Importera trimmade bilar

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Eftersom denna bil förmodligen inte är typgodkänd med dessa delar så kan du aldrig registrera denna i Sverige. Det är tyvärr bara att glömma..
Har en kompis som gjorde likadant med en ABT trimmad Audi, det var bara att åka tillbaka till Tyskland och sälja..

:(
joakim
SE highwing
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Precis som med det mesta annat här i livet så gäller det att ha tur och timing ! För två somrar sedan stod jag och tittade ner i motorrummet på en Elise S1 med Turbo Technics "supercharger". Bilen ägdes av en engelsman boende i Göteborg. Bilen var svenskreggad. Till ägaren sa jag drömmande; "En sån vill jag också ha. Synd att det inte går igenom Sv Bilprovning!" Han berättade då att han hade konverterat sin efter att han flyttat till Sverige och att bilen gått igenom besiktningen !!
Tur och timing i detta sammanhanget; träffa på en besiktningsman som inte har sett en Elise innan och däför inte vet hur den ska se ut under huven.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Joakim wrote:Hej,

Eftersom denna bil förmodligen inte är typgodkänd med dessa delar så kan du aldrig registrera denna i Sverige. Det är tyvärr bara att glömma..
Har en kompis som gjorde likadant med en ABT trimmad Audi, det var bara att åka tillbaka till Tyskland och sälja..

:(
Kan förklara lite vad som gäller för regler om trimmad bil & import:

Om bilen är trimmad "på pappret" så går de inte att regga in den i sverige.
På pappret menar jag är när det står en förändring i det tyska fahrzeug-breifet.
Man ska kolla på sida två i det tyska breifet, där är bilens orginal effekt anges, om den är överstruken & det är gjort en notering om höjd effekt ett par rader längre ner, fundera inte ens på att importera den....
En sån bil kan man endast regga in i sverige som flyttgods (flyttgods omges av massa speciellla regler)

Om en bil är trimmad men utan att den (i det här fallet) tyska ägaren låtit meddela tyska "vägverket" detta & alltså inte har någon förändring i breifet så är bilen på pappret ett EU helbilsgodkänt fordon = inga problem alls att regga in.

Om det nu skulle vara så att bilen inte har en förändring i breifet men har en turbo konvertering så kan du får stooooora problem, för killarna på bilprovningen är inte kompletta idioter,risken är stor att dom kommer se att bilen har en turbo :shock: ...
Då kan du inte regga in bilen & du kan antagligen inte heller regga in den i tyskland igen eftersom den där också måste va orginal när den "nyregistreras".

Har iofs en polare som lyckats regga in en Kompressor konverterad BMW från tyskland som inte hade någon förändrad effekt i fahrzeug-breifet, han tog bort driv remmen till kompressorn inför besiktningen.
Hurvida det är "by the book" på SBP eller ej kan jag inte svara på, det handlar väl mkt om hur bra kontakt man har med sina lokala bilprovare....

I Tyskland gäller helt andra regler vad gäller motormodifieringar än vad vi har i sverige.
En ABT-audi (ABT är en tuning firma, ej att förväxla med ex ALPINA som är klassade som biltillverkare) tex är lätt att regga in i tyskland, bara göra en effekt mätning & en vägning av fordonet & en ny besiktning sen är bilen reggad med den nya effekten & man kan då skaffa en försäkring som gäller för en trimmad bil.

Mååååånga av killarna i sverige som har turbokonverterat sina bilar å som stolt visar upp sina bilar i tidningar & på mässor kör helt olagligt, försäkringsbolagen kan bli mkt sura om det skulle komma fram.

Men som "lasse H" sa, tala ä silver, tiga är guld... :hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Efter Rickards eminenta redogörelse ang trimning, importering och reggning så har jag bara en fråga; Varför gäller inte samma regler inom EU ??!!!??? (obs denna fråga är retorisk, ej partipolitisk utan enbart färgad av särintresse !)

hälsn
Lasse H
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Lasse H wrote:Efter Rickards eminenta redogörelse ang trimning, importering och reggning så har jag bara en fråga; Varför gäller inte samma regler inom EU ??!!!??? (obs denna fråga är retorisk, ej partipolitisk utan enbart färgad av särintresse !)

hälsn
Lasse H
De skulle jag också vilja få ett svar på... Men de ä väl som med alkohol i ica butiken osv...  :bang:
De som ä mest märkligt är att man får ta in i stort sett vilket slags fordon som helst som flyttgods...

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
skogshuggarn
Stamgäst

Post by skogshuggarn »

Blev "drabbad" av en besiktningsman som varken öppnade huven eller skickade upp Speedstern på lyften när jag besiktigade innan avställningen. Han hitta inget chassinummer heller så jag visa han klisterlappen i passagerardörren :lol:

"Den lät ju gött" va enda kommentaren förutom att "det va synd att det inte va senare på dan, då kunde man ju kanske kunnat ta en lite längre runda" :steer:

In med fler sånna besiktningsgubbar  :up:
Johan Classon
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Skogshuggaren !
Ja, det är som jag skrev tidigare ang tur och timing. En god vän till mig hade inte tur eller timing när han skiulle besiktiga sin nyrenoverade Elan. Besiktningsmannen, enligt uppgift drygt 120 kg med mycket låg tyngdpunkt, skulle kliva in i bilen för att prova bromsarna. Med ett par tofflor (vanlig fotbeklädnad i Skåne och Holland !) vilka var så stora att dom kunde fungerat som kanoter till en förskoleklass, och lyckades efter mycket om och men, stånkande och svärande, komma ner i stolen (kompisen har en Fix-head) men hade trasslat in fötterna (med tofflorna !) så långt upp bakom instrumentbrädan och rattstången att han lyckades riva loss kabelhärvan ! Sen blev han förbannad för att bilj-veln inte ville starta ! Bilen underkändes därför och fick återkomma vid senare tid. Avgift erlägges i kassan !

Som väl är så finns det riktigt bra och kloka besiktningsmän också. Det gäller bara att hitta dem. Sannolikt har inte den yrkeskåren fler nötter än någon annan kår.

Hälsn
Lasse H
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Lasse H wrote: För två somrar sedan stod jag och tittade ner i motorrummet på en Elise S1 med Turbo Technics "supercharger". Bilen ägdes av en engelsman boende i Göteborg. Bilen var svenskreggad.
Al har kvar bilen och för några veckor sedan kom han till jobbet på splitternya R-däck. Trots att det var minusgrader... :-D
Och jag som gnäller för att bakdäcken på vinterbilen börjar få ont om dubb!  :up:

En kille i Miataklubben chansade ett år med att inte montera bort turbon inför besiktningen. Tidigare år hade de knappt tittat under huven.
Detta året gjorde de naturligtvis detta och han blev tvungen att återställa bilen till orginal, få intyg från importören att detta var gjort (inte helt lätt) och sedan registreringsbesiktiga bilen på nytt...
Han tänker aldrig strunta i turbon igen sa han.  :bang:

/Thomas
Thomas Pihl

- Fun is not a straight line!
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Thomas !

Återigen; tur och timing.
Fast din vän kan ju trösta sig med att han gjort en avgörande samhällsinsats genom att ta bort turbon, ett steg i riktningen mot Vägverkets nollvision. Blir varm inombords när jag tänker på det !

Trevligt att få namn på "Göteborgaren från England". Hörde för ett år sedan at han skadat bilen, men om så var fallet så har han tydligen fått den i skick igen. Hur som helst så var det en trevlig kille att prata med.

hälsn
Lasse H
skogshuggarn
Stamgäst

Post by skogshuggarn »

Lasse H wrote: Fast din vän kan ju trösta sig med att han gjort en avgörande samhällsinsats genom att ta bort turbon, ett steg i riktningen mot Vägverkets nollvision. Blir varm inombords när jag tänker på det !
 :eek: Vad har turbon med vägverkts nollvision att göra???
Du får det att låta som att bara för han har turbo så är det han som kör ihjäl alla i trafiken  :bang: :kopf:
Johan Classon
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Åter ett bevis för att ironi är en svår konst !!!!!
Lasse H
z-motor
Stamgäst

Post by z-motor »

Mycket skrivet om ingenting,
Undrar om Ni har rätt, jag tror att många bara skriver vad Ni tror.
Är en bil godkänd med turbo or what so ever inom EU så är den godkänd i Sverige oxo. Tyskarna har ju hårdare krav än i Sverige.

Men att folket hos AB Storebror trots detta har en helt annan uppfattning är inget nytt.
Har ett case mot dom som kommer upp i domstol inom kort pga av man kräver tullintyg i orginal på fabriksny vara inköpt av auktoriserad åf inom EU.
Detta trots att Sverige gick med i EU redan 1995.
Men ett lätt sätt är ju att be att få ett fax på fahrzeug brief och kolla med ASB vad de anser, skriv gärna och be om ett förhandutlåtande skriftligt.

(Däremot en varning från dom nya medlemsländerna där fordon importerade till dessa länder före 1 maj 2004 räknas som import från 3 land dvs full pappersexerssis)

070-3704085
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

z-motor wrote:Mycket skrivet om ingenting,
Undrar om Ni har rätt, jag tror att många bara skriver vad Ni tror.
Är en bil godkänd med turbo or what so ever inom EU så är den godkänd i Sverige oxo. Tyskarna har ju hårdare krav än i Sverige.

Men ett lätt sätt är ju att be att få ett fax på fahrzeug brief och kolla med ASB vad de anser, skriv gärna och be om ett förhandutlåtande skriftligt.

(Däremot en varning från dom nya medlemsländerna där fordon importerade till dessa länder före 1 maj 2004 räknas som import från 3 land dvs full pappersexerssis)
Jag gissar inte, har importerat "några" bilar... från andra EU länder, modifierade bilar är alltid svårt. Min far kör en Porsche 928, STROSEK (en riktig tung 80-talare) motorn i den är bromsad till ca 500 hk, på regbeviset står den som orginal 928:a.

Hade den varit turbo eller kompressor modifierad så hade de varit kört för sånt ser dom på SBP (oftast). Hans motor är en ren tävlingsmotor, byggd på orginalmotorn så alla nr stämmer men på "ytan" av motorn syns inget för den icke "porsche insatta".
Hur man får en bilprovare att inte känna effektskillnaden finns det måååånga varianter på, super7 byggare brukar vara experter på sånt.

Det va ett mkt bra tips om att visa ASB en kopia på Breifet innan man importerar om man ä osäker, det kan spara många Euro´s & kronor.

Har själv planer på att importera en :shock: Italiensk bil (!?) i år, byggd på 90-talet men den såldes inte som ny i sverige. Ska bli väldigt intressant att se hur det går, men än så länge är det bara på planerings stadiet...  :hyper:
Last edited by Rickard on Sat 12 Feb, 2005 02:29, edited 1 time in total.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tommy !

Kan du inte berätta mer om det mål som du tydligen är inblandad i alternativt driver ? Måste erkänna att jag inte blev så mycket klokare av det du skrev. Men det är säkert inte ditt fel ! Alla de krångliga import- och typningsreglerna gör min Nalle Puh-hjärna så förvirrad ! Du som tydligen vet, kan väl förklara. Men menar du att jag kan importera en fabriksbyggd Caterham ( begagnad eller ännu hellre en ny CSR 200) eller en Elise med turbo/kompressor ?

hälsn
Lasse H
z-motor
Stamgäst

Post by z-motor »

Yes Sir
Om den är godkänd i ett EU land så skall denna godkännas även i Svedala. Det var ju ett av argumenten att Svedala skulle gå med i EU enligt EU fördraget. EU har samma regler i hela EU med undantag av de nya medlemstaterna från 2004 (dvs forna öststaterna)
Vad jag menar gör inte saker mer komplicerad än vad det är. Skräm inte bort folk som har funderingar. Hjälp dom i stället.
En besiktningsman hos ASB vet överhuvud taget inte skillnaden på en Strössel Porcshe och en vanlig. Däremot är de inte blinda, de ser vad de ser.
Hur många rivstartsbilar med fläkt och IC är inte kontrollbesikatade i vanlig ordning utan bekymmer
Lobbingverksamhet är ju inter helt fel. Vet man om att det är en grinig jäkel på ett ställe måste man ju inte beställa tid just där. 10 mil kan löna sig. Men vill Du stångas med  :bang:
Såvida Du inte stått och skrutit mitt framför aktuell person om hur många ponnyr Du tror Du har under huven. Hur skall han/hon kunna bedömma detta på ca 500 meters körning.
Har Du fläkt är det ju inte helt osvårt att sänka laddtrycket till 0
Eller ?? vad gäller Då ???
Trevlig helg race fans
från en kontroversiell skidåkare i Norr med gedigen erfarenhet från bilbranschen.
Mitt måtto är att "när alla tänker lika blir inte mycket tänkt"
 :beer:  :beer:
Tommy
070-3704085
Post Reply