Vauxhall, i Sverige?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Hej Johan,

Jag har funderat på en Speedster ett tag nu men inte lyckats få tummen ur och sålt min nuvarande bil ännu...  :down:
Jobbar dock på det. Annars får det bli till våren.

Det bästa ställe med info om VX220/Speedster som jag har hittat är den engelska klubbens hemsida: http://www.vx220.org.uk
Där skriver även en del svenskar, bl.a Anders Bisting som håller på att bygga en racebil av en Speedster som han ska köra i SLC (Svenska Långdistans Cupen). Du hittar detta under "Tuning & Modifications".

Vad jag vet så finns det 12 svensksålda Speedsters med 2.2l motorn. Eller fanns, för jag har hört att en är kraschad... Tror inte att det har sålts någon Turbo i Sverige, kan ha fel för jag tror att den kan tas hem på beställning. VXR är en specialmodell som bara ska tillverkas i 60 exemplar av Lotus för Vauxhall. Tror inte det kommer en Opel variant, dvs vänsterstyrd. I så fall troligen under OPC märket, Opel Performance Center.

Det har naturligtvis importerats en del bilar och antalet bilar är nu ca 30 st. Av dessa känner jag till två stycken Turbo, en röd och en silver. I Göteborg finns det åtminstone en silver sedan ett par månader tillbaka och en gul i Kungsbacka.

Angående försäkring så har jag kollat runt en hel del. Det blir inte billigt... :(
IF och Länsförsäkringar var billigast för mig (ca 7500 kr/år)
De svensksålda bilarna är 01:or och Opel har bara två års garanti så det lär inte hjälpa.
Dock är det en Europa garanti så om man t.ex köper en -03 i Tyskland så gäller garantin även i Sverige (två år efter regdatum). Detta verkar tyvärr inte gälla vagnsskadegarantin, så försäkringen påverkas nog inte. I alla fall enligt de försäkringföretag som jag har pratat med.

Till sist lite personliga intryck efter provkörning av både Elise S1 och Speedster.
Visst känner man att Speedstern är något tyngre är Elise S1 (ca 120 kg) men det är marginelt om man jämför t.ex med min nuvarande bil, Mazda Miata M2 = 1020 kg.
Opel motorn har inte den roligaste karaktären men det tycker jag även gäller en standard Rover K-motor. Speedstern har betydligt mer vridmoment så accelerationen är lite bättre.
Växellådan tycker jag är betydligt bättre i Opeln, även om den inte är i närheten av Miatan (gäller iofs så gott som alla bilar... :-D ).
Användarvänligheten är något bättre i Opeln, framför allt taket. Det är en anledning till att jag funderar på en Speedster. Och så priset förstås...
Dock tycker jag att ABS funktionen är kass!  :down:
Men den kan man ju koppla bort...

Ojojoj, det blev ett lång inlägg.
Har ju inte skrivit ngt på länge så jag måste ju ta igen lite...
Hoppas ni inte blev uttråkade!

Trevlig sommar!
Thomas
Thomas Pihl

- Fun is not a straight line!
skogshuggarn
Stamgäst

Post by skogshuggarn »

Har efter diverse Honda körande dom senaste 4 åren...
Accord Type R
S2000
Integra Type R
S2000
CTR

...fastnat för Speedstern :-D
Roligare bil är svårt att få för dom pengarna :steer:
Suverän väghållning, och med Öhlinsdämparna är den inte på nått sätt omänskligt stötig, den har grymt bra kontroll...
Motorn suger ju dock fett  :down: bra vrid vid låga varv, men saknar spets och karaktär.
En K20A (Honda JDM CTR/ITR) hade gjort susen i Speedstern  :bow: otroligt lättrimmad motor, den bästa som Honda har byggt!!

Tycker inte försäkringen på Speedstern va såå orimmligt hög...
10.600:- på SalusAnsvar (inkl allrisk) Körkort 10 år, boende i stan, 28år o bara "ägt" bil drygt 1 år innan :-D
Oplefärsäkringar ville ha över 15.000:- och det med mycket sämmre vilkor  :down:
Johan Classon
Peeter
Användare

Post by Peeter »

Här har du en annons på en Opel Speedster:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11191

Där står det även lite om turbon och dess nackdelar.
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Det är Anders "Dude" Bisting som säljer sin gatbil.
Eller frugans, som han brukar säja... :-D
Undrar vad han ska köpa istället?

Hur som helst, nu har semestern oxå gått och racingen drar igång igen. :steer:
Och jag har fortfarande inte fått tummen ur och försökt sälja bilen.
Lär nog få vänta tills våren kommer...

/Thomas
Thomas Pihl

- Fun is not a straight line!
Post Reply