däck val till lotus elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
erling
Användare

däck val till lotus elise

Post by erling »

hej jag undrar om det är någon som är erfaren av bra däck åkte 1000 mil i somras på falken och fick mycket vattenplaning unrar om

yokohama A038 är dom spår känsliga på elisen eller finns det ett annant alternativ

Har redigerat lite och klippt in din info från de övriga trådarna.. [Tek admin!]

:wave:

jag åker på nya falken ziex ze512 195/50 225/45 släpper på alla fyra vid 70 80 km i regn ganska otäckt

vad använder ni för olja i motor och växellåda?
den varvar 7000 varv det är fin sång i motorn när det närmar sig 6500 varv fortsätter med trim över vintern

jan erling

0241-51281
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag kan rekommendera Yokohama Advan Neovas, framtagna enbart för Elise (S1) och kan därför vara lite svåra att få tag i. Jag köpte mina hos eliseparts.com
Mellanting mellan race- och gat-däck och bra grepp i både vått och torrt.

Finns förövrigt en gammal tråd (eller flera) här på forumet i just detta ämne med utförlig information/diskussion
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Erling !

Om du använder din Elise i alla väder så är det svårt att rekommendera Yokohama A038 (eller A048 för den delen). Jämfört med originaldäcken, Pirelli eller på S2 Bridgestone, så spårar Yoko betydligt mera. En orsak till detta kan väl vara att framdäcken är bredare än oe. Elisens känsliga styrning gör väl också att problemet accenturas. Själv tycker jag att det största problemet med A038 och 48 är att dom inte tål stående vatten. Kombinationen bredd, låg vikt och mönster som i praktiken är skurna slicks gör att vattenplaning är något man får räkna med.
Fast på torr väg/bana är allt förlåtet ! Greppet är fantastiskt !

Annars tror jag att Görans rekommendation är riktig (har dock ingen egen gedigen erfarenhet av Neovas) och de däcken brukar av andra Elise-åkare beskrivas som en riktigt bra kompromiss. Det är inte säkert att du behöver vända dig till Eliseparts i GB för att få tag i en omgång sådana. Kolla med KH Motorsport i Kil, Värmland. Jag har köpt flera omgångar 038:or och 048:or från dom. Tror att dom har Neovas åxå. Trevliga, snabb service och billigare än alla andra alternativ jag kunnat hitta. Även billigare än egenimport från Danmark. Dom levererade däcken till min lokale däckhandlare (en Shellmack) så jag hade inga problem med det alls. Sen visade det sig att jag bara behövde betala det nettopris som macken själv betalt ! Dom t o m visade mig fakturan. Just med sportbilsintresserade verkstäder !

Hälsningar

Lasse H
Hörby
Telefonnumret är 0554-210 40
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Lars_Hansson wrote:Kolla med KH Motorsport i Kil, Värmland.
Hej har du tfn.nr till dom. Jag kommer att behöva en omgång bakdäck till sommaren.
Mvh
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Börjar bli kalkis. Satt med telefonboken i knät för att skriva numret i förra mejlet men lyckades ändå glömma ! Du når dem på 0554-210 40.

hälsn
Lasse H
Hörby
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Utan att ha jämfört priserna med KH Motorsport så tror jag att det kan vara en idé att även spana in http://orionracing.se/.
Min uppfattning är faktiskt motsatt till Lars, tycker att KH Motorsport tar lite väl bra betalt ibland...
Men jag har som sagt inte jämfört priserna.
Länk till KH Motorsports hemsida kanske kan vara bra att ha: http://www.khmotorsport.se/

Erling, vilka Falken är det du kör på? Azenis?
Min erfarenhet av dessa däck är att de funkar mkt bra på blött underlag för att vara R-däck, iaf jämfört med Kumho och Yokohama 032R. Dessutom är hållbarheten typ 3-4 gånger längre.
Vi har kört 4-6 långlopp (6 timmar) på varje omgång däck!  :up:
Dock har de inte riktigt samma grepp, saknas nog ca en halv sekund per varv (beroende på bana och bil förstås)...

Mvh Thomas
Thomas Pihl

- Fun is not a straight line!
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Min prisjämförelse, som jag gjorde i somras, innefattade förutom KH-Motorsport även Yokohamas agent i Danmark (genom en Elise-kamrat som jobbar åt ett danskt företag, var jag lovad fri transport från Danmark och hem till garagedörren) samt ett relativt nytt företag från Malmö som marknadsfört sig genom MGCC och olika märkesklubbar. Deras specialitet var just R-däck. Kan för mitt liv inte komma ihåg vad företaget heter, men jag har träffat deras trevlige representant i samband med en övning på Knutstorp. När jag berättade vad jag betalt för mina 048:or såg han inte glad ut ! Vad gäller däck från Danmark måste man räkna med en miljöavgift som läggs på varje däck samt då transportkostnad om man inte har samma tur som jag att känna någon som kan fixa det gratis. Av de tre alternativen var KH-motorsport billigast. Inte med något jättebelopp, men dock. Näst billigast blev att köpa däcken från Danmark. Då räknat med miljöavgift, men utan transport. Som jag skrev i mitt förra mejl så har jag haft förmånen att handla däck genom Shell-macken i Hörby där chefen för däckavdelningen, Stefan hater han, är mycket bilsportintresserad. Jag har alltså fått tillgodoräkna mig hela hans rabatt och han har inte lagt på en krona på priset utan jag har bara betalt 200:- för montering och balansering.

hälsn
Lasse H
Hörby
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Har blivit tipsad om DäckOnline.se, men jag har inte jämfört priser än.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Gjorde en snabb jämförelse av KH och Orion:
048R 195/50-16 KH: 1868 kr, Orion: 1315 kr
048R 225/45-17 KH: 3420 kr, Orion: 3300 kr

Ovan gäller normala 048R, det finns även en Lotus version, tror det är annan gummiblandning?
Antar att det är detta du kör på, Lars?
Har bara priserna från KH:

048R 195/50-16 2029 kr
048R 225/45-17 3450 kr

Vet inte var Orion Racing finns, kan det kanske vara dom som du tänker på, Lars?
Inte alls omöjligt då jag själv har fått nys om dom genom racingen.

Hoppsan! Upptäckte precis att i deras annons i senaste Bulletinen från Sportvagnsklubben Göteborg har de höjt priset på 048R 225/45-17 till 3420 kr, dvs samma som KH Motorsport... Blir nog till att ringa för att få riktiga priser. :lol:

När det gäller DäckOnline så vet jag inte om de säljer R-däck?
Har inte hittat några där i alla fall.

Några andra tips där man kan handla R-däck är:
http://home.swipnet.se/wheelbase/ (Tror dock inte Lotusklubben samarbetar med Wheelbase? Brukar gå att fixa ändå.)
http://www.racingtires.nu
http://www.goagubbarracing.com/

Har även en kontakt som vi numera köper våra racingdäck av. Han brukar kunna lägga sig under andras priser men då krävs det nog något slags gruppköp och det kanske inte är aktuellt?

Det är en djungel.... :-D
Men det lönar sig att leta runt.

God fortsättning förresten!

Mvh Thomas
Thomas Pihl

Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Thomas !

Ditt antagande är rätt. Jag kör på Yokos "Lotusblandning" som benämnes LTS på däcksidorna. 036:orna fanns (finns ?) i olika gummiblandningar med olika mjukhet. Innebar att de verkliga experterna kunde ha mjukare (supersoft) fram och något hårdare bak, vilket minskade understyrningstendenserna ytterligare. Som det nu är håller 048:or mer än dubbelt så länge fram som bak. Har ej sett att 048 finns i olika mjukhetsgrader. Däremot trodde jag att de dimensioner som passar till Elise S2 bara finns som LTS. Men tro är inte att veta.

hälsn
Lasse H
Hörby
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Hej igen Lars,

KH Motorsport kan ju mycket väl vara billigare på Lotusdäcken, har inte en aning. Men det skadar nog inte att kolla med bl.a Orion Racing när det är dags för nästa omgång... :-D
Låter nästan som jag jobbar där och får provision..........  :nono: :shock: :-D
Men det stämmer inte! :lol:

KH Motorsport har förresten olika hårdheter på "vanliga" 048.

När det gäller balansen med bredare framdäck, typ 195 fram 225 bak, hur känns din bil jämfört med orginal?
Vet att du inte har kört många mil utan LSS och R-däck men du kanske har en uppfattning?
Understyrning i snabba kurvor och överstyrning i långsamma?
Justerar du bilen ngt för bankörning och mellan olika banor?

Lite OT varning kanske, men jag funderar starkt på vad jag ska hitta på till våren. Har fortfarande kvar min Miata men har nu verkligen bestämt mig för att sälja den till våren. Lutar mot en Speedster, ev. en Turbo (trots att jag inte tycker om andningshjälp), men det kan även bli en Elise.
Funderar lite på vad jag vill ändra på först...
Ett avgassystem är ett måste men sedan blir det nog optimering för bankörning som gäller.

Har tillgång till begagnade 205/50-16 R-däck så jag funderar på att köra på detta fram och nya bak. Vill dock inte ha alltför överstyrt, framför allt inte i snabba kurvor...  :down:

/Thomas
Thomas Pihl

Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Thomas !

Jag är nog inte tillräckligt skicklig banåkare för att uttala mig med auktoritet om Elisens balans. Ska dock säga att jag inte kan påstå att jag har haft mycket problem med understyrning. Kanske detta beror på att jag har 048:or som har en högre gräns än vad jag har. Dessutom så tycker jag att ju tidigare jag går på gasen i kurvorna ju mindre understyrningstendenser. Fast det uttalandet är ju inte "rocket-science" utan ganska självklart. Märk väl att jag nu refererar till körning på bana. Beträffande Elisens, framför allt S2:ans, benägenhet till understyrning så hörde jag en historia (som jag tror är sann) som utspelade sig när Jeremy Clarkson testade S2:an för Top Gear på BBC World. Han klev ur bilen och klagade på den besvärande understyrningen. Då kommenterade Gavan Kershaw, som var närvarande som representant för Lotus, att "det är inte bilen som understyr utan du!" Efter att med Clarkson som passagerare kört några varv med bilens bakända hängande ut i alla typer av svängar, så erkände Clarkson sig besegrad.

Hur som helst så kan även jag känna att byte till R-däck och med hårdare fjädrar och sänkning med en tre - fyra cm så blir bilen stadigare, utan att förlora villigheten att svänga.
Som spekulant på en Elise så har du säkert redan upptäckt att det finns hel hel massa roligt att uppgradera bilen med. Skulle tro att det finns lika mycket som till Miatan. Frågan är bara vilket mål man har. Handlar det ensidigt om att korta tiderna runt en bana typ Gelleråsen eller Knutstorp så kanske man ska uppgradera sig till en Seven ! Fast ett sådant byte betyder ju inte bara fördelar. Som alla andra val här i världen. Som någon tidigare skrivit här på Webben "Det är inte lätt när det är svårt !"

hälsningar
Lasse H
Hörby
Post Reply