Avgassystem

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Tebbe
Användare

Avgassystem

Post by Tebbe »

Tänkte montera sportavgassystem på min S1a. Har tittat på Ferrita och fått ett bra pris men läste här på forumet så verkar alla köpa Jaanspeed. Är det bättre eller?
Funderar även på att porta toppen och byta kammar. Har pratat med en firma här hemma som kan sådant men då skulle man även programmera om motrostyrningen tyckte dom. Kommer man in i orginalboxen eller måste man byta?
Numera en Elise S1 i garaget.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag gick in på Ferritas hemsida men hittade inga referenser alls till Lotus.
Vad har de att erbjuda och till vilket pris?
Själv har jag Lotus sportavgas, men tyvärr inte rostfritt så jag vet inte när jag måste byta. Det är inne på sjätte året.
Ska man följa med strömmen så är det Janspeed som gäller numera och det måste väl ha någon orsak t.ex price/performance (hoppas jag).
Köpte nyss Janspeed sportkatalysator av samma skäl :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Tebbe
Användare

Post by Tebbe »

ferritta bygger ett efter bilen för 5500kr. Sedan tillkommer sportkatalysator. Många som kör sportbil eller trimmat verkar använda sig av ferritta.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tebbe !

Har ingen erfarenhet av Ferrita själv. Har ej heller hört talas om någon som kör sin Elise med Ferrita avgas. Däremot är Janspeed väl känt och kan rekommenderas. Har sådant i min S2 tillsammans med ss grenrör 4-2-1, flexirör och sportskat. Mycket nöjd. Köpte mitt genom Wendels och tyckte jag fick ett bra pris jämfört med vad det kostat mig vid egenimport.
Ljudet blev betydligt mer "passande" för en sportbil utan att bli alltför bullrigt. Ingen av grannarna har klagat. I den S1 som jag hade tidigare hade jag ett sportavgas som jag köpt från Moto Build (ej rostfritt). Katten fick stanna hemma. Hade dessutom Throttlebodies och samma luftrenarsystem som S1 Exige. Lät mycket fint ! Men tänk på att om du ska ge dig in på mer avancerad trimning som kräver manipulering av styrelektroniken att Rovers MEMS är ökänd för att vara omöjlig att ändra programmering på. Krävs att du köper ett helt nytt programmeringsbart system, ex vis Emerald 3D. Bra men dyrt. Kostade mig -00 ca 15.000:-
Dessutom ska man hitta någon som verkligen klarar av att programmera systemet. TrollSpeed i Trollhättan, som eg är experter på SAAB, lär vara duktiga. Finns även ett företag i Åstorp (Skåne) som säljer och programmerar Emerald. Det var där jag köpte mitt system. Fördelen med programmeringsbara (med en pc) är att du kan ställa styrningen så att du får fram precis det du behöver för stunden. Ex vis extra snål och ren för det årliga besöket hos SBP. Du kan även finjustera ljudet med hjälp av pc´n. Ett par tangenttryck lade till eller tog bort avgasknallar och slurpande när jag släppte på trotteln. Lät som en gammal trimmad MGB. Vilket jag tycker är ett högt betyg.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

när jag var in England och fick mitt tubiavgas monterat på min V8a så hade de även Tubi till Elise S1 vad jag kunde se. Vet ej priset men räkna med en häftig prislapp med tanke på att det är tubi fast ljudet lär nog vara kanon...
Mikael, Fisker Karma
Tebbe
Användare

Post by Tebbe »

Tack för svaren. Har nu varit i kontakt med Wendells så det kommer att bli jaanspeed. Övrig trimning får jag ta en funderare över.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tebbe !

Det är ett beprövat alternativ som jag är säker på att du blir nöjd med.

hälsn
Lasse H
Tebbe
Användare

Post by Tebbe »

Nu har jag fått hem grejorna finns det några bra tips eller är det bara att ge sig på att byta?
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Tebbe wrote:Nu har jag fått hem grejorna finns det några bra tips eller är det bara att ge sig på att byta?
Det är faktiskt en av de enklaste sakerna att göra på en Elise. Ta bort bakre defusern - se'n ser du lätt vad som ska göras  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Tebbe
Användare

Post by Tebbe »

Nu sitter nya ljuddämparen på plats, klart mycket trevligare ljud!!!
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tebbe !

Om du sedan byter luftrenaren mot ett öppnare system (finns flera alternativ) och antingen tar bort katten helt eller byter till en liten sportskatalysator så kommer det till att låta ännu trevligare !
Och kanske ett 4-2-1 system när du ändå är på gång och har börsen uppe.

Sen är karusellen igång !

hälsn
Lasse H
Tebbe
Användare

Post by Tebbe »

Hej Lasse!

Luftrenaren är bytt. Sedan har jag funderingar på att skippa katten.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Katten är ju inget problem att byta. Det raka rör som ersätter den ger ett mycket mera "sportbilspassande" ljud. Stor skillnad. Ett bra tips till dig om du tänker byta (och det får du ju göra flera gånger med tanke på SBP) är att pressa bort de bultar som sitter fast i katten och ersätta med lösa genomgående bultar istället. Originalbultarna sitter hårt som ......, och jag fick ha professionel hjälp med att ta bort dom. Man fick använda värme och en maskinpress för att tvinga ut dem. Men väl borta är det enklare att byta. De fasta oe bultarna gör att man tvingas slita och dra i avgasrören för att få bort/sätta dit katten. Med tanke på hur trångt det är så blir det en mycket enklare process att bar föra den på plats när bultarna är borta.

hälsn
Lasse H
Post Reply