet at lotus ikke er noe drag bil, men er litt nysjerig om det er noen muligheter for "vanlige dødlige "å få til tider i nærheten av det Lotus påstår de går på.............. ????????
Nysjerig
Er intresert å vite hva slags tidere dere har på 0-100 og 0-160 km/t.. 1/4mile og 1/8 mile er også ønskeligt hvis dere har.... Jeg tok en test i dag med vanlig stoppeklokke, selv om det ikke er nøyaktig synes jeg resultatet var ganske nedslående....... Jeg vet at lotus ikke er noe drag bil, men er litt nysjerig om det er noen muligheter for "vanlige dødlige "å få til tider i nærheten av det Lotus påstår de går på.............. ????????
Nysjerig
Man måste vara ganska "elak" mot bilen för att komma ner i de tider som tillverkarna anger och säkert uppnår med sina testförare. Det gäller naturligtvis främst starten med ca 4000 varv och snabbt uppsläpp av kopplingen med spinn samt lika snabb korrigering för att återgå till "bara nästan" spinn. Varken lätt eller något man vill göra ofta för att träna på sin egen bil.Nillet wrote:Har klockat Speedstern med stoppur och var ca 2 sekunder långsammare än vad Opel påstår. Har också undrat hur de får till de tider de uppger. Jag är också nyfiken...
Titta bara på racing-starter (inte F1 med "autostart") så ser man väldiga skillnader på bra och dåliga starter - och då är de ändå proffs.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Nillet
- Forumadministratör
Man undrar ändå hur mätningen går till när pressen (som troligen är elak mot bilen) inte är nära...
Personligen tycker jag att man skall kunna komma nära. Säg 10% ifrån om man är elak och 25% om man är snäll.
Edit: Kanske fel att uttryck sig i %. 0-1 sekund ifrån om man är elak och 1-2 sekunder ifrån om man är snäll.
Personligen tycker jag att man skall kunna komma nära. Säg 10% ifrån om man är elak och 25% om man är snäll.
Edit: Kanske fel att uttryck sig i %. 0-1 sekund ifrån om man är elak och 1-2 sekunder ifrån om man är snäll.
De tider som biltidningarna anger vid sina tester är knappast någon exakt vetenskap, decimaltecknen till trots. Förutom att väglaget spelar in så finns ju också "mechanical compassion" vilket kan hindra en testförare att sidsteppa kopplingen när motorn snurrar med 4.000 rpm. En annan sak som är lika viktig, men inte alltid uppenbart redovisas, är om man varit en eller två i bilen när man gör axx-provet. På våra motorsvaga bilar har ju det en enorm betydelse. Men hur Teknikens världs testare kunde glida omkring på Knutstorp på varvtider runt 1.20 är obegripligt ! Dom ska ju ändå vara proffs !? Och hur Autocar kunde köra 0-60 mph på ca 5,6 (om mitt minne inte sviker mig) i en Elise S1 när Auto, Motor und Sport redovisade nästan 7,5 sek för 0-100km/t undrar jag fortfarande över. Finns det med nationalistisk subjektivitet med i spelet ?
hälsn
LAsse H
hälsn
LAsse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
När det gäller Teknikens Världs tider runt Knutstorp har de fått mycket kritik för det.
De hade tydligen satt in en chikan, tror det var i svackan innan Micro-krönet (fd NGK...) för att hålla ner hastigheten i det partiet.
Kärringar...!
Kanske hade varit smart att nämna det i texten så hade de sluppit en massa pikningar.
De hade tydligen satt in en chikan, tror det var i svackan innan Micro-krönet (fd NGK...) för att hålla ner hastigheten i det partiet.
Kärringar...!
Kanske hade varit smart att nämna det i texten så hade de sluppit en massa pikningar.
Thomas Pihl
- Fun is not a straight line!
- Fun is not a straight line!
Thomas !
Ja, det kan ju förklara en del. Men kan en chikan på NGK verkligen kosta ca 8 sekunder ? Sen är det ju också jämförelsen med motsvarande tider med andra bilar som "testades" den dagen. Kollade upp artikeln och såg att Elsien hade 1.17,5 på varvet. I Teknikens Värld nr 19/04 skrev man att Exigen axxade 0-100 på 6,2 sek. Med två i bilen, mekanisk medkänsla och med tanke på att Exige S2 är onödigt högt växlad, så är väl det ingen omöjlig tid. Men en bra bit från ex vis Autocars 0-60 mph på 4,9 !
Fast egentligen är det ju sk-t vilket ! Viktigast är ju att bilen känns snabb och är rolig att köra. Precis som en Miata t ex.
hälsn
Lasse H
Ja, det kan ju förklara en del. Men kan en chikan på NGK verkligen kosta ca 8 sekunder ? Sen är det ju också jämförelsen med motsvarande tider med andra bilar som "testades" den dagen. Kollade upp artikeln och såg att Elsien hade 1.17,5 på varvet. I Teknikens Värld nr 19/04 skrev man att Exigen axxade 0-100 på 6,2 sek. Med två i bilen, mekanisk medkänsla och med tanke på att Exige S2 är onödigt högt växlad, så är väl det ingen omöjlig tid. Men en bra bit från ex vis Autocars 0-60 mph på 4,9 !
Fast egentligen är det ju sk-t vilket ! Viktigast är ju att bilen känns snabb och är rolig att köra. Precis som en Miata t ex.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
Det är ju en faktor som väger ganska tungt. Men Elisen var inte så mycket långsammare rakt fram heller, det var just den biten som förvånade mig mest.AZAD wrote:Kanske beror på förare också?rsr wrote:Elisen har faktiskt överträffat mina förväntningar just när det gäller prestanda. Det var inga problem alls att åka ifrån nya Ferrari F430 F1 på Gotland Ring förra helgen med en helt original Elise