Försäkring på Elise
Försäkring på Elise
Jag går i Elise köpar tankar och undrar lite vad ni ger i försäkring? Det är 111S och S2 120hk som jag är intresserad av. 
Re: Försäkring på Elise
Försäkringar har diskuterats flitigt här på forumet, så letar du hittar du säkert rätt mycket information och åsikterKoffe wrote:Jag går i Elise köpar tankar och undrar lite vad ni ger i försäkring? Det är 111S och S2 120hk som jag är intresserad av.
Om du bodde i Stockholm skulle du nog "budgetera" ca 15 000 kr. I Småland vet jag inte, men vi har flera experter som om du har tur också ser det här och svarar.
Det sagt så låt "dina tankar" bli verklighet. Du kommer inte att ångra dig. Jag har under mina 7 år som Lotus-ägare och "entusiast" inte stött på en enda person som ägt en Elise och inte varit lyrisk
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Koffe !
Priserna skiljer ganska mycket mellan olika bolag. Verkligen värt att ringa runt och be om prisförslag. En viktig fråga gäller om du vill kunna ta ut bilen på bana och ändå vara försäkrad. Självklart menar jag inte att din tid på banan skulle vara tävling eller träning inför tävling eller innehålla tidtagning. Idag är det få bolag som vill försäkra sportbilar som ska tas ut på ens något så välordnat som track-days. Läs insändarsidorna i förra numret (nr 2) av Automobil. En försäkringskille går där i försvar för bolagen och berättar hur synd det är om dom. Jag blev så ledsen när jag läste det att jag samlade familjen och höll en tyst minut !
Själv har jag av kostnadsskäl tvingats välja bort att ha bilen försäkrad när den körs på "inhägnat område" som det heter i försäkringspappren. Har nu bilen försäkrad i TryggHansa. Kostar mig drygt 4.000:- helår. Men då ska man veta att jag bor på landet, har eget garage har ca 40 skadefria år. Har tom nykterhetsrabatt ! Ålder, bostadsort och tidigare framfart har stor påverkan på vad försäkringen kommer till att kosta dig.
Lycka till.
hälsn
Lasse H
Priserna skiljer ganska mycket mellan olika bolag. Verkligen värt att ringa runt och be om prisförslag. En viktig fråga gäller om du vill kunna ta ut bilen på bana och ändå vara försäkrad. Självklart menar jag inte att din tid på banan skulle vara tävling eller träning inför tävling eller innehålla tidtagning. Idag är det få bolag som vill försäkra sportbilar som ska tas ut på ens något så välordnat som track-days. Läs insändarsidorna i förra numret (nr 2) av Automobil. En försäkringskille går där i försvar för bolagen och berättar hur synd det är om dom. Jag blev så ledsen när jag läste det att jag samlade familjen och höll en tyst minut !
Själv har jag av kostnadsskäl tvingats välja bort att ha bilen försäkrad när den körs på "inhägnat område" som det heter i försäkringspappren. Har nu bilen försäkrad i TryggHansa. Kostar mig drygt 4.000:- helår. Men då ska man veta att jag bor på landet, har eget garage har ca 40 skadefria år. Har tom nykterhetsrabatt ! Ålder, bostadsort och tidigare framfart har stor påverkan på vad försäkringen kommer till att kosta dig.
Lycka till.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Hej Koffe!
När jag skaffade min elise så ringde jag alla försäkrings bolag valde till sist TryggHansa ca 9000Kr helår i Västerås. Det är bara och ringa skiljer mycket mellan bolagen från 25000 till mina 9000Kr. sedan har jag bara garage försäkring på vintern ca100Kr/mån.
När jag skaffade min elise så ringde jag alla försäkrings bolag valde till sist TryggHansa ca 9000Kr helår i Västerås. Det är bara och ringa skiljer mycket mellan bolagen från 25000 till mina 9000Kr. sedan har jag bara garage försäkring på vintern ca100Kr/mån.
Numera en Elise S1 i garaget.
Om det er interessant har jeg fått et tilbud på ca. 8 300 kr på en 2001/02 Elise S2 her i Trondheim, Norge. Jeg er 27 år gammel, har kjørt feilfritt i 9 år og hatt bil i 6 år. Kjørelengde 16 000 km, helårsforsikring.
Ryktene sier faktisk det skal være mulig å få det enda rimeligere også.
Ryktene sier faktisk det skal være mulig å få det enda rimeligere også.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Tydligen har ålder, bostadsort och frågan om tillgång till eget garage stor betydelse. Fick min inbetalning från Trygg Hansa i förra veckan. Ska betala 4.073:- helförsäkrat, helår 1.500 mil. Fast fortfarande finns bristen att jag inte får ens övningsköra på bana.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,